تغییر سایز-+=

سمت خدا | ویژگی های شخصیتی امام حسن مجتبی علیه السّلام

شریعتی: بسم الله الرّحمن الرّحیم اللّهم صل علی محمّد و آل محمد و عجّل فرجهم با هرچه عشق نام تو را می توان نوشت با هر چه رود راه تو را می توان سرود بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را با دسـت‌های روشـن تـو می توان گشود

بسم الله الرّحمن الرّحیم
سلام به دریای کرامت و اقیانوس سخاوت سلام کریم اهل بیت امام مجتبی و سلام به شما که دل‌تان سرشار از محبت حضرت است خانم‌ها آقایان سلام به سمت خدای امروز خیلی خوش آمدید امیدوارم که در نیمه‌ی ماه مبارک رمضان بهترین خیرات و برکات به حق کریم اهل بیت امام مجتبی نصیب‌تان شود طاعات و عبادات‌تان قبول باشد به سمت خدای امروز در محضر و در معیت حاج آقای عاملی خیلی خیلی خوش آمدید. آقا سلام علیکم و رحمة الله.
حجت الاسلام عاملی: و علیکم السّلام و رحمة الله.
شریعتی: حال‌تان چه‌طور است؟
حجت الاسلام عاملی: الحمدالله.
شریعتی: ایام مبارک باشد انشاالله.
حجت الاسلام عاملی: بر شما هم مبارک باشد انشاالله.
شریعتی: سلامت باشید.
حجت الاسلام عاملی: تبریک عرض می‌کنم من خدمت بینندگان مکرم هموطنان عزیزم در جای جای وطن اسلامی ایران عزیز ما و از خدای متعال می‌خواهم که ماه رمضان را شافع مشفع کند برای همه‌ی عزیزان پناه می‌بریم به خدا که ماه رمضان با ما خصومت کند روزه گرفتن که جُنّة من النّار هست قدرت خاموش کردن جهنم را که آتش غضب خداست این قدرت را دارد انشاالله سایر آتش‌هایی را که گاهی در جامعه‌ی ما دیده می‌شود ناهنجاری‌ها همه را خاموش کند و ما توشه‌ی خوب فردی و اجتماعی از ماه رمضان بگیریم و فرصت را مغتنم می‌دانم برای همه‌ی عزیزان بهترین تقدیرات را در ماه رمضان در شب‌های قدر از خدای متعال مسئلت دارم انشاالله در شب‌های قدر حال نجوا داشته باشند حال اتصال داشته باشند و خدا را قسم می‌دهم به آن قسمی که اگر در این حال به آن قسم، قسم بدهم دعا بر نمی‌گردد در شب‌های قدر در خصوص دعاهایی که عزیزان می‌کنند موانع استجابت دعا هر چه که هست خودش می‌داند ما نمی‌دانیم موانع استجابت‌های دعا را در شب‌های قدر برطرف کند و از این طریق بالاترین منت را بر ما بگذارد.
شریعتی: الهی آمین، خیلی خوب چه دعاهای خوبی خیلی خوشحالیم خدمت‌تان هستیم حاج آقای عاملی و خدمت دوستان و عزیزان خیلی‌ها آرزوی زیارت مدینه در سرشان است آرزوی زیارت بقیع و امیدوارم که به حق این ماه بسیار بزرگ و با فضیلت و به حق نیمه‌ی ماه که متبرک است به نام امام حسن مجتبی زیارت حضرت نصیب همه‌ی شما شود و زیارت گنبد الخضرا و مدینة النّبی و مسجد پیغمبر، ما خدمت شما هستیم ببینیم برای ما چه به ارمغان آوردید و بنا است امروز مخاطبان جان‌مان چه از شما بشنوند.
حجت الاسلام عاملی: قرار است عرض ادب کنیم به ساحت قدسی کریم اهل بیت تا از کرم خودشان سهمی هم با ما مرحمت بفرمایند ما بهره‌مند شویم از کرم امام حسن مجتبی، روایت شده است که وقتی امام حسن متولد شدند حضرت زهرا(س) به امیرمومنان عرض کردند که اسمی بگذار برای فرزندم عرض کردند در تعیین نام فرزندان تو من بر رسول خدا مقدم نمی‌شوم جامه‌ی زردی را آوردند پارچه‌ی زردی را آوردند بچه را پوشاندند امام حسن مجتبی را خدمت رسول خدا آوردند حضرت فرمودند مگر نگفتم هیچ وقت طفل را در جامه‌ی زرد لباس زرد پارچه‌ی زرد نگذارید آن جامه را کنار زد و یک جامه‌ی سفیدی پارچه‌ی سفیدی آوردند بعد امیرمومنین سوال کرد که آیا اسمی بر فرزندم گذاشتید عرض کرد که یا رسول الله من در نام‌گذاری فرزندان زهرا بر شما سبقت نمی‌گیرم پیغمبر ما هم فرمود من نیز بر خدا سبقت نمی‌گیرم اینها عمداً گفته شده که شاید امت یک حیایی کند کسی را که اسمش را خدا گذاشته است البته خدا بر همه اسم می‌گذارد در زیادت طواف در دعای طواف أللَّهُمَّ لا تُغَيِّرْ جِسْمِي وَ لا تُبَدِّلْ اسْمِي پیغمبر ما فرمود سبقت نمی‌گیرم پس جبرئیل از طرف خدا نازل شد تبریک گفت تهنیت گفت عرض کرد یا رسول الله نسبت شما به منزله‌ی هارون است نسبت به موسی، نسبت علی نسبت به شما، مثل نسبت هارون است به موسی، یعنی هر جایگاهی که هارون دارد علی دارد نسبت به تو، موسی گفت که هارون را وزیر کن أشرکه في أمري شریک باشد در امر من، از همین جا می‌گوییم شریک القرآن بعضی حساسیت دارند از همین ریشه‌ی قرآنی دارد بنابراین مولود را به نام پسر بزرگ هارون که اسمش شبر است بگذار اسمش را شبر بگذار پیغمبر ما فرمود که شبر لغت عربی است جبرویل گفت که اسمش را حسن بگذار که مترادف است با شبر، روز هفتم ولادت حضرت ختمی مرتبت آمدند خانهی حضرت زهرا امام حسن را خواستند صورتشان را بوسیدند به سینه‌شان چسباندند موی سرش را تراشیدند و هم وزن این مویی که چیده بودند نقره در راه خدا انفاق کردند و گوسفندی را عقیقه کردند مستحب است که روز هفتم تولد موی سر تراشیده شود هم وزنش طلا یا نقره به فقرا داده شود حکمتش هم این است که این یادآور تلاش حضرت ابراهیم برای بریدن سر فرزندش است یعنی وقتی می‌خواهند موی سر را ببرند آن را تداعی کنند تمام مدرسه‌ی تربیتی است باز مستحب است که هنگام ولادت ولیمه بدهند و لازم نیست که در همان روز تولد ولیمه داده شود می‌شود تأخیر انداخت این هم یادآور مهمانی حضرت ابراهیم است به شکرانه‌ی این‌که بالاخره سر اسماعیل ذبح نشد و تیغ را از گلوی اسماعیل برداشت باز یکی از مستحبات مؤکد برای نوزاد چه دختر باشد چه پسر عقیقه است که روز هفتم ولادت باز برگزار می‌شود و در صورت تأخیر ساقط نمی‌شود از روز هفتم به تأخیر بیفتد چه با عذر چه بی‌عذر عقیقه ساقط نمی‌شود و اگر کسی تا به هنگام بلوغ برایش عقیقه نکنند مستحب است که خودش عقیقه کند یعنی گوسفند را قربانی کند و اگر به هنگام حیاتش عقیقه نشد مستحب است بعد از مرگش.
شریعتی: چه‌قدر مهم است!
حجت الاسلام عاملی: آره برایش عقیقه ذبح کنند و اگر هم صدقه بدهند جای عقیقه را نمی‌گیرد این عقیقه هم یادآور ذبح عظیم آسمانی است که فدای اسماعیل شد. یعنی از اول آداب دینی ما را متصل کرده است به حضرت ابراهیم که پدر امت است. حضرت امام حسن مجتبی خصوصیاتی داشته است که بنده یکی را انتخاب می‌کنم و عرض ادب کنم از این طریق، اولا شباهتش به پیغمبر ما عجیب عجیب بوده است که شباهت خَلقی داشته شباهت خُلقی داشته است. راوی می‌گوید هیچ کسی نسبت به پیغمبر شبیه‌تر از امام حسن نبود و رسول خدا به امام حسن می‌گفت أشبهت خَلقي و خُلقي گاهی که می‌خواستند صدایش بزنند می‌گفتند السّلام علیک یا حسن الوجه و گاهی از یک کوچه که رد می‌شد آن‌قدر به تماشایش جمع می‌شدند کوچه بسته می‌شد حضرت برمی‌گشت از مسیر دیگر می‌رفت. از این‌جا متوجه می‌شویم که پیغمبر ما چه جمالی داشته است گفتند یا رسول الله شما اجملید یا یوسف؟ حضرت فرمود یوسف از من اجمل بود ولی من املح هستم.
شریعتی: نمکی‌ترم.
حجت الاسلام عاملی: ملاحت من نمک من از او بیشتر است. و حالا ایام سرور است نمی‌خواهم خیلی عزیزان را ناراحت کنم از این‌جا منتقد شوید که حضرت قاسم بن الحسن چه جمالی داشته است می‌دانید که وقتی می‌خواست به میدان برود آقا اباعبدالله الحسین یک بندی از عمامه را باز کرد انداخت روی صورت قاسم، خیلی ارباب مقاتل تعبیر کردند که چرا این کار را کرده است بعضی می‌گویند از شدت جمالی که داشته است که بالاخره چشم نخورد این نوجوان، حضرت این کار را کرد. اگر ما بخواهیم راجع به امام حسن تعریف کنیم هیچ کسی مثل پیغمبر ما نمی‌تواند بکند پیغمبر ما فرمود الحسن فانّه ابني چون یک مدت هر کسی می‌گفت حسن و حسین فرزندان پیغمبر است می‌کشتند این‌طوری بود. فانّه ابني، حسن و حسین هم، امیرالمومنین می‌فرمود امام حسن و امام حسین هیچ وقت به من نگفتند أب. تا پیغمبر زنده بود به من نمی‌گفتند أب، به پیغمبر می‌گفتند. فانّه إبني و ولدي و منّي از من است و قرّة عیني چشم روشنی من است ضیاءُ قلبي قلب پیغمبر که از عرش بالاتر است نورش اگر تجلی کند می‌شود امام حسن، و ثمرة فؤادي و قلبی که خدا پر کرده است قلب پیغمبر را که از عرش بالاتر شد اگر ثمر خودش را نشان دهد می‌شود امام حسن مجتبی و هو سید شباب اهل الجنة یعنی جمال بهشت است . حجة الله علی الامّة خدا با امام حسن احتجاج می‌کند بر امت روز قیامت من چه شخصیتی به شما داده بودم امره امري یعنی هیچ حرف شخصی ندارد والله ما نقول آراءنا امام صادق فرمود: والله ما حرف شخصی نداریم. امر او امر من است و قولي قولش هم قول من است یعنی او صحبت می‌کند من صحبت می‌کنم او هست من هستم من تبعه فانّه منّي اگر که تعیت کنید در رفتار و اخلاق و اعتقاد و سلوک امام حسن فانّه منّي او با من است و من عصاه فلیس منّي اگر کسی در برابر حسنم بایستد از من نیست نقطه اشتراکی با من ندارد این حدیث دلیل عصمت امام حسن مجتبی است باز یک تعبیر بسیار عجیبی دارد پیغمبر ما، ثمّ فتق نور ولدي الحسن خدا نور حسن را گرفت و خلق منه و الشمس و القمر، شمس و قمر از فرزندم حسن هستند. آن‌چنان که زمین و آسمان از نور حضرت زهراست امیرمومنین حضرت زهرا که دفن کرد زمین را نگاه کرد آسمان را نگاه کرد گفت: زمین و آسمان چه‌قدر چرکین شده است برای من بعد از حضرت زهرا، یعنی جمال عالم را از من گرفتند. و الشّمس و القمر من نور ولدي الحسن، شمس و قمر از نور فرزندم حسن است و نور الحسن نور الله و نور حسن هم نور خداست و الحسن أفضل من الشّمس و القمر حسن من افضل از شمس، می‌دانید که عالم حیاتش به شمس است شمس نباشد همه چیز هلاک میشود در یک لحظه چه تعبیری چه تسبیحی! اما به نظرم بهترین تعبیر را اهل سنت آوردند اهل سنت غوغا کردند دربارهی امام حسن و امام حسین تعبیرش این است که بهشت به خدا میگوید وقتی همه مستقر میشوند در بهشت، بهشت به خدا میگوید الیس و عدتنی اَن تزیننی برکنین من ارکانک؟ مگر به من قول ندادی که من را مزین میکنی به دو رکن از رکن خودت؟  خدای متعال جواب می‌دهد که قال الم اُزّینک بالحسن و الحسین؟ اولا معنی رکن را نگاه کنید رکن یعنی ستون ما آذری‌ها می‌گوییم شاما، یعنی آنی که سقف روی آن ایستاده است.
شریعتی: عمود.
حجت الاسلام عاملی: بله، ستون خیمه اولا معنی رکن را نگاه کنید این چیزی نیست رکن به خدا اضافه شده است ما عاجزیم که در این‌جا حرف بزنیم ببین نفس این بیت هم پدر، معصوم هم مادر، معصوم چه تربیت کرده است در این باب اگر صحبت کنم طولانی است آن‌قدر معنویتش عجیب بوده است…
شریعتی: پدربزرگشان که حضرت محمّد و مادربزرگ حضرت خدیجه‌ی کبری و به به!
حجت الاسلام عاملی: پیاده مکه می‌رفت تا رضایت خدا را جلب کند در اثر پیاده‌روی پاها ورم کرده بود آن‌قدر که پیاده می‌رفت مکه، روایت شده که بیست بار بیست و پنج بار پیاده رفته مکه در حالی که کنارش بهترین مرکب‌ها راه می‌رفتند گاهی کفش را در می‌آورد پابرهنه راه می‌رفت می‌گفتند که چرا این همه بهترین شترها کنارت هستند سوار نمی‌شوی؟ یک جمله‌ی عجیبی می‌فرمود: اِنِّي لاَسْتَحْيِي مِنْ رَبِّي اَنْ ألقاهُ وَ لَم اَمشِ الی بَیتِهِ من حیا می‌کنم از خدا روز ملاقاتش که طوری بروم به ملاقاتش که در حالی که پای پیاده به بیت خدا نرفتم یعنی حال و هوای دیگر یعنی فضای دیگر هیبت خدا، عظمت خدا، جمال خدا، جلال خدا، آنقدر تسخیر کرده است وجود مبارک را! ما یک بحثی را شروع می‌کنیم که امام حسن مجتبی کریم اهل بیت است در احسان و ایثار نظیر ندارد سه بار کل ثروتش را به خدا داد شد صفر، چه کسی این کار را می‌کند؟ من و تو یک تصوری بکنیم دو بار هم به خدا گفت که مقاسمه میکنم هر چه دارم نصف نصف میکنیم نصف کرد حتی النّعل…
شریعتی: حتّی کفشش را؟
حجت الاسلام عاملی: کفش، دو جفت کفش دارم یک کفشش مال تو، یعنی مال فقرا یک جفتش مال من، یعنی آن زمانی که یک کسی رفت به معاویه گفت که من از پیش بخیل‌ترین می‌آیم گفت از پیش چه کسی آمدی؟ گفت از پیش علی، گفت چرا دروغ میگویی؟ اگر علی یک انبار کاه داشته باشد یا انبار طلا داشته باشد اول طلاها را انفاق می‌کند بعد کاه‌ها را. با این‌که این خیلی عجیب است با این‌که این‌قدر ایثار داشته ولی وقتی اسم مرگ می‌آمد می‌لرزید. این همه انفاق کرده است در روایت هست وقتی اسم مرگ می‌آمد رنگ مبارکش زرد می‌شد چون آن‌ها رئیس کاروان هستند می‌دانند مسیر را می‌دانند عظمت او را، یؤمنون بالغیب برای ما است اولا این را عرض کنم که معصومین همه کریم هستند امیرمومنین در کرم فوق‌العاده بوده است که بخواهم صحبت کنم طولانی است یک باغی را فروخت در خانه هم گرفتاری مالی خیلی است دوازده هزار درهم همه را به فقرا داد آمد منزل حضرت زهرا گفت که چرا قدری نیاوردی خانه؟ یک جمله‌ای گفتند که در پیشانی یونسکو بنویسی کم است فرمود: من عنی ان ذلک وجوه اشفقت ان ارا علیها ذل السّوال من را منع کرد که پول را به خانه بیاورم چهره‌هایی که ترسیدم این چهره غبار ذلت بگیرند ذلت سوال، سوال نکرد است اما دیدم محتاج است اگر این پول را ندهم دیدم زبان باز کند می‌گوید احتیاج دارم ذلیل می‌شود.
شریعتی: نمی‌خواهم که به آن‌جا برسد.
حجت الاسلام عاملی: نمی‌خواهم به نقطه‌ی سوال برسد که شأنش شکسته شود محشر است محشر، این‌ها بزرگی است این‌ها پیشانی بشر را رو سفید کرده است این‌ها فخر بشریت است برای این‌ها عالم خلق شده است اگر این‌ها نباشد بشر به چه می‌خواهد افتخار کند؟ از اطرافیان بروجردی می‌گوید رفتیم محلات در آن‌جا آقا دستور دادند که قربانی ذبح کنید برای فقرای منطقه ما هم قربانی ذبح کردیم بعد دو سیخ کباب هم برای آقا آوردیم دیدیم آقا نمی‌خورند گفتم آقا به تمام فقرا دادیم گفت کبابی که بویش به مشام فقیر رسیده است من آن را نمی‌خورم همه‌ی اطرافیان هم نخوردند این نگاه را نگاه کن ببین چه‌قدر نگاه بلندی است امام حسین هم کریم بود وقتی امام سجاد می‌خواست غسلش بدهد دفن کند دوش مبار ک همه زخمی بود سوال کردند این زخم کهنه است مال کربلا نیست. گفت که آذوقه می‌برد خودش می‌رفت سراغ فقرا بسم الله راه از این است هر که دارد عزم راه. یعنی هیئت‌های عزاداری باید مرکز کمک‌های مومنانه باشند به امام حسین این‌طوری لبیک بگویند اما چرا امام حسن شد کریم همه که کریم بودند؟
شریعتی: چه شد که این‌ برجسته شد؟
حجت الاسلام عاملی:  آن‌قدر کرم خاصی از خودش نشان داده است یک اسب بسیار خوبی داشت با زین و افسار و این‌طور چیزها خیلی گران داد دست خادم رفت منزل آمد بیرون یک کسی از آن‌جا رد میشد گفت عجب اسبی عجب زین‌آلاتی گفت می‌خواهی مال تو باشد گفت البته گفت همین جا بایست آقا که آمد بیرون بگو عجب اسبی داری، گفت همین؟ گفت بله، آن‌وقت وقتی حضرت آمد گفت آقا جان عجب اسبی داری دلت می‌خواهد؟ گفت بله. گفت بده برود. مردم ریختند سر حضرت که آقا جان اسب به این گرانی و این‌ها، با یک کلمه حضرت ببین کریم این‌جا را نگاه کن ما امروز می‌خواهیم در این آقا را بزنیم. فرمود: إنّ الکریم اِذا خُدَع اِنخَدَع کریم کسی است که اگر کسی خواست سرش کلاه بگذارد پولش را بگیرد چشمش را می‌بندد حساسیت نشان نمی‌دهد آن خدعه را می‌پذیرد.
شریعتی: حتی اگر بخواهند نیرنگ بزنند فریبش بدهند.
حجت الاسلام عاملی: بله، این دیگر وصل آسمانی است وصل زمینی نیست.
شریعتی: بله جنس بشر این‌طوری نیست.
حجت الاسلام عاملی: آفرین بهترین تعبیر را گفتید. حالا ما بحثی را شروع می‌کنیم این بحث آن‌قدر نفیس است اما الان بخواهیم همه را ادا کنیم نمی‌شود من مومن از جهت اقتصادی در برابر برادر ایمانی و افراد جامعه چه وظیفه‌ای دارد پانزده وظیفه من شمردم. دین ما این پانزده وظیفه را شمرده است.
شریعتی: یعنی وظیفه‌ی تک تک ما.
حجت الاسلام عاملی: تک تک ما، ما در برابر بالاخره شما در جامعه یک مسئولیت مدنی دارید زندگی گوشه‌نشینی که نیست خودت را ببری، اصلاً عزلت امر عارضی است حسن ذاتی ندارد برای دوری از  مصادیر اخلاقی افراد که سرایت نکند یا به خاطر اینکه مدتی انسان تخلیه داشته باشد و خودش را آماده کند برای این‌که حفوظاتی حفاظه شود برای آن‌هاست ما بعث الله نبیّ الا متکلّم پیغمبر هیچ وقت پیغمبر ساکت و لال نفرستاده است پیغمبر باید حرف بزند السّاکت عن الحق الشّیطان الاخرس کسی در برابر حق حرف نزند شیطان اخرس است شیطان لال است این اول اجازه بدهید به من اینها را دانه به دانه بشمرم چونمیترسم نرسم.
شریعتی: فهرستش را بفرمایید بعد دانه به دانه وارد شوید.
حجت الاسلام عاملی: احسنتم! اولین وصفی که تعیین کردند برای ما این است که شما حق ندارید یکه‌خوار باشید.
شریعتی: تک‌خوری ممنوع.
حجت الاسلام عاملی: دو: باید مواسات داشته باشید فقرا ببینید آن را اسوه‌ی خودت قرار بده مواسات اصلش مؤاسات است از از او اسوه گرفته شده است. سوم: حق نداری مال را نباید مال خودت ببینی بلکه مال را باید برای خدا بدانی. يَرَونَ المالَ مالَ اللّه يَضَعونَهُ حَيثُ أمَرَهُمُ اللّه مال مال خداست او باید تکلیفش را مشخص کند که کجا باید مصرف شود. این یک فضیلت استثنایی استثنایی است قیچی را بردار و ببر نگو مال من، ماشین من، خانه‌ی من، نشانی داده‌اند اهل خرابات که التوحید اسقاط الاضافات، اضافه یعنی نسبت، نسبت‌ها را ببرید می‌شود توحید. چهارم که بسیار بسیار عجیب است این است که اگر ثروتش از نیازش بیشتر بود باید بداند که مال دیگری است خدا از باب امتحان در ثروت شما دست شما گذاشته است. این‌ها را من همه را مستند عرض می‌کنم به محضر عزیزان اگر خودت تأمین هستی فرزندانت هم تأمین هستند اضافی داری خیلی باید هوشیار باشی بیدار باشی مواظب باشی، این مال کسی دیگر است خدا در ثروت تو گذاشته است از باب امتحان.
شریعتی: اصلاً مال تو نیست.
حجت الاسلام عاملی: مال تو نیست الله الله الله کسی که از26:31در برود پیغمبر ما فرمود: فتنة أُمتي المال بیشترین جهنمی‌های امت من از طریق مال هستند این ثروتی که دستش هست یا باید به فقرا بدهد یا به نفع فقرا به کار بیندازد. یک کارخانه‌ای بزند یا سرمایه گذاری کند که بحثی دارد خیلی مفصل و روایاتی دارد بسیار تکان دهنده که انشاالله بتوانم برسم و آن‌ها را خدمت شما عرض کنم.
شریعتی: یا به فقرا بدهد یا کارآفرینی کند.
حجت الاسلام عاملی: چون این مال مال کسی دیگر است. پنجم: اسباب مشقت برای دیگران از نظر مالی نباید درست کند إن الله يُعَذِّب الَّذِينَ يُعَذِّبُونَ الناس في الدنيا این را باید با آب طلا بنویسی این را باید در تمام مغازه‌ها بنویسی اگر یک کار اقتصادی کنی که مردم معذب شوند احتکار کنی چهار قلم کالاست شده کالای سرمایه‌ای خیلی خوشحال هم هست که رفتم این کالاهای سرمایه‌ای را گرفتم مسکن و خودرو و سکه و دلار، اگر این معامله باعث شود که یک کسی معذب شود خدا عذابت می‌کند به خاطر عذابی که برای مردم درست کردی إن الله يُعَذِّب الَّذِينَ يُعَذِّبُونَ الناس في الدنيا محشر است غوغا کرده است امیرمومنان در خطبه‌ی همام نَفْسُهُ مِنْهُ فِي عَنَاءٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ بلوغ یعنی این، برای خودش رنج و زحمت درست می‌کند…
شریعتی: از دست خودش در عذاب است.
حجت الاسلام عاملی: در عذاب است اما برای مردم راحتی درست می‌کند عجب تعبیری!
شریعتی: یعنی به خودت سخت می‌گیری که دیگران راحت باشند.
حجت الاسلام عاملی: احسنتم! آسایش دیگران را درست می‌کنی واقعاً عجب انسان‌های بزرگی.
شریعتی: این اوج بلوغ و رشد آدم‌هاست.
حجت الاسلام عاملی: خطبه‌ی همام که تمام شد همام بالاخره جانش را از دست داد می‌فهمید این جملات را می‌فهمید باز این شرحی دارد که شروعش را من باید وارد شوم که راه‌هایی دارد از چه راه‌هایی عذاب می‌دهند مردم را، یعنی نَفْسُهُ مِنْهُ فِي عَنَاءٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ خلافش چه می‌شود؟ می‌شود برای خودش راحتی درست می‌کند من خیلی خیلی عذر می‌خواهم عذر می‌خواهم از این تعبیر می‌گفت من ضامن زندگی یک مشت گدا و گرسنه نیستم استغفر الله ربّی و اتوب الیه پولش را در بانک گذاشته بود که مال راکد است درد است مال راکد امام صادق فرمود از همه‌ی دردها بالاتر است کارمند بانک گفت که چند فقیر سراغ داریم اجازه می‌دهید از سود پول به آن‌ها مرحمت می‌کنید به آن‌ها برسانیم گفت من ضامن زندگی یک مشت گدا و گرسنه نیستم. این اصلاً به چه چشم باید به این نگاه کرد؟ امیرالمومنین فرمود الصورة صورة انسان و القلب قلب حیوان.
شریعتی: یعنی این نگاه بویی از انسانیت نبرده است.
حجت الاسلام عاملی: بهشت می‌شود از این‌جا شروع شود حضرت آقای شریعتی قرار است بهشت از این‌جا شروع شود آن خصلت‌هایی که از انسان به ما و انسان صادر می‌شود به آن در اخلاق می‌گویند تجوید الافعال جودت دادن به افعال و از همین جا شروع می‌شود و می‌شود بهشت، از ره خلق و خو و سیرت زشت هفت دوزخ تویی و هشت بهشت، بعضی افراد را که می‌بینی از زندگی سیر می‌شوی اخلاقی چنان مشمئز کننده، چنان کودکانه، چنان پست، احساس‌های کم عمق، احساس‌های حیوانی، ادب، نزاکت، این‌ها سرمایه است این‌ها همین‌طوری درست نمی‌شود انسان قد می‌کشد می‌رود بالا اما طفل است. همه اندرز من به تو این است که تو طفلی و خانه رنگین است، این هم یکی است که خدمت شما عرض کردم که باز این‌جا مطالب است. ششم این است که همه‌ی افراد جامعه را باید برادر خودش خواهر خودش پدر خودش و مادر خودش ببیند روایتش را آورده‌ام. یعنی اعتقادش این باشد که انسان‌ها یک خانواده را تشکیل می‌دهند نه تنها مسلمان، یهودی را برادرش بداند مسیحی را برادرش بداند همان‌طور که پیغمبر به یهودی می‌گفت برادر به مسیحی می‌گفت برادر، دو بار گفت یا اخاه 31:30به فرستاده‌ی قیصر پیغمبر ما گفت یا اخاه ؟؟ اگر ما به چشم برادر نگاه کنیم این همه خونریزی می‌شود؟ الان دولت‌های بزرگ چند تا از آن‌ها اسم خودشان را گذاشته‌اند جامعه‌ی جهانی آن وقت با حق ویژه دارند دنیا را اداره می‌کنند با منطق الحق من الغلب دارند دنیا را اداره می‌کنند.
شریعتی: یا همنوع هستیم یا هم‌کیش هستیم.
حجت الاسلام عاملی: همانی که امیرمومنان به مالک گفت اما دنیا هیچ وقت صلح جهانی خودش را با انسان‌ها که آمده‌اند سر کار خودش را نشان نمی‌دهد در روایت است که در آخر الزمان بچه‌ها حاکم می‌شوند.
شریعتی: چون دیگر آن نگاه از بالا به پایین نیست.خط‌‌بندی نیست مرزبندی نیست.
حجت الاسلام عاملی: یادتان است ترامپ آمد برجام را باطل کرد درست مثل یک کودک جلوی دوربین گاهی این‌طوری گاهی آن‌طوری می‌کرد این طفل نیست؟ یعنی این‌که شما نمی‌دانی اشک چشم یتیم یعنی چه، یعنی تو نمی‌دانی یک بیمار خاص که تومور مغزی دارد محاصره‌ی دارویی کردی معنی درد این بیمار را نمی‌دانی این‌که ربطی به جنگ ندارد منشور جنگ را پیغمبر ما نوشته است این منشور باید منتشر شود در دنیا، جنگ باید خودش شرف داشته باشد.
شریعتی: یعنی این‌که جنگ هم ادب دارد.
حجت الاسلام عاملی: بله، پیغمبر ما می‌فرمود: مجروح را کاری نداشته باشید با بچه‌ها کاری نداشته باشید آب را مسموم نکنید درخت‌ها را نشکنید آن‌هایی که در بیرون هستند با آن‌ها کاری نداشته باشید می‌گفت و می‌گفت آخرش هم می‌گفت خیال نکنید چند زن و بچه و بزرگ را اسیر کردید آمدید پیش من، من خوشحال می‌شوم خوشحالی من این است که ببینم چند نفر را هدایت کردید نه این‌که اسیر کردید آن مسئول بیماری‌های خاص داروی بیماری خاص به من می‌گفت که می‌آمد برای من، من داروی خودم را می‌خواهم من تومور مغزی دارم اگر بزرگ شود گرفتار می‌شوم می‌گفتیم دارو نیامده وقتی آمد زنگ می‌زنیم اطلاع می‌دهیم دو ماه دیگر دارو می‌آمد زنگ می‌زدیم از دنیا رفته بود. یک جنایتی کردند این آمریکایی‌ها در حق ملت ما، حالا من هم امروز یک دعایی از حضرت زهرا برای عزیزانم می‌خوانم این دعا را بر هر دشمنی بخوانی انشاالله یک دعای بسیار سنگینی است بسیار سنگین، یعنی هر قدر ما این‌ها را نفرین کنیم جنایت‌هایی که در دنیا کردند فقط که ایران نیست غزه شده است یک زندان بزرگ، همه جا را بستند این ملت چه تقصری دارد؟ ما خودمان چهل و سه سال است در محاصره هستیم غیر از این‌که می‌خواهیم خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم گناهی کردیم؟ حالا این ششم خیلی مهم است که همه را برادر خودش ببیند خواهر خودش ببیند. هفتم: معتقد باشد که کنز ثروت حرامی است وحشتناک، حق ندارد کنز کند پول را، پول را حبس کنی پول را خدا گفته است قوام کعبه را گفته است قیام. یعنی ما یقوم به الامر کار مردم باید حل شود مکه را چرا گفته قیام لیشهدوا منافع لهم آن وقت پول را گذاشتی در دلار خواباندی پول را گذاشتی در زمین خواباندی پول را گذاشتی در بانک صفرهای بانک تنظیم شده است آقای بروجردی می‌گفت بعد از مرگ این صفرها مثل صفت به حال مصرف موصوف است که اهلش میدانند چه می‌گویم یعنی من آنم که رستم بود پهلوان، رستم پهلوان است به تو چه ربطی دارد؟
شریعتی: چه چیزی به تو می‌رسد؟
حجت الاسلام عاملی: یا مثلاً سکه و خودرو که مردم گرفتارش هستند این را خدا در قرآن گفته است یكنزون الذّهب و الفضّة ذهب و فضه را بردار جای آن پول بگذار چون پول آن زمان ذهب و فضه بود خدا گفته است همین پول را داغ می‌کنم در جهنم می‌چسبانم به بدنت، يَوْمَ يُحْمى‌ عَلَيْها فِي نارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوى‌ بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ آن وقت خدا می‌گوید نگویی من ظالم هستم هذا ما كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ کنز تو این آتش را درست کرد زندگی مردم را آتش زدی چون ز دستت ظلم بر مظلوم رست آن درختی گشت و از آن زقوم رست، مال اونیست.هشتم: باید به شیعه و مراودت مالی روابط مالی جامعه را می‌گویند به چشم جزءٌ منّا نگاه کنی یک معصوم گفته است شیعه جزئی از بدن معصوم است.
شریعتی: این دایره تنگ‌تر شده است.
حجت الاسلام عاملی: یعنی متوجه شوی اگر یک جایی یک کسی گرفتار شد معصوم گرفتار شد حضرت فرمود شیعه جان ماست اگر رسیدگی نکردی تلف شد معصوم را کشتی. روایاتش هست من این‌جا نوشتم بلکه بالاتر از این  خدا در روز قیامت می‌گوید من مریض شدم شما به عیادت من نیامدید توجه فرمودید. شیعتنا  جزءٌ منّا حضرت فرمودند و من سرّني مومنً فقد سرّنی پیغمبر فرمود.
شریعتی: یک پیکره‌ی واحد.
حجت الاسلام عاملی: آن را الان می‌رسیم و من سرّني فقد سرّ الله این‌جا که حضرت گفتند که شیعیان ما تکه‌ای از بدن ما هستند بزرگ‌ترین سفارش را کرده است که نگذارید بخشی از بدن ما در جامعه ضایع شود این خیلی خیلی مهم است آن وقت باز در این باب ما مطالب مفصلی داریم می‌رسیم به یک مطلب دیگر آن هم این است که عرضم خدمت شما مطلبی را که گفتیم جزء منّا نهمی این است که وقتی ثروت اضافی داشت بداند که خدا او را وکیل گرفته است خدا او را امین گرفته است برای پول اضافه.
شریعتی: یعنی یک مأموریتی روی دوشت است یک رسالتی داری.
حجت الاسلام عاملی: مَيَاسِيرُ شِيعَتِنَا أُمَنَاؤُنَا عَلَى مَحَاوِيجِهِمْ تعبیر را نگاه کن مدال دادی پول اضافی داری و امین گرفت برای خودش امین وقتی خیانت کند چه کار می‌کنند؟ پول را از دستش می‌گیرند دنباله‌اش چه گفته است، فَاحْفَظُونَا فیهم ما را حفظ کنید در حق فقرا ما را یحفظکم الله، این هم یکی از مهم‌ترین آداب است. آن وقت دهم حق ندارد به حقوق واجبه اکتفا کند خمسش را داده است زکاتش را داده است یکی را الان دارد در بیمارستان بچه‌اش نارسایی قلبی دارد پول هم ندارد بچه دارد تلف می‌شود می‌گوید من خمسم را دادم واجباتم را دادم این روایت است این را حق ندارد بگوید در ذیل این آیه وَ الَّذِينَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ. یازدهم بداند که حق مالی اگر ادا نشود هیچ عبادتی پذیرفته نیست. اگر یؤتون الزّکاة نشود خدا می‌گوید در روایت است من یقیمون الصّلاة را نمیخواهم. زمانی یقیمون الصّلاة قبول است که یؤتون الزّکاة باشد. یؤتون الزّکاة یعنی همدردی نسبت به فقرا داشته باشیم. دوازدهم این است که بداند حقوق مالی اگر ادا نشود معصومین به مجلس خودشان راه نمی‌دهند پیغمبر ما وارد شد به مسجد گفت فلانی فلانی فلانی بلند شوید بیرون بروید گفتند یا رسول الله چرا این را اخراج کردی این‌ها آدم‌های محترمی هستندحضرت فرمود: لأنّهم لا یزکّون این‌ها زکات نمی‌دهند و سیزدهم این است که بداند روز قیامت که حتی از ذره سوال می‌شود یک سوال هست که خیلی وحشتناک است آن هم این است که پول از کجا آوردی و در کجا خرج کردی مِنْ أَیْنَ اکْتَسَبَهُ وَ فِیمَ أَنْفَقَهُ دم عید بود با چه حسی دو طفلش را گرفته بود آورده بود بازار برای بچه‌ها یک چیزی بخرد این حس بچه را نتوانستی درک کنی که چیست آمدی به این خیانت کردی این جمله را من می‌خوانم شما می‌شنوید محترمین می‌شنوند وحشتناک است که خدا سوال می‌کند که این را از کجا آوردی و در کجا صرف کردی؟ و مصرف پول را مبدأش تعیین می‌کند چون دزدی کرده رشوه خورده است رشوه مشخص می‌کند کجا مصرف شود پسر آمده بود پایش را گذاشته بود گردن پدر می‌گفت ارث من را بده پدر می‌گفت بابا جان من هنوز نمردم گفت باید ارث من را بدهی چه‌قدر؟ پنج میلیارد، چرا؟ چون رفته با یک دختر خانمی رفیق شده او ماشین شاسی بلند دارد این هم می‌خواهد. دسته چک پدر را برداشته است چک کشیده پدر در زندان خوابیده است رفتند فامیل‌ها جمع شدند پول پدر را دادند پدر گفت نمی‌آیم بیرون گفتند تمام بدهی طلبکارها را رد کردیم بیا بیرون گفت نه، پدری که این‌چنین پسری دارد پدر باید در زندان بخوابد.
شریعتی: خودش خودش را تنبیه کرده است.
حجت الاسلام عاملی: یعنی واقعاً چون طلب داشتند انداختند زندان اما وقتی طلب‌ها را فامیل‌ها دادند گفت نمی‌آیم این چه فرزندی است این چه زندگی است من فرزندم این‌طوری شد. آن وقت چهاردهم را هم توجه کنند که شیطان وقتی از همه جا مأیوس می‌شود از همه جا مأیوس شد و کارش را کرد جثا له عند المال شیطان از هر دری وارد می‌شود نمی‌تواند این را پشتش را به خاک بیاورد از کجا وارد می‌شود؟ جثا له عند المال می‌آید از طریق مال وارد می‌شود پولی را که باید خمسش را بدهد زکاتش را بدهد حقوق واجبه را بدهد از دست فامیل که گرفتار است بگیرد دست فامیل را بگیرد این‌ها را نمی‌گیرد آن‌جا گرفتار می‌شود امیرالمومنین فرمود: المالُ لا يَروسُ إنّما يُراسُ بهِ مال قرار نیست به ما ریاست کند قرار است ما با مال ریاست کنیم که گرفتاری مردم را حل کنیم.
شریعتی: یعنی مال نباید ما را مدیریت کند ما باید مدیریتش کنیم.
حجت الاسلام عاملی: پانزدهم آخری است که تمام کردند پانزدهمی که شما اشاره کردید آن‌قدر روایت داریم که انسان‌ها یک واحد حقیقی را تشکیل می‌دهند دیگر نمی‌گوید جزءٌ منّا پیغمبر ما فرمود همه‌ی ما یک بدن هستیم اگر چشم گرفتار شود همه جا گرفتار شده است دندان درد بگیرد همه‌ جا گرفتار شد، آن‌قدر روایت جالب داریم که انسان‌ها یک واحد مجموعی را تشکیل می‌دهند و لذا همه باید نسبت به زندگی همدیگر حساسیت داشته باشند حالا شما مقام و شأن امام حسن مجتبی را ببینید که همه‌ی این‌ها را می‌دانست و لذا شده است کریم اهل بیت.
شریعتی: خیلی خوب، خیلی ممنون و متشکرم از شما و خیلی ممنون و سپاسگزارم از لطف و و همراهی شما، همه‌ی این نکته‌ها را که شنیدیم به یمن میلاد سراسر نور و سرور امام حسن محتبی بود چه‌قدر خوب است ثواب تلاوت آیات امروز را هم هدیه کنیم به روح بلند و آسمانی حضرت در نیمه‌ی ماه مبارک رمضان، باز می‌گردیم با احترام در بهار قرآن و در بهار طبیعت همراه شما و در کنار شما بفرمایید خواهش می‌کنم.
اللّهم صلّی علی محمّدٍ و آله محمّد
صفحه266 قرآن کریم
شریعتی: اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم انشاالله همه‌ی ما زیر سایه‌ی انوار اهل بیت صلوات الله و زیر سایه‌ی آیات قرآن کریم عاقبت به خیر باشیم اشاره‌ی قرآنی امروز را حاج آقای عاملی کوتاه بفرمایند و دعا کنند و انشاالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرّحمن الرّحیم صفحه‌ی 266، آیه‌ی 86 وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَإِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ کتاب، کتاب قرآن است استدلال است قرآن استدلال کرده است که این عالم ملعبه نیست رستوران نیست این عالم نمی‌شود لعب باشد هدر باشد همه جا را که نگاه کنی حکمت موج می‌زند حساب و کتاب موج می‌زند لعب به این بزرگی لهو به این بزرگی خدای متعال هر وقت مطرح می‌کند که این عالم لهو نیست هدر نیست فوراً معاد را مطرح می‌کند این‌جا هم معاد را مطرح می‌کند وَإِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ یعنی قرار باشد این دنیا بدون معاد باشد میشود لهو و ظلم بزرگی است که اگر ما بگوییم که خدای متعال لهو درست کرده است خدا می‌گوید که دنیا لهو و لعب است اگر برای دنیا باشد خلقت آن هم می‌شود لهو و لعب، خدا می‌گوید اگر قرار بود من لهو و لعب درست کنم در عالم شهود چرا می‌کردم؟ در عالم غیب این را درست می‌کردم یک نکته بگویم یک عالم ارزش دارد وقتی که عالم به این بزرگی است که ما کائنات به نحوی بزرگ است که ابعادش کجا منتهی می‌شود کجا تمام می‌شود اصلاً اطلاع نداریم اصلاً ممعنی تمام شدن یعنی چه اطلاع نداریم پس مقصد هم بزرگ است اگر مقصد بزرگ باشد هدف بزرگ باشد آن مرامی که خدا خلق کرده است بزرگ باشد در هدف بزرگ کسی خطا کند بسیار بسیار وحشتناک است هر چه‌قدر روی این تأکید کنیم کم است عالم به این بزرگی پس هدف از ما بسیار بزرگ است در این هدف اگر خطا کنی عاقبتش وحشتناک است هر چه‌قدر در این جمله‌ی من عزیزان تأمل کنند باز هم کم است.
شریعتی: بله، خیلی خوب خیلی خوب تکان دهنده بود آقا ممنون و متشکرم از شما دعا کنید و انشاالله دوستان‌مان آمین بگویند و خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام عاملی: قرار شد یک دعایی از حضرت زهرا بخوانم که کسانی که این‌قدر به ملت‌ها ظلم می‌کنند رحم نمی‌کنند خون می‌ریزند چه‌قدر خونریزی چه‌قدر ظلم این محاصره‌ای که محاصره‌ی دارو، محاصره‌ی بیماران خاص در آن‌جایی که انسان دلش یک آرزویی می‌خواهد از خدا که خدا خودت عقوبت بده این‌ها را که ظلم کردند یک متن خوب می‌خواهد با خدا صحبت می‌کند. أللّهم و أعدائی و من کادنی بسوءٍ حضرت زهرا می‌گوید خدایا دشمنان من و هر کسی که مکر و حیله درست می‌کند برای و هرکس برای دشمنی من آمد به میدان جموعهم اولش می‌گوید فجبّ شجیعهم شجاع‌شان را ترسو کن، ففزع جموعهم جمع‌شان را متلاشی کن و کلّل سلاحهم سلاح‌شان را کند کن یعنی از بین ببر، و أرغب دوابّهم ماشین جنگی آن‌ها را از کار بینداز، . أنزل علیهم العواصف ابداً توفان‌ها و بلاهای آسمانی را بر آن‎‌ها نازل بفرما حتی تسلیحهم النار ابداً که راست به جهنم بروند و انزلهم من سیاسیهم از قلعه‌های‌شان آن‌ها را پایین بیاور و مکّلنا من نواصیهم ما را متمکل کن که از ناصیه از این‌جا که بگیری که…
شریعتی: یعنی کنترل‌شان دست ما باشد.
حجت الاسلام عاملی: احسنتم، کنترل‌شان دست ما باشد برحمتک یا ارحم الرّاحمین.
شریعتی: چه دعای خوبی انشاالله. آقا خیلی ممنون و متشکرم از شما و سپاسگزارم و خیلی ممنونم از لطف و همراهی و همدلی شما. بهترینها را در نیمهی ماه مبارک رمضان برای شما آرزو میکنم. نام حسن یعنی تمام حُسن دنیا حالا من و دست کریم آل طاها. تا فردا و تا سلامی دیگر. خیلی ممنون و متشکرم از شما.

 

فایل صوتی این برنامه

فایل تصویری این برنامه

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=11954

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید