تغییر سایز-+=

ثروت و قدرت نمایندگان مهار نشود فساد به بار می آورد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه اظهار داشت:دولت و مجلس محترم اخیرا در موضوع انتخابات ورود کرده اند دولت محترم لایحه انتخابات را به مجلس فرستاده  و مجلس تصویب کرده که بیش از سه دوره متوالی کسی حق نماینده شدن ندارد.

وی  افزود:با توجه به اینکه مجلس حساس ترین مرکز تصمیم گیری کشور است و در رشد و پیشرفت و عقب ماندگی و سرنوشت کشور تاثیر فوق العاده دارد ما نباید در خصوص مصوبات مجلس در خصوص انتخابات ساکت باشیم.

 داشتن یک مجلس آرمانی که واقعا عصاره ملت و در طراز انقلاب اسلامی  و در شان ملت ایران باشد آرزوی تمام ایرانی هاست.

به نظر ما راهکارهای اصلی توانمند سازی مجلس از نظر دولت و مجلس مغفول مانده و به آن پرداخته نشده است.

ایشان ادامه دادند:اگر کسی سه دوره متوالی نماینده می شود معلوم می شود خوب عمل کرده چرا محروم می کنید؟ ثانیا این چه ربطی به توانمند سازی مجلس دارد؟ طبیعی است که این مصوبه برای تسهیل ورود سایر نمایندگان به مجلس است تا موانع سر راه بر طرف شود و از آنجا که تعداد سه دوره ای ها بیست نفر است این مصوبه رای آورد و الا اگر بر فرض، غالب نمایندگان سه دوره ای بودند این مصوبه قطعا رای نمی آورد.

وی اظهار داشت:ما در خطبه های گذشته جهت اصلاح انتخابات و آرمانی شدن مجلس بیان راهکارهای واقعی اصلاح را شروع کردیم  و یقین داریم که مجلس حتی یکی از آنها را تصویب نمی کند و از طرفی برای تصویب، راهی جز مجلس نیست و لذا ما در دور باطل خواهیم ماند.

ایشان افزودند: تا پنج  شرط تصویب نشود دموکراسی ما قدرت بالا آوردن نخبه ها را به صورت آرمانی نخواهد داشت:

شرط اول :

 نماینده حق دخالت در عزل و نصب مدیران را نداشته باشد و الا باید سه دوره محروم شود اگر این شرط تصویب شود شان و توان مدیریت و مدیریت منابع انسانی بسیار بالا می رود اما هرگز چنین شرطی تصویب نمی‌شود در این خصوص در خطبه های گذشته به طور مبسوط بحث شد.

شرط دوم:

قانونی تصویب شود و طی آن در آخر چهار سال لیست استخدامی اطرافیان نماینده و حقوق ویژه غیر از استخدام که برای آنها لحاظ کرده ملاحظه شود و همین مساله یکی از معیارهای صلاحیت نماینده در شورای نگهبان باشد.

شرط سوم:

قانونی تصویب شود که اگر احراز گردد نماینده ای رای مردم را خریده است چندین دوره از کاندیداتوری برای مجلس محروم گردد این بهترین راهکار برای حذف نقش پول در انتخابات است و باعث می شود انسانهای نخبه جرأت حضور در این عرصه را داشته باشند

شرط چهارم:

 ثروت نماینده و اقربای درجه اول او در اول و آخر نمایندگی مورد توجه قرار گیرد حتی سالها بعد از نمایندگی هم رصد شود که ثروت او به صورت دوپینگی فوران نکند.

حضرت آیت الله عاملی در توضیح این شرط اظهار داشتند:این مساله در سلامتی نماینده بسیار موثر است و با این شرط هر طماعی نمی تواند در انتخابات شرکت کند

این شرط بسیار مهم است چون نمایندگی قدرت است و قدرت اگر مهار نشود فساد می آورد.

دهها متمول به مساعدت نماینده احتیاج دارند، یکی وام می خواهد، دیگری مجوز می خواهد، سومی می خواهد از استیضاح خلاص شود و همه اینها نماینده را در شفیر جهنم قرار می دهد.

گاهی صد نفر استیضاح را امضاء می کنند ولی در مجلس رای گیری 20 نفر رای به استیضاح می دهند.

گاهی وزیر ضعیف که در معرض استیضاح قرار گرفته مدیران استانی را به جان نماینده می اندازد که هر چه می خواهد انجام بدهید تا رای خود را پس بگیرد.

گاهی یک نماینده می بیند نمی تواند در شهر خود برای خود منابع مالی درست کند می رود در شهر دیگری که او را نمی شناسند این را انجام می دهند مثلا وزیر را تحت فشار گذاشته و در شهری دیگر برای خود نمایندگی یک شرکت دولتی را گرفته است و دهها مورد از این قبیل.

با تصویب این قانون نماینده در صورت اراده برای کسب در آمد،در خارج از ساعات مجلس کار می کند؛ هم چنان که در بعضی کشور های پیشرفته نماینده در خارج از ساعت مجلس ، در مغازه کاسبی می کند.

شرط پنجم:

 تخلفات انتخاباتی بعد از انتخابات حتما مورد رسیدگی قرار گیرد و در صلاحیت های آتی مورد لحاظ قرار بگیرد و اینگونه نباشد که گفته شود حالا که انتخابات تمام شد پس بر هر آنچه اتفاق افتاده صلوات!

با اعمال این پنج مورد دیگر هیچ کاندیدایی نمی تواند بزرگتر از حد و قواره خودش در جامعه ظاهر شود و ارزش هم همین است که هر کس به اندازه بود خودش نمود داشته باشد سعدی می گوید:

 به اندازه بود باید نمود

خجالت نبرد آنکه ننمود بود!!!

با تصویب پنج شرط فوق نماینده برای تدوین قوانین پیشرفته و نظارت پیشرفته ممحض می‌شود و سراغ کاری غیر از این دو نمی رود.

این پیشنهادات، انحرافات در نمایندگی را کاملا حل می کند اما چه کسی و چه مرجعی باید این ها را عملی کند؟ طبعا مرجع تصویب قوانین خود مجلس است در حالی که مجلس محال است بگذارد حتی صحبت این حرف ها در مجلس طرح شود مجلسی که در برابر طرح نظارت بر کارهای نمایندگان مقاومت می کند قطعا زیر بار این امور نمی رود.

از این رو این پنج ماده امکان تصویب ندارد نه مجلس به آن ورود می کند چون به ضرر خودش است و نه دولت چون اگر دولت اینها را تبدیل به لایحه کند معنای آن اعلام جنگ با مجلس است و این را هیچ دولتی انجام نمی دهد.

بهترین راه این است که خود ملت با مطالبه گری عظیم و وسیع فضا را برای تصویب آماده کنند. مردم رئیس مجلس و مجلسیان را تحت فشار بگذارند، طومار بنویسند، در مطبوعات این مسائل را طرح کنند و با نمایندگان منصف و واقع بین صحبت کنند و از آنها بخواهند که اصل مساله را ولو تصویب نشود در مجلس مطرح کنند و…

بعضی ها می گویند این طرح اصلا قابلیت عملیاتی شدن ندارد و راه فقط در این است که شورای نگهبان نمایندگان متخلف را تایید نکند ولی فیلتر شورای نگهبان عملا باعث نشده که نماینده متخلف از فزونخواهی و گردنکشی خود دست بردارد و وقوع ، اقوی دلیل بر مدعی است

وی اضافه کرد:

 این سخنان به خاطر تخلفات بخش کوچکی از نمایندگان مطرح گردید و الا اکثریت نمایندگان محترم برای حفظ شان نمایندگی ساعی هستند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان به مناسبت 14 اسفند سالروز تأسیس کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و آغاز هفته احساس  و نیکو کاری از نقش حیاتی این مجموعه تجلیل و از اهالی استان خواست فقراء رادر سفره ها و امکانات خود شریک سازند.

ایشان با توجه به فرارسیدن 15 اسفند ماه ،روز درختکاری و حفظ منابع طبیعی، اظهار داشتند برای ما عیب است که سرانه فضای سبز در استان ما کمتر از میانگین کشوری باشد وی اظهار داشتند در این خصوص در هفته های آینده به طور مبسوط بحث خواهد شد.

وی از حضور امام جمعه شهر اسالم و جمعی از اهالی مکرم آن خطه در نماز جمعه اردبیل و عضویت این عزیزان در کمپین « #نوروز_را_ساده_و_ بی‌تکلف_ برگزار_کنیم » تشکر کرد.

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=10569

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید