جستجو
جستجو
تغییر سایز-+=

سمت خدا | نکاتی پیرامون شخصیت حضرت رسول اکرم (ص) – (1)

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، فلک امشب نشان داده است روی دیگر خود را، که پس می‌گیرد از خلق جهان پیغمبر خود را* فلک میریزد امشب بر سر خود خاک عالم را، ملک بر اشک چشمش می‌کشد بال پر خود را* یکی انا الیه راجعون روی لبش جاری است، یکی با گریه می‌گیرد سر زانو سر خود را* تمام عمر رو به قبله بود و حال می‌خواهد بچرخاند سمت قبل حتی بستر خود را* بزرگان گرد او هستند و می‌چرخد به آن سمتی که به تنها و تنهایی ببیند حیدر خود را* علی ماند و پی کاری همه رفتند پیغمبر به دوش این و آن نگذاشت حتی پیکر خود را* سلام می‌کنم به حضرت ختمی مرتبت، به آقای این روزها و تمام عالم که رحمة للعالمین است، در سالروز رحلت و شهادت‌شان، سلام می‌کنم به امام مجتبی سبط اکبر نبی و عزاداری‌های تک تک شما انشالله قبول باشد ماه صفر هم کم کم به انتها رسید امیدوارم که عزاداری‌های محرم و صفر ما انشالله ذخیره آخرت‌مان باشد. به همه مخاطبان جان و عزیزان با دل و جانم سلام می‌کنم به این سمت خدا خیلی خوش آمدید با احترام و افتخار در محضر عزیز دلمان حاج آقای عاملی هستیم سلام علیکم خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام عاملی: و علیکم السلام و رحمة الله؛ محضر همه عزیزانم آرزوی توفیق عرض ادب شایسته به ساحت قدسی حضرت ختمی مرتبت و امام رئوف و عطوف، امام سخی و امام جواد، حضرت امام حسن مجتبی دارم، امروز روز سنگینی برای نه تنها ما بلکه تمام ذرات عالم است، تمام ذرات عالم مدیون حضرت ختمی مرتبت هستند الان عزادارند چون حضرت فرمود خدای متعال قبل از اینکه خلق را خلق کند نور من را شکافت، عرش را از نور من خلق کرد، عرش یعنی کل کائنات، کل کائنات از نور حضرت خلق شده است، و لذا حضرت فرمود که نور من از نور عرش بالاتر است چون نور من از نور خداست. این که تمام کائنات سر سفره حضرت ختمی مرتبت بنشینند این مطلب بسیار خطیری است و پیام بسیار خطیری دارد، که ما متوجه شویم که چه پیغمبری داشتیم و چه پیغمبری را امروز از دست می‌دهیم که تمام خلقت خاضعند در برابر این شخصیت عظیم آسمانی و در روایت است که از قطرات عرض حضرت که در برابر عظمت حضرت حق تعرق کردند از قطرات جبین مبارک انبیا خلق شدند. أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِي ثمّ خلق منه کل خیر؛ هر خیری که شما حساب کنید عالم بزرگی، شهید با عظمتی، خیر بسیار مبارکی، همه از نور مبارک حضرت ختمی مرتبت است این نگاه ما است. و نگاهی است که در روایت ما تصویر شده است.
شریعتی: سرچشمه تمام خیرات و خوبی‌هاست.
حجت الاسلام عاملی: و لذا امکان ظهور برای حضرت در این عالم نیست، حصار زمان و مکان باید بشکند تا امکان تجلی درست شود و لذا به ما یاد داده‌اند که زیاد این دعا را بخوانیم «اللهم لا تحرمنی رویته» خدایا روز قیامت من را از رویت پیغمبر محروم نکن چون بهشت او است. به جایی که رسیده است که الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا اسْتُقْبِلَ وَ الْمُهَیْمِنِ عَلَى ذَلِکَ کُلِّهِ؛ ما دیگر چه می‌توانیم بگوییم؟ که هر چه مقامات بود همه را فتح کرد هر مقامی تصور شود در آینده همه را فتح کرد، و به جایی رسیده است که هر کسی من را دیده است خدا را دیده است یعنی فهرستی از صفات حضرت حق و انشالله در این جلسه ما بتوانیم برکات خوبی از سیره حضرت بگیریم.
شریعتی: انشالله، مثل فرمود «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ» ما هم مثل برادران یوسف می‌رویم محضر حضرت که يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا كُنَّا خاطِئِينَ؛ ما مشق غم عشق تو را خوش ننوشتیم اما تو بکش خط به خطای همه ما، انشالله این مصطفی جاودانه تاریخ برای ما استغفار کند و دعا کند که انشالله بارمان را بستیم. از رسول اعظم خواهیم شنید.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم بزرگترین وظیفه در این مناسبت‌ها این است که ما سهمی از شخصیت این عزیزان که وَ لَكُمُ الْقُلُوبُ الَّتِي تَوَلَّى اللَّهُ رِيَاضَتَهَا؛ خدا قلب اینها را دستش گرفته است و تربیت کرده است. سهمی از اینها داشته باشیم والا هیچ نقطه اشتراکی بین ما و آنها نیست. شخصیتی که خدای متعال چهل سال کلاس خصوصی گذاشته است ادّبنی ربّی اربعین سنه؛ یعنی ادب و اخلاق این قدر سرمایه گذاری و هزینه لازم دارد، یعنی چهل سال هم پای درس ادب بنشینی باز کاری نکردی. آن هم کلاس خصوصی و معلم خود خدا، شاگرد هم حضرت ختمی مرتبت، یک بار با گوشه چشم خدا به کسی نگاه کند اجعلنی ممن لاحظته فصعق لجلالک؛ یک بار با گوشه چشم نگاه کنی فصعق لجلالک؛ وقتی به نقطه جلال برسد فصعق لجلالک؛ حضرت ختمی مرتبت چهل سال درس گرفت از خدای متعال. آن قدر خدای متعال کلاس گذاشت و درس داد عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَ كانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً؛ یکی از آیات بسیار مبارک در حد حضرت ختمی مرتبت، فضل از اینکه خدا صحبت می‌کند می‌گوید من علم که به تو دادم فضل عظیم دادم. چه علمی بوده است که اسمش را فضل عظیم گذاشته است؟ و از عرش بالاتر شد قلب حضرت با علم پر شد نه با خوردن، شما حساب کنید که چه کسی می‌تواند علمی داشته باشد که از کل کائنات بزرگتر باشد و داخل این علم چه اسراری نهفته است؟ بشر الان چیزی از وَ ما أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا مِنْکُمْ. دو درصد علم الان دست مردم است که این سرعت تحولات علمی را شما می‌بینید که محیر العقول دارد پیش می‌رود. حضرت ولی عصر با 27 جز آن ظهور می‌کند، با 27 جز علم با این دو جز می‌شود انفجار علمی، اما علم حضرت ختمی مرتبت ورای همه اینهاست. هر چه ائمه هم دارند از همان جا دارند. «شرفتهم بنبيک» حضرت امام درس اخلاق‌شان آقای اشتهاردی نقل می‌کردند که جن و انس جمع شوند یک لا اله الا الله امیرالمومنین را بگویند نمی‌توانند و امیرالمومنین بخواهد یک لا اله الا الله پیامبر را بگوید امکان ندارد خودش فرمود أنا عبد من عبید محمد، نوکرم به تعبیر آقای اشتهاردی نوکر برای خرید سبزی که نیست، نوکرم یعنی در علم و معرفت، نوکر در عبودیت که از پیامبر ختمی مرتبت کسب کرده است. حالا حساب کنید ما پیامبری داریم که این چنین علمی دارد علمی که فراتر از عرش است، هیچ کسی نمی‌توانست پا بگذارد روی عرش، چون هر چه هست جز مظاهر است و هر چه مظاهر است داخل عرش است امکان اینکه از عرش خارج شود نیست. اما به زبانت بیاور این همه علم گرفته است از خدا، بگو که باز هم بده؛ یعنی به اندازه عرش هم سواد داشته باشی باید بگویی که کم است باز هم بده. این آیه که نازل شد حضرت دستش را گرفت بالا گفت خدایا مبارک نگردان روزی که بر من بگذرد و بر علم من اضافه نشود. امتی که این چنین پیامبری دارد ممکن است که بی‌سواد داشته باشد؟ امتی که این چنین پیامبری دارد ممکن است که در تحولات علمی از امت‌های دیگر عقب بماند؟ امتی که پیامبری این چنین دارد ممکن است در تولید دانش جهانی سهیم نشود؟ امتی که امت إقرأ است چند تا کتاب باید بخواند هفتگی، ماهی، سالی؟ سه ساعت مقام معظم رهبری بازدید کردند از نمایشگاه کتاب، خیلی پیام دارد. إقرأ باسم ربّک، إقرأ آموزش، رب هم پرورش، یعنی کتاب، کتاب آموزش پروردگار است. حالا ما نشستیم اینجا پیغمبری که این قدر علم دارد از همه بهتر تشخیص می‌دهد سبک زندگی را، از همه بهتر تشخیص می‌دهد مصالح و مفاسد انسان‌ها را.
شریعتی: معلم اوست، یُعَلِّمه الکتاب و الحکمة.
حجت الاسلام عاملی: یعنی یک قدرت روحی به انسان می‌دهد که ما بتوانیم امیال را مهار کنیم، نگوییم که من این طوری راحتم و به کسی مربوط نیست. و کسی بگوید که حق من است این حرف‌ها نیست. الان خیلی چیزها را می‌پرسی جوانان امروزی که مقصر جوان نیست بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی مقصرند. وقتی می‌پرسی که علت این چیست؟ دلیل عقلی ندارد یعنی انگار که عقل دیگر بها ندارد، خروج از ولایت عقل و فکر است، می‌گوید که خوشم می‌آید، حالا ما پیغمبری که این عظمت را دارد باید از سیره پیامبر اعظم صحبت کنیم تا نگوییم یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا؛ روز قیامت که چند تا لا لیت نقل کرده است یکی این است، که می‌گوید یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا؛ ای کاش من یک شباهتی به پیامبر داشتم.
شریعتی: یک جایی یک زلفی گره می‌زدم.
حجت الاسلام عاملی: مگر نگفت پدرم؟ أنا وعلي أبوا هذه الامة؛ پسر گر ندارد نشان از پدر تو بیگانه خوانش نخوانش پسر، شیر را بچه همی ماند بدو، تو به پیغمبر چه می‌مانی بگو؛ من در دو جلسه می‌خواهم از سیره پیامبر اصول مدیریتی حضرت ختمی مرتبت را بحث کنم که محشر است. بسیار جاهای حساسی دست گذاشته است سوژه‌های حساس، اصلا یک خصوصیتش این است که سراغ ریشه می‌رود، آنهایی که قدرت تخریب‌شان بالاست، سوژه‌هایی که قدرت اصلاح‌شان بالاست. که خیلی جاها سخت بود که به آن عرصه وارد شود ولی وارد شده است تحت تأثیر شرایط اجتماعی قرار نگرفته است. اصلا عصمت معنیاش این است که نه تحت تأثیر نفس قرار بگیری نه شرایط اجتماعی، این را می‌گویند معصوم، اراده خودت را با اراده خالق نظام تنظیم کنی. وما تشاءون إلا أن يشاء الله؛ قُلُوبُنَا أَوْعِيَةٌ لِمَشِيئَةِ اللَّهِ؛ قلبش شود لانه اراده خدا. خدا بیاید در قلب شما بنشیند، خدا بیاید در مغز شما بنشیند. «اقوم مقام عقله» در حدیث قدسی است خدا می‌گوید که می‌توانی خودت را بالا بکشانی، اراده جدی داشته باشی، اثبات کنی که خدا را می‌خواهی خدا فرموده است که در عقلت می‌نشینم خودم تصمیم می‌گیرم. اللهم انی اسئلک ایمانا تباشر به قلبی؛ حالا حضرت ختمی مرتبت که سراغ سیره‌اش که می‌رویم این سیره خودش یک قرآن است، چون وَ ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی؛ خودش هم فرمود که من دو تا کتاب برای شما آوردم. یکی قرآن است یکی هم سنت من است. کسی که گفت کفانا کتاب الله؛ معنی کتاب را نفهمید که این را گفت، سیره پیامبر هم کتاب است. إنّي قد اوتيت الكتاب و مثله معه؛ دو تا کتاب آورده‌ام برای شما. حضرت فرمود که با یک جمله می‌توانم یک عالم حرف بزنم، غیر از پیامبر کسی نمی‌تواند این کار را کند. یک جمله یک عالم حرف! که بعضی کلمات را شاید در این جلسه وارد شدیم. ما در این روزها صرفا عزا بگیریم، در عزا خرما بخوریم، گاهی هم زیارت‌شان برویم، یک رابطه کم عمقی شد.
شریعتی: و چه قدر محروم هستیم.
حجت الاسلام عاملی: آنها واسطه فیض به این عالمند. حضرت فرمود که أَوَّلُ مَا خَلَقَ اَللَّهُ نُورِي؛ من واسطه‌ام، آنهایی که می‌گویند که واسطه نیست بسم الله، حضرت فرمود که أَوَّلُ مَا خَلَقَ اَللَّهُ نُورِي؛ من واسطه خلقت شدم اول نور مرا خلق کرد ثُمَّ خَلَقَ مِنْهُ كُلَّ خَيْرٍ؛ بعد از آن تمام خلقت را خلق کرد. و لذا محرومیت وحشتناکی است که ما از آن دقت‌هایی که داشته است پیامبر در سنت محروم شویم. حساب خاصی باید در زندگی برای سنت پیامبر باز کنیم. در تمام عرصه‌ها حرف برای گفتن دارد. خدای متعال دو آیه آورده است راجع به سنت پیامبر که آن قدر وحشتناک است اولش این است فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ؛ اگر با سیره پیامبر مخالفت کنید عذاب و فتنه عظیم شما را می‌گیرد. الان شما حساب کنید که پیغمبر سیره دارد در ازدواج، گذاشتیم کنار فتنه عالم را گرفته است یا نه؟ در جهیزیه، در ساده زیستی، برای اینکه پستی و بلندی کاذب درست نشود سیره دارد، هر کدام را کنار گذاشتیم جامعه را فتنه گرفت. آن وقت شدیم ثُمَّ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيَىٰ. داخل آداب و رسوم کمرشکن و هزینه درست کن، می‌دانید که بعضی موضوعات طوری است که نباید در جامعه تماشاگر باشیم، مسئله ازدواج چیزی است که خشم و شهوت مرد را اَحوَل کند ز استقامت روح را مُبدل کند؛ خدا در غریزه جنسی گفته است: خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِيفاً.
شریعتی: یک گردابی خودمان درست کردیم و خودمان هم داریم غرق می‌شویم چون از سنت فاصله گرفتیم.
حجت الاسلام عاملی: از سیره پیغمبر فاصله گرفتیم دانه به دانه که وارد شویم متوجه می‌شویم، آن وقت بیا و درست کن. یک جوانی که نمی‌تواند ازدواج کند همه ما مسئولیت نداریم؟ که این آداب را بشکنیم؟ آداب که جا افتاد مَن سنّ‌ سنّة سيّئة؛ چه قدر وحشتناک برخورد کردند کسی که سنت سیئه درست کند در جامعه، جا بیفتد طبقه پایین هم برای حفظ شخصیت خودشان به زور همراهی کنند با این سنت، سنتی که قطعی شود و هزینه سنگین… زندگی برای این است که انسان کنار سفره فاخر بنشیند، کنار لذت فاخر بنشیند، اصلا زندگی برای لذت خلق شده است، نه مقطعی بلکه لذتهای فاخر، مگر ضیافت نیست کل خلقت؟ اما می‌بینید که مناسبت‌هایی که ما باید خوشحال باشیم غمگین می‌شویم.
شریعتی: چون ذائقه‌ها عوض شده است.
حجت الاسلام عاملی: دم عید همه باید خوشحال باشند یا نه؟ عید است دیگر، اما عزا می‌گیریم که این را چه طور بخریم و چه طور بخوریم؟ مهمان می‌آید چه می‌شود؟ عروسی است باید خوشحال باشیم که نهاد مقدس خانواده تشکیل می‌شود نه اینکه عزا بگیریم که چه لباسی تهیه شود؟ این لباس را دیدند دیگر نمی‌شود پوشید و باید لباس دیگری باشد، هزینه، هزینه، هزینه، این را ما ساده نگیریم در کل جامعه می‌تواند تأثیر داشته باشد، سادگی و کم معونه بودن، مومن قلیل المعونه است، کثیر المعونه است، یعنی هزینه‌اش کم است بازدهی بیشتر است، پیغمبر ما خیلی حساب شده است. ببینید بالاترین هشدار است….
شریعتی: ما یک سرمایه بسیار عظیم داریم که متأسفانه بهره ما بسیار کم است و این کفران نعمت است.
حجت الاسلام عاملی: در مراسم عزیزان مداح ما چه قدر خوب می‌خوانند؟ ولی با صرف مداحی که درست نمی‌شود. حضرت فرمود بَعضُكُم أكثَرُ صَلاةً بعضی خیلی نماز می‌خوانند و بَعضُكُم أكثَرُ صِياما مِن بَعضٍ؛ خیلی‌ها روزه می‌گیرند، وَ بَعْضُكُمْ أَكْثَرُ حَجّاً مِنْ بَعْضٍ؛ اما أَفْضَلُكُمْ أَفْضَلُكُمْ مَعْرِفَةً؛ یک آقایی می‌گوید که نزد یکی از عرفا رفتم گفتم که امروز جمعه است در هیئت‌مان آنقدر گریه کردیم. گفت گول این گریه‌ها را نخور معرفت لازم است، یک عالم دین بیاید در مراسم مذهبی ما، چند تا آیه بخواند، خدایی که این کائنات به این بزرگی را خلق کرد، خدایی که ما خَلْقُكُمْ وَ لا بَعْثُكُمْ إِلَّا كَنَفْسٍ واحِدَةٍ؛ کائنات که هیچ جایش مشخص نیست کجاست در یک لحظه خدا میگوید ما خَلْقُكُمْ وَ لا بَعْثُكُمْ إِلَّا كَنَفْسٍ واحِدَةٍ؛ مثل یک نفس واحده است نزد من، این چه عظمتی است؟! این ذات با عظمت بخواهد حرف بزند حرفش می‌شود با عظمت، و ما چه قدر محروم شدیم از آن آیات. اصلا یک محرمیتی با آیات پیدا کنید دیگر مشتری هیچ چیزی نمی‌شوید، راه دارد، علامه طباطبایی میگوید هر روز مراقبتم دقیق‌تر است آن شب مشاهداتم زلال‌تر است، این هم طریق. من برای شریعتی مبعوث شدم که برای شما مشکلی درست نمی‌کند. این مشکلاتی که درست شده است از دین نیست. دین آمده است غل و زنجیرها را پاره کند، یک وقت غل و زنجیرهای سیاسی است، غل و زنجیرهایی که انسان‌ها را برده کرده است، یک وقت غل و زنجیرهایی است که در زندگی اجتماعی درست کردیم، تفاخری که درست کردیم، در روایات مفاخرات نجس معرفی شده است. چیزی که به خاطر مفاخره تشکیل شود اسم آن را نجس گذاشتند. اجازه ندادند خورده شود، روایتش را یک وقتی می‌خوانم. اینجاست که ما یک کسی که وارد می‌شود… به پیغمبر می‌گوید که قل عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي؛ پیغمبر بگو که من یک عده جاهل را دور خودم جمع نکردم بصیرت! بصیرت! عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي؛ بصیرت دارد نسبت به خودش و خدایش و جامعه و گرفتارها، نسبت به جایگاهی که خودش در خلقت دارد، اینها نباشد انسان از دست می‌رود. حالا می‌خواهیم سیره پیامبر دومین آیه که می‌خواهیم بخوانم در مورد سیره خدا فرموده است که وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ؛ خدا کجا گفته است شدید العقاب یا عذاب؟ همین جا است اگر تخطی از پیامبر کنید شدید العذاب شما را می‌گیرد در همین دنیا شدت عذاب شما را می‌گیرد ا لا یعلم من خلق و هو اللطیف الخبیر؛ خدا میگوید که من شما را خلق کردم من می‌دانم که مصلحت تو چیست، الرحمن فسئل به خبیراً؛ خدا می‌گوید در قرآن بعضی می‌گویند که من انگار اصلا این آیات را ندیدم الرحمن فسئل به خبیراً، شیخ جعفر شوشتری عراق که منبر اذان را می‌گفت افندی‌های عثمانی می‌آمدند می‌گفتند فلان است ما این آیات را نشنیدیم. خدا می‌گوید وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ؛ دختر خانم، مثل من هیچ کسی نمی‌تواند به تو خبر بدهد که صلاح تو، آینده تو، سرنوشت و مقدرات تو چه طوری باید شکل بگیرد من می‌دانم. و هیچ کسی مثل من مثل احسن برای شما نمی‌آورد. مثل حسن این ضرب المثل‌ها نیست یعنی اصول آرمانی که من ارائه می‌کنم کسی نمی‌تواند این را برای شما بیان کند. خدا می‌گوید حرف‌های من را می‌گذارید می‌روید سراغ حکم جاهلیت؟ حالا می‌فرماید که مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ، سیرهای که پیامبر آورده است به آن عمل کنید، نهی کرده است به نهی آن عمل کنید، وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ؛ حالا شما حساب کنید که پیامبر ما الان وارد می‌شود از استطاعت خارج نشد شما هم خارج نشوید. از استطاعت خارج شدید مصیبت است. خانه ریایی درست نکن، پیغمبر ما فرمود که خانه ریایی پر از آتش می‌کند صاحبش را در آتش می‌کنند در روز قیامت.
شریعتی: یعنی چیزی که بخواهی نمایشش بدهی.
حجت الاسلام عاملی: این ریاست. ما وظیفه مالی را بحثش را ادامه خواهیم داد. وظایف مالی که بر دوش ما گذاشته است دین ما اصلا پیغمبر ما فرمود فطرة أُمّتی المال، بیشتر امت من با مال به جهنم می‌رود چون پول را نمی‌شود نگه داشت فقط دین ما این را گفته است. وَالَّذِینَ یکنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلا ینْفِقُونَها فِی سَبِیلِ اللهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ﴾ ثروتی داری که فقرا هم محتاجند باید یک کاری کنی، در مسیر به خدمت به فقرا سرمایه گذاری کنی. یا تولید، یا از دست آنها بگیری، اگر خلاف این شود این یک دغدغه قدسی می‌آورد، وجدان مذهبی مومن چنان فشارش می‌دهد من می‌گویم و شما می‌شنوید و مدام می‌گوید که ای خدا کارم درست است یا نه؟ وَ الَّذِينَ يُؤْتُونَ مٰا آتَوْا  وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ؛ من عاقبتم چه می‌شود؟ مثلا این پولی که دارم مطلب اضافه که دارم اما گرفتار هم هست آنقدر انسان را فشار می‌دهد این دغدغه قدسی نیاز ضروری زندگی انسان است. گاهی از این قضیه مسئله خیلی بالاتر است. امیرالمومنین را گفتند: چه قدر صدقه می‌دهید بس است دیگر؟ گفت والله من یقین ندارم که این عمل من قبول شده است و الا دست نگه می‌داشتم. این از کلاس ما بالاتر است. یعنی در برابر عظمت حضرت حق می‌گوید که نمی‌توانم بگویم یک عملم قبول شد و الا معلوم است که دین گفته است که این را انجام دادی قبول شد. آن را می‌فهمد و لذا در مسجد هم نشسته بود که یک کسی گفت من دیشب نماز شب خواندم، یکی گفت من تمام شب را نماز شب خواندم، یکی برگشت گفت من چند ساعت بیدار بودم، حضرت فرمود من کل شب را خواب بودم، روز هم خوابیده بودم، بین شب و روز هم ساعتی پیدا کنم باز هم می‌خوابم، اگر این طور شود که نماز واجبش از دست رفته است، این هم باز حضرت امام می‌گویند که آقای اشتهاردی می‌فرمود که امام می‌فرمود در برابر عظمت خدا عبادت من اصلا خواب می‌ماند، چه می‌گویی که من دیشب بیدار بودم؟ ببین انسان عارف و عامی چه قدر با هم فرق دارند؟ طول عمری باشد من یک بحثی اینجا باز کنم فرق بین عامی و عارف، آن قدر بحث خوبی است. پیامبر ما پیامبر رحمت گاهی خدا می‌گوید فلا یحزنک، آنقدر غصه‌دار میشد که چرا این دختر خانم حجاب ندارد؟ چرا این آقا نمازش را نمی‌خواند؟ گاهی میگفت که وَ إن کَبُرَ علیک إعراضهم، برای پیامبر آن قدر اعراض سنگین بود، عطوفت را نگاه کن، لَعَلَّكَ بَٰخِعٞ نَّفۡسَكَ أَلَّا يَكُونُواْ مُؤۡمِنِينَ؛ خودت را کشی به خاطر مردم که اینها هدایت شوند. ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‌؛ یک آیه عجیبی است که حضرت آیت الله میانجی این را خوب تفسیر می‌دادند وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً؛ یک خرده غلظت هم داشته باش، این همه هیّن و این همه لیّن، اَلْمُؤْمِنُونَ هَيْنُونَ لَيْنُونَ؛ مومن این طوری است در رفتارش زمخت نیست، اگر یک رفتار زمختی دید این هم زمختی کند، این طوری نیست یک زندگی مشترک است یک وقت دیدید که خانم رفتارهای مثلا خشنی دارد انسانی که ساخته پرداخته است چه می‌کند؟ انسان عامی چه می‌کند؟ انسان عامی می‌گوید که من باید غرورش را بشکنم زن غرورش بشکند می‌شود پلاس زیر پا دیگر به درد زندگی نمی‌خورد، اما انسان عارف هیچ وقت این طوری رفتار نمی‌کند می‌گوید این تحفه تربیتی است از خدا، حافظ از آن زلف تابدار مباد. که بستگان کمند تو رستگارانند. آن وقت آن خانم بفهمد که مرد این چنین رفتاری دارد بیشتر هم عصبانی می‌شود که من این را تحت فشار می‌گذارم و این چه معنویاتی دارد؛ چه ابتهاج معنوی دارد.!
شریعتی: البته کار سختی است.
حجت الاسلام عاملی: خدا در قرآن گفته است وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ؛ خدا فرمود که با دشمنت با ملاطفت برخورد کن یک وقت میبینی دوست صمیمی شد، مگر کسانی که صبر دارند.
شریعتی: یعنی یک جای دیگر باید خودت را بسازی.
حجت الاسلام عاملی: حضرت امام خیلی تکرار می‌کردند در درس اخلاق‌شان خودرو نمی‌شود محضر شد، همین طور قد کشیده است بالا آمده است، طفل است. همه اندرز من به تو این است که تو طفلی و خانه رنگین است. نمی‌خواهی با خدا معامله کنی. ببین پیغمبر ما چه فرهنگ و چه مدنیتی آورده است؟ من یک وقتی ارکان یک تمدن آرمانی که پیامبر پایه ریزی کرده است را اینجا بحث می‌کنم، چون جامعه درگیر شده است با تشریفات، بحث تشریفات و اینها را شروع کردم والا آن خیلی مهم است. یک تمدن آرمانی چه ارکانی باید داشته باشد؟ پیامبر ما آن را آورد. تأسیسات یک چیزهای امضایی نیست خودش تأسیس کرده است یک بحث بسیار فاخر که عنوانش را گفتند علما و بزرگان خودشان فورا مطلب را می‌گیرند دنبال این مطلب. خود رسول خدا هم گفت هم چنان که خود خدا بخواهد به واجباتش عمل شود من هم می‌خواهم به سنتم عمل شود. ارادت به من می‌خواهی نشان بدهی بگو لبیک، در کریسمس در اروپا باشی می‌بینی در را که می‌زند دختر چنان التماس می‌کند که بیا مسیحی شو من می‌خواهم عیسی را خوشحال کنم.
شریعتی: ما برای خوشحالی پیامبرمان چه کردیم؟
حجت الاسلام عاملی: در سیره پیغمبر ما همین بس که خدای متعال گفته است و لقد کان فی رسول الله اسوة حسنة؛ اما برای همه نه، هر کسی نمی‌تواند سهم ببرد. لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا؛ اگر به آن رسیدی یک راهبر، چراغ راه، سراجا منیراً؛ خدا تعبیر کرده است.
شریعتی: و چه بسا آنهایی که متأسفانه گهگاهی شاهدیم به پیامبر عظیم الشأن ما اهانت می‌کنند آنها شاید عظمت را فهمیدند که دارند تخریب می‌کنند.
حجت الاسلام عاملی: بله، یعنی شما در هر کجا در مجامع غیر مسلمان پیامبر ما را خوب تصویر کردید همه حساب دست‌شان می‌آید. یک چیز دیگری بود حضرت ختمی مرتبت، آنهایی که اهانت می‌کنند در توهم هستند، می‌دانید که قصه‌ای مولوی آورده است که رفتند مهمانی قورباغه‌ها وقتی برگشتند دیدند که برکه را بیگانه گرفته است نگو که عکس ستاره‌ها افتاده است به برکه، اینها خیال کردند که موجوداتی هستند، گفتند ما یک دفعه حمله کنیم تا شکستش بدهیم، حمله که کردند آب به هم خورد و عکس ستاره هم رفت، جشن گرفتند که دشمن را شکست دادیم اما ندانستند که امام رضا فرمود که الامام کالنجم لا تناله ایدی المتوهمین؛ دست انسان‌های متوهم به آنجا نمی‌رسد، کسی قرب شود به شخصیت حضرت ختمی مرتبت واقعا می‌بیند که معجزه بینظیر؛ کلمات را دیگر نمی‌تواند پیدا کند.
شریعتی: و چه منتی خدا بر سر ما گذاشته است.
حجت الاسلام عاملی: و لقد من الله؛ المنة نعمة العظیمة؛ این منتی که می‌گوییم از اینها نیست المنة المِنَّةُ تَهْدِمُ الصَّنيعة. کار خوب بکنید منت بگذاری باطلش می‌کند، المنة النعمة العظیمة؛ شب بعثتش که اللّـهُمَّ اِنّي اَساَلُكَ بِالتَّجَلِي الاَعْظَمِ في هذِهِ اللَّيْلَةِ؛ اصلا حساب کردید که لوای حمد دست پیامبر است؟ حضرت فرمود که من به محشر می‌آیم لوای حمد دست من است تمام انبیا زیر این لوا هستند. این لوا یعنی چه؟ پرچم یعنی چه؟ آنجا جای پرچم است؟ و چرا پرچم حمد؟ حمد می‌دانید که نسبت می‌دهید تمام محامد را، تمام نعمت‌ها را به خدا، این را می‌گوییم الحمد الله رب العالمین، قرآن با الحمد الله شروع می‌شود آخرین حرف اهل بیت هم این است آخر دعوانا الحمد الله رب العالمین؛ یعنی بعد از ظهور همه  چیز حقیقتش ظاهر شد در روز محشر آنجا می‌فهمند که بزرگترین آیه خدا خود پیامبر بوده است. اگر شما می‌خواهید تمام نعمت‌ها و آیات را نسبت به خدا بدهید اصل آیه خود پیامبر است. لوای حمد است این خیلی معنا دارد، لوای حمد دست من است و تمام انبیا تحت این لوا هستند. حالا این اصولی که ما می‌خواهیم بحث کنیم این اصول اولا همه علمیت دارند و همه در مسیر کرامت انسان هستند برای درست کردن یک جامعه آرمانی است که حضرت ختمی مرتبت اصول را پایه گذاری کرده است و این اصول باید تدریس شود در کتاب‌ها، یک اصل یک قصه؛ چون این اصول را به کار برده است در فلان جا گفته است مثلا أكرِمُوا كريمَ كُلِّ قَومٍ؛ کریم هر قوم را تعظیم کنید و به بزگان‌تان احترام بگذارید، اینها را حضرت آمده است اجرا کرده است. وقتی که خواهر شیری حضرت آمد حضرت بلند شد و عبا را انداخت زیر او که بنشیند، برادرش آمد این کار را نکرد گفت این خیلی احترام مادرم را داشت. أكرِمُوا كريمَ كُلِّ قَومٍ؛ وقتی مکه را فتح کرد به عمویش را عباس گفت این کلید را از بنی شعبه بگیر به من بده، گفت أكرِمُوا كريمَ كُلِّ قَومٍ؛ در تمام ادوار بزرگ قوم اینجا بودند. خانه ابوسفیان را مأمن قرار داد، چرا؟ چون بالاخره بزرگ آنها بودند، و با این کارها چه آثار بزرگی حضرت درست کرد در مکه، حالا وارد نمی‌شوم به قصه طولانی است. من در این اصول دو مطلب را انشالله جلسه آینده شروع می‌کنم که یکی این است که خودش اولا در زندگی سراغ پستی بلندی کاذب نرفت، بخش دوم بحث ما که خودش از استطاعت خارج نشد. این دو را بحث می‌کنیم.
شریعتی: ماه ربیع هم که ماه پیامبر است ادامه می‌دهیم این بحث را.
حجت الاسلام عاملی: تا انشالله یک شباهتی برای پیغمبر و…
شریعتی: و یک سنخیتی انشالله. خیلی از شما ممنونم حاج آقای عاملی، نکته‌ها خیلی خوبی شنیدیم امیدوارم با عمل سنت و سیره نبی مکرم اسلام، حضرت ما را به فرزندی قبول کنند و انشالله که شفاعتشان شامل حال همه ما شود که تمام موجودات عالم محتاج دستگیری و شفاعت حضرت هستند. برای مشارکت در قربانی ماه ربیع الاول همه شما دعوتید به عشق نبی مکرم اسلام یک بسم الله بگوییم و صدقات و نذورات را می‌توانید برای دوستان ما ارسال کنید که انشالله قربانی ماه ربیع الاول هم با شکوه هر چه تمام‌تر مثل ماه‎های گذشته که قدردان مشارکت‌های شما هستیم محقق شود و اتفاق بیفتد. هم به سایت ما می‌توانید مراجعه کنید هم به کانال ما در سروش و ایتا و بله، یا عدد 14 را به 20000303 پیامک کنید نحوه مشارکت برای شما ارسال خواهد شد. مشرف می‌شویم به ساحت نورانی قرآن کریم صفحه 427 را امروز تلاوت می‎کنند بعد از تلاوت آیات با احترام در کنار شما هستیم و همراه شما.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
صفحه 427 قرآن کریم
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. چه دعای قشنگ و بلند و پر مضمونی است این دعای صلوات که انشالله به حق این دعای مستجاب دعاهای تک تک شما مستجاب شود و چه خوب است که ثواب این آیات را هم هدیه کنیم به روح بلند حضرت ختمی مرتبت و همین طور امام نازنین کریم اهل بیت امام مجتبی، اشاره قرآنی را بفرمایید و انشالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم، سوره احزاب آیه 64و 65، إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكَافِرِينَ وَأَعَدَّ لَهُمْ سَعِيرًا* خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ لَا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا* آیات مفصلی در قرآن مفسر است به عذاب کفار، اینها را من جمع کردم آن قدر تکان دهنده است مو به تن آدم سیخ می‌شود، یعنی هر کسی احتمالش را هم بدهد باید وحشت کند. چرا خدا این طوری با کفار برخورد کرده است؟ کافر کیست؟ کافر کسی است که خدا می‌گوید که من به اندازه یک قرآن با تو حرف زدم می‌گوید که هیچ نفهمیدم، خدا با تمام ذرات عالم با کافر حرف زده است کافر می‌گوید که من نفهمیدم، این کار کافر اولا تعطیل کردن عقل است اهانت به عقل است، خدا که می‌گوید عذابت می‌کنم از عقل دفاع می‌کند، خدا می‌گوید إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ. از حریم عقل دفاع می‌کند مشرک عقل را تعطیل کرده است، خدا همه جا را پر کرده است جای خالی نیست آنجا که یک شریکی هم حضور  داشته باشد در آنجا، از طرف دیگر آیات خدا را تحقیر کرده است و به خدای متعال اهانت کرده است، تحقیر آیات تکوینی است کسی که این اعتقاد را داشته باشد که می‌گوید که هیچ نفهمیدم این عالم بی‌صاحب است خیلی خلاف می‌کند عذاب برای این خلاف‌هاست، آن کسی که می‌گوید که با عذاب می‌خواهد ما را به پای عبادت بیاورد نه؛ بخاطر آن خلاف‌هایی که کسی می‌گوید هیچ قید و بندی در کار نیست نتیجه آن است عذاب، نتیجه تعطیلی عقل است، اصلا قرآن کتاب برهان است، قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً؛ کسی برهان را تعطیل کند تمام کتاب آسمانی را تعطیل کرده است، کتاب برهان است و برهان هم به مخالفین می‌گوید که برهان بیاور، قل هاتوا برهانکم؛ نه اینکه بیاید و قرآن را آتش بزند، حالا کسی بگوید که از ولایت فکر آزادم، از ولایت عقل آزادم، از ولایت برهان آزادم، این مستحق هر عذابی است چون نهایت سکوت انسان این است که عقل را کنار بگذارد بگوید که خوشم می‌آید، و خدا شخصی که تعطیل کرده است عقل را، اسمش را می‌گذارد شر الدواب، إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ؛ می‌گوید من از این عالم هیچ نفهمیدم اینها هیچ وقت ایمان نمی‌آورند، حضرت آقا آیاتی که جمع کردم آنقدر وحشتناک است یکی را فقط می‌خوانم، یکی هم این آیه بود که ملاحضه فرمودید که خدای متعال چه قدر لعن کرده است. یک آیه را در سوره بقره است عجیب است، کسانی که کفر ورزیدند گفتند چه نمازی؟ چه قیامتی؟ چه جهنمی؟ چه بهشتی؟ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ؛ خدا آخر را نگاه می‌کند سنگ اول را نگاه نمی‌کند، آخر سر هم با کفر از دنیا رفت. أُولئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ‌؛ کلمه لعنت الله را نمی‌شود تبیین کرد که لعنت الله چیست، و الملائکة، در عالم بالاتر از ملائکه عددی نیست، لعنت همه آنها را شامل می‌شود و از اول خلقت چه قدر انسان روی زمین آمده است؟ لعنت آنها هم بر هر شخصی که می‌گوید من از این عالم چیزی نفمیدم، از این همه کائنات چیزی نفهمیدم، خالدین فیها؛ مصیبت است، خالدین فیها یعنی خالد در این لعنت هستند، همه را کنار بگذار این را یک طرف بگذار، لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ‌. نه تخفیفی در عذابشان داده می‌شود، نه مهلتی. خدا می‌گوید که من عقل دادم، عقلت می‌گفت که این نظم و درایت و هر جایی که نگاه می‌کنی حکمت است یک جایی بی‌حساب بود که بی‌حساب زندگی کنی؟ یک چیز بی‌حسابی در این عالم دیدی؟
شریعتی: انشالله که رحمت خدای متعال شامل حال همه ما شود به حق رسول اعظم که رحمة للعالمین است، ممنون و متشکرم از شما حاج آقای عاملی، امروز روز 28 صفر است و سالروز شهادت و رحلت نبی مکرم اسلام و شهادت امام مجتبی دعا کنید و انشالله عاشقان و دلسوخته‌ها آمین بگویند و انشالله که مستجاب شود.
حجت الاسلام عاملی: واسطه می‌کنیم حضرت ختمی مرتبت را، واسطه می‌کنیم امام حسن مجتبی را، و از خدای متعال می‌خواهیم که با عنایات خاصه به کشور ما توجه کند، به ملت ما توجه کند، و دعای امروز ما همان دعایی است که شب معراج خدای متعال به پیامبر ما فرمود که یک دعا پیش من داری هر چه بخواهی به به تو می‌دهم، انسان کامل باید چیزی بگیرد که انگار با آن همه چیز را گرفته است. حضرت دعایی کرد که من هم از خدا می‌خواهم که از سر فضل نه از سر استحقاق، به ما مرحمت کند. عرض کرد خدایا اضفنی الی عبودیتک؛ من را به عبودیت خودت نسبت بده، یعنی بگو بنده من، من را برای بندگی‌ات بپذیر، یعنی عبودیت که آمد همه چیز آمد، و لذا این دعا مستجاب شد و آیه نازل شد سُبحان‌َ الَّذِي‌ أَسري‌ بِعَبدِه‌ِ.
شریعتی: خیلی خوب، آقا خیلی از شما ممنون و متشکرم. ما اگر توفیقی باشد اگر عمری بود انشالله روز شنبه از جوار بارگاه ملکوتی و نورانی و مقدس حضرت رضا در سالروز شهادت‌شان به شما سلام می‌کنیم دعاگو و نائب الزیاره تک تک شما خواهیم بود، سلام شما را محضر حضرت خواهیم رساند. خوش به سعادت همه آنهایی که کبوتر دل‌شان این روزها پر میزند به سمت کربلا و نجف؛ خراسان، مدینة النبی، و حال کبوتر دل‌مان را راهی مدینه می‌کنیم به حضرت رسول اعظم و امام مجتبی با دل و جان‌مان سلام می‌کنیم و صلوات می‌فرستیم. السلام علیک یا رسول الله.
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ‏، السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَاتَمَ النَّبِيِّينَ‏، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ الرِّسَالَةَ وَ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَصَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ رَحْمَتُهُ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ.

 

فایل صوتی این برنامه

فایل ویدیویی این برنامه


لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=14575

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید