تغییر سایز-+=

سمت خدا | شخصیت والای امیر المومنین علی(ع) و نکاتی پیرامون ماه رجب

شریعتی:‌ بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خانم‌‌‌ها آقایان سلام به سمت خدای امروز خیلی خیلی خوش آمدید. لنگر آسمان ستون زمین تو به جبریل دادی پر و بال مستیم بیا دو چندان کن یا علی یا محول الاحوال. سلام و درود خدا بر امیر المومنین عید میلادش و این ایام مبارک بر همه تان محنا و مبارک باشد انشاءالله و بهترین‌‌‌ها نصیبتان، خیلی خوشحالیم با هم هستیم در کنار همیم ایام دهه فجر انقلاب فجر اسلامی است هم ایام میلاد با سعادت امیر المومنین که در پیش داریم به همه خانم‌‌‌ها و آقایان خاصه آقایان و مخصوص به پدرهای عزیز تبریک و شادباش عرض می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم و امیدواریم که همگی زیر سایه الطاف پدرانه امیر المومنین باشیم. با احترام و افتخار به رسم پنجشنبه‌‌‌ها خدمت حاج آقا حجت الاسلام عاملی عزیزمان هستیم سلام علیکم و رحمه الله خیلی خیلی خوش آمدید ایام مبارک باشد انشاءالله.

حجت الاسلام عاملی:‌ و علیک السلام و رحمه الله، سعادت بزرگی است محضر عزیزانمان هستیم مخصوصاً در لحظه‌‌‌های مبارک رجب اولاً تبریک عرض می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم محضر منیع ملت عزیزمان دهه مبارک فجر را، درود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرستیم به شهدای با عظمتی که تقدیم کردیم برای انقلاب اسلامی، انقلاب ما آرمانی است هزینه ای که دادیم آرمانی است مقصد ما آرمانی است، انقلاب اسلامی آخرین فرصت است که ملت ما بعد از پانصد سال که کشور ما صدمات بزرگی دید و کشور ما تجزیه شد که در چینش ملت‌‌‌ها، چینش دولت‌‌‌ها در جایگاه مناسب شأن خودش قرار بگیرد و از خدای متعال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم به حرمت شهدای با عظمتی که تقدیم شده برای انقلاب اسلامی که دشمنان مخصوصاً انحصاری که ظالمانه درست کردند برای ما، ما هیچ جرمی نداشتیم جز این که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواستیم خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم جز حاکمیت ملی ما مقصد دیگری نداشتیم که دشمن اینقدر سخت آمده و از همه جا در این چهل و سه سال چیزی نمانده با آن ملت ما را تحت فشار نگذارد و ملت ما امتحان بسیار سرافرازانه ای در برابر این فشار ظالمانه و فزون خواهی و این قدرت متفرعنی که مثل اختابوس بر دنیا مسلط شده و دنیا را با حق ویژه اداره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، با نظام فرمانده فرمانبر، ارباب و رعیتی درست کردند برای دنیا، کرامت بشریت را شکستند ظالمانه فشار آوردند برای ملت ما از خدای متعال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم به خاطر خون مقدس شهدا و شأن بزرگی که ملت ما دارد در مقاومتی که کردند در برابر این توطئه‌‌‌ها انشاءالله عنایت خاصی به کشور ما داشته باشد. ما در آستانه ولادت مبارک امیر المومنین هم هستیم، چقدر خوب است یک رابطه شایسته ما با امام خودمان داشته باشیم، امامی که پیغمبر ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید من بخواهم تعریف کنم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترسم، خود امیر المومنین هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترسم، یک جفتش را بگویم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترسم ما دیگر چی بگوییم امیر المومنین فرمودند من اگر بخواهم خبر بدهم از تمام شئون شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم ولی اخاف ان تشرکوا فی و رسول الله، از آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترسم که من را در کنار پیغمبر قرار بدهید در ردیف پیغمبر و رسول خدا هم فرمود که اگر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترسیدم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفتم خاک پای علی را هر جا پایش را گذاشت آنجا را تبرک بردارید ولی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترسم درباره علی گفته بشود آنچه که درباره عیسی گفته شد.
و چه تعبیر بزرگی است که خلیفه اول در منابع اهل سنت آمده است گفته است پیغمبر به من گفت منزله علی منی کمنزلتی من الله همه چیز دیگر تمام شد، منزلت علی نسبت به من مثل منزلت من است نسبت به خدا، وقتی که پیغمبر حضور دارد یعنی خدا غیر پیغمبر را انتخاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند دیگر پیغمبر منزلتش در نگاه خدا دیگر تکلیف همه روشن است ادبیات خدا را در قرآن ببینید نسبت به رسول خدا چه جوری است.
و علمک ما لم تکن تعلم و کان فضل الله علیک عظیما، انشاءالله ما در این مناسبت‌‌‌ها شیرینی بخوریم یا در عزایشان خرما بخوریم خیلی کم است، خیلی کم عمق است، ما باید سهم ببریم از آنها، آنها ذوات مقدسه ای هستند که بهم یقضی فی الخلق قضیه، تعبیر تعبیر بسیار استثنایی است، آنها واسطه فیضند بین عالم، انسان کامل اینجوری است، در روایت شیعه و سنی آمده است که اول ما خلق الله نور نبی ثم خلق منه کل خیر، خلق منه، منه اول نوری که خلق کرده نور پیغمبر ماست، ثم خلق منه، چرا مستقیم خلق نکرد، ثم خلق منه، تمام خیر را خیرات را یعنی هر چه علما آمده، پیغمبر آمده، امام آمده، برکات آمده در عالم همه از نور مقدس محمدی است صلی الله علیه و آله و سلم و لذا ما باید رابطه فاخری با آنها داشته باشیم. یک نقطه اشتراک خوبی با آنها داشته باشیم شباهت به آنها داشته باشیم، خودشان گفتند اعینونا، شبیه آنها باشیم، حضرت فرمود اعینونی بورع و اجتهاد و عفت و سداد، ورع دارید اجتهاد دارید عفت دارید سداد دارید با من نقطه اشتراک دارید والا نه، اعینونی بورع، یعنی کف نفس داشته باشید اعینونی بورع و اجتهاد، تلاش کنید در کارها تلاش کنید.
شریعتی:‌ اینها نقطه‌‌‌های تلاقی ما با حضرات معصومین است.
حجت الاسلام عاملی:‌ تنبلی نداشته باشید در کارهای خودتان، دنیا نباید با این احادیث از ما جلو بیافتد، وقتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید ویل لمن لقوم یلبسون ما لا ینسجون نباید از ما جلو بیافتند سایر ملت‌‌‌ها، وای بر قومی که بپوشند لباسی که نمونه است، لباسی که خودشان درست نکردند و حالا قصه‌‌‌هایش طولانی است بورع و اجتهاد و عفه، عفت فقط در مسائل شهوی نیست، عفت در بیت المال، عفت در امانت داری، امانت‌‌‌های بسیار بزرگی دست ماست، فرزندان ما امانت خدا هستند دست ما، همسران ما، امانت خدا هستند در منزل ما، شب زفاف که مستحب است داماد دستش را بگذارد پیشانی عروس بگوید الهی بامانتک اخصتها، یعنی نه از پدرش نه از مادرش بلکه به طور امانت از تو گرفتم و تو این را به من امانت دادی یک وقت این را از من می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهی و سوال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنی با امانت من چکار کردی، چه شأن بزرگی است  برای خانم‌‌‌ها.
شریعتی:‌ آنجا که حضرت امیر المومنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرماید و لقد استرجعت الودیعه
حجت الاسلام عاملی:‌ اسمش را گذاشت ودیعه احسنتم و سلوک اجتماعی، رفتارهای اجتماعی اینها الگوهای جاودانه است، سیستم تربیتی الگو نداشته باشد فشل است، چه الگویی بالاتر از این که یک دروغ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت امیر المومنین اگر در شورا، دیگر جنگ جمل نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد با آن همه کشته، جنگ صفین نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد با سی و پنج هزار کشته، جنگ نهروان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد با ده هزار کشته، کربلا اتفاق نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتاد حضرت زینب اسیر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد.
شریعتی:‌ ولی دیگر میزان الاعمال نبود حضرت.
حجت الاسلام عاملی:‌ الان باید میزان ما باشد، میزان برای ماها ترازو، ترازو خدا رحمت کند آقای حسن زاده حجت الاسلام عاملی را، ترازویی که در میدان بار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت بهر توزین کدو و کلم است این میزان، بهر توزین تو زین شاکله میزان نبود. توزین ما امیر المومنین میزان الاعمال و انسان‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به آن درجه برسانند. لذا در زیارت نامه سلمان فارسی هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوانید السلام علیک یا میزان الاعمال و امام صادق اگر اشتباه نکنم به ابو‌‌‌هارون مکفوف گفت، انت میزان لا عین فی تو ترازوی بدون چشم هستی، دو تا چشم دارد ترازو، انت میزان لا عین فی انشاءالله ما تبعیت بکنیم از ذوات مقدس معصومین خاصه امیر المومنین، زندگیش ریزه کاری‌‌‌هایی دارد که گمشده دنیا در زندگی این بزرگوار هست. هر کس وارد زندگی امیر المومنین شده شده متحیر. یک انسان چقدر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بزرگ باشد، دل انسان، فکر انسان، روش انسان چقدر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود عظمت داشته باشد. و هر چقدر که نگاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی قد ما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد، عظمتی که امیر المومنین پیدا کرده است یک کتاب صغیر الحجمی است راه علی آقای سید رضا صدر نوشته است، ارزان هم هست، بخرند عزیزان بگذارند منزل خودشان چه شاهکار کرده آنجا، راه علی، انسان هر چقدر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواند کدام شخصیت تاریخی است که بگوید راه بخشی از هدف است. اگر هدف مقدس است راه هم باید قدسیت داشته باشد، دنیا این را زیر پا گذاشته با دروغ، امپراطوری رسانه ای که من اسمش را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارم در جایی که ظهور کرده امپراطوری دروغ، بیت الکذب با آن مسیر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود به قدسیت و هدف مقدس رسید، امیر المومنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند ما خیر خیر لا ینال، الا بشر، باید پیشانی سازمان ملل بنویسید  ما خیر خیر لا ینال الا بشر، خیری که از طریق شر دست آدم بیاید، خانه خریدی با رشوه، توسعه درست کردی برای بچه خودت با رانت خواری با استفاده از رانت اطلاعاتی، نگفتی که من چه استحقاقی دارم به بقیه الان در این تصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم، اگر تو هم نپرسی یک روز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرسند، دنیا بی صاحب نیست. دنیا ابوی من همیشه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت دنیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند خیلی سخت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند اینطور نیست که تماشا بکند، خدا چیز تماشاگر خلق نکرده است. من یک وقتی مناسبتی باشد.
شریعتی:‌ خیلی خوب بود مقدمه خیلی خوب امیر المومنین هر چه بگوییم کم گفتیم.
حجت الاسلام عاملی:  یک جمله دارد ما ظفر من ظفر اسم به، به این اگر عمل بشود دنیا الان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود بهشت، انبیا آمدند بهشت را از حالا درست بکنند، ما ظفر من ظفر اسم به و الغالب به الشر مغلوب ما ظفر پیروز نشده کسی که گناه بر او پیروز شده، خودش را خادم زرنگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌داند که خیانت کرده، طرف را گرفتار کرده با رباخواری، با دزدی، ما ظفر من ظفر اسم به و الغالب بالشر مغلوب، کسی که با شر غالب بشود مغلوب است هیچ وقت ما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوییم الحق لمن غلب این در صدر اسلام درست بود بدترین ضربه زد به اسلام.
شریعتی:‌ و حضرتی که معتقد خیلی این کلام بلندی است که من پیروزی را با ظلم و جور نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهم
حجت الاسلام عاملی: بله أتأمرونني أن أطلب النصر بالجور، لا والله لا أفعل ما طلعت شمس گفتند به اشراف رسیدگی کن، اشراف را رسیدگی نکنی ابن ابی الحدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید که آنچه که کار علی را خراب کرد اشراف بودند چرا، برای آنها حق ویژه نداده بود، قبل از علی حق ویژه درست شده بود یک دفعه قطع کرد. از اول روزی که آمد سر کار گفت به حساب همه شما رسیدگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم، هر چه گفتند بر گذشته صلوات گفت ان الحق القدیم لا یبطلوا بشیء‌ حق قدیم هیچ وقت با گذشتن زمان باطل نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، طاها حسین یک چیزی دارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید علی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواست مردم را بر گرداند علی خیال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد دوران دوران پیغمبر است و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواست مردم را برگرداند به دوران علی ولی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانست دوران پیغمبر دیگر گذشته ولی علی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانست اما هیچ وقت از جاده ای که پیغمبر درست کرده بود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت انی لعلی الجاده من از جاده خارج نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوم شما خارج شدید، این چه عدالتی آوردی خودت بدعت گذاشتی. آنهایی که از اصحاب محمد حافظه شان قوی است آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند که من یک ذره از پیغمبر ترقی نکردم، الان همان سنت است هر چقدر زمان بگذرد من نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویم روزگار اینجوری آمده، روزگار را کی اینجوری آورده، و لا تکن ان مع، به ما گفتند گفتند هیچ ان مع نباشید ان مع یعنی هر کس بیاید بگوید انی معک، روزگار آمده انی معک، شرایط یک جور دیگر شده انی معک، شما استقلال ندارید امیر المومنین هیچ کوتاه نیامد هر چه گفتم برای خودت دشمن تراشی نکن، اصلاً این کار را نکرد. ابن ابی الحدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید فرق علی با بقیه این بود آنها هر چه کلما یستحسنونه یستسوبونه، هر چه عقلاً خوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانستند، تصحیح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند اما علی کان لا یستمیل احداً الی نفسه، در پی شکار میل کسی نبود و این هنر است که انسان در مغزش، در وجودش بشکافند سر و پای من جز تو نیابند در اعضای من این یک قدرت روحی وحشتناکی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد که در تاریخ هر کس نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند، یعنی شما الان دارید در برابر اکثریت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایستید کی این کار را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. آنها که مصلحت سنجی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند حقیقت را به مسلخ مصلحت سنجی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند اینها با علی هیچ نقطه اشتراکی ندارند در حق الله مماشات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد، در حق الله به هیچ وجه مماشات نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد. من تبریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردم به کسانی که ولادت امیر المومنین را جشن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. آخر به ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند جشن بدعت است، برای پیغمبر چرا جشن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرید جشن تولد، الازهر اطلاعیه داد گفت افضل قربات است برای پیغمبر جشن گرفتن اما از حجاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند کفر کفر کفر، حداقل شد مسئله اختلافی، در مسئله اختلافی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تکفیر کرد کسی، چرا تکفیر کرد چرا خون مردم را ریخت از همه اینها بگذریم منبع اهل سنت، شرح ابن ابی الحدید کان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یتمن بولاده علی، کان یعنی مستمر بود هر سال که ولادت علی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد، پیغمبر جشن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفت تیمن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد به ولادت علی، رحمت خداست الا رحمه منا بک و لذلک خلقهم رحمت من خدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید شاد باشید شاد باشید  اظهار شادی است انشاءالله که امیر المومنین قسیم الجنه و النار، قسیم الجنه و النار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید معنیش چیست یعنی الحق منکم و فیکم و الیکم. نصیب الجنه و النار همین است، الحق منکم و فیکم و الیکم، حق از شماست، نشأتش از شماست، به طرف شما بر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد وقتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید قسیم الجنه و النار معنیش چیست معنیش این است که الحق ما رضیتموه و الباطل ما سخطتموه.‌ حق آن نیست که شما راضی باشید باطل همانی است که شما از آن ناراضی باشید من حکمت رایه الحق  بزرگترین وصف من می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویم این است من حکمت رایه الحق بیرق حق را خدا دست شما داده است یعنی پیغمبر ما فرمود: ترکتکم على المحجة البیضاء لیلها کنهارها لا یزیغ عنها إلا هالک؛ کتاب الله وسنتی من که از دنیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌روم چنان راه را روشن کردم که شبش مثل روز است یعنی هیچ ابهامی در کار نیست کسانی که بخواهند راه پیدا بکنند. ما بحث دیگری داشتیم خواستم از طرف عزیزان خودم عرض ادبی به ساحت مقدس امیر المومنین داشته باشم.
شریعتی:‌ انشاءالله نجف با همدیگر با همه دوستان و مخاطبان هر که در دلش آرزوی نجف دارد انشاءالله مشرف بشود.
حجت الاسلام عاملی:‌ آقای شریعتی این ارادت‌‌‌ها به امیر المومنین هیچ وقت از نظر امیر المومنین مغفول نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند، هیچ وقت گم نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، در دنیا هیچی گم نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. ان ربی لا یضل و لا ینسی، من یک چیز دیگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهم بگویم. خود امیر المومنین اینها اشراف دارند، حالا که ما عرض ادب کردیم به ساحت قدسی امیر المومنین اجازه بدهید یک قصه عرض بکنم در آستانه سیزده رجب خوب است، در کشور آذربایجان در دانشگاه باکو بچه‌‌‌های شیعی مناظره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند با وهابی‌‌‌ها، مناظره شان هم داغ بود، حرف‌‌‌هایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفتند، یکی از این جوان‌‌‌های دانشجو که خیلی خیلی کار کرده بود در این باب، خودش نقل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید که من که با این وهابی بحث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردم یک دفعه این برگشت یک حرف خیلی سنگینی به من گفت. بلند شدم آمدم خانه، در خانه دیدم خانه زندان است برای من، ببین عشق امیر المومنین چکار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، دیدم نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم بمانم خانه، زدم بیرون رفتم بیرون شهر یک جای خلوتی پیدا کردم به امیر المومنین یک سلامی ارادتی کردم، نجوای با امیر المومنین را شروع کردم، آنقدر گریه کردم آنقدر گریه کردم که یک خرده سبک شدم. بعد بلند شدم آمدم خانه منزل، شب که خوابیدم امیر المومنین آمد خواب من، به من گفت که فلانی دو کلمه گفت گفت انت اخی، و امسال حج تو مهمان منی. انت اخی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانی چه مثالی، ای خدا یک عارف هفتاد سال هشتاد سال صد سال تلاش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند همین انت اخی را بگیرد، گفت انت اخی، امسال هم مهمان منی در حج، از آن طرف نماینده ولی فقیه شخصیت بسیار بسیار محترم معزز از دوستان ماست، ایشان به من گفتند که من افرادی که خوب کار کرده بودند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواستیم بفرستیم انتخاب کنیم برای حج، چند نفر از فعالان فرهنگی شنیدیم ایشان هم خیلی خوب کار کرده، رفتیم سراغ ایشان، گفتیم شما را انتخاب کردیم امسال برای حج، تا این را گفتم این جوان آنقدر گریه کرد از حال رفت ما هم گذاشتیم گریه کند تا سبک بشود. وقتی گریه اش تمام شد خوابش را نقل کرد، گفت فلانی گریه من برای خوشحالی از حج نیست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید از آن حج فهمیدم که این انت اخی درست است، که امیر المومنین واقعاً من را به عنوان برادر پذیرفته است. حالا این عرض ادب ارادت‌‌‌ها که محضر حضرات معصومین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود اینها بی حساب نیست. حضرت فرمود دروغ گفتند آنها که خیال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند اثر محبت ما به اهل کتاب نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد به اهل کتاب نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد. حالا این ارادتی بود به ساحت
شریعتی:‌ به او که نقطه تحت با بسم الله، شرف لا اله الا الله آسمان پیش قامتش کوتاه در خیبر برای او پر کاه، بعد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید به ولایت هر آنکه شک دارد برود کعبه را طواف کند و نگاهی بر آن شکاف کند و هر چقدر از مظلومیت و عظمت و آقایی امیر المومنین بگوییم کم گفتیم خیلی خوب شد، احساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم فضای برنامه مان منور شد به نور امیر المومنین و خدا خیرتان بدهد.
حجت الاسلام عاملی:‌ در سیزده رجب چهل معجزه اتفاق افتاد در ولادت امیر المومنین مگر ممکن است، مسجل متواتر است مگر ممکن است که در کعبه باز بشود فاطمه وارد بشود، سه روز آنجا چکار کرده است چطور مانده است، هر چه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهند در را باز بکنند در باز نشود و امیر المومنین وقتی بخواهد از آنجا خارج بشود، فاطمه بنت اسد این چهل تا مطلب مفصل است نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهم وارد بشوم چطور تغذیه داشته است وقتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد بیاید بیرون در باز بشود هر چه مکه را بگردند ببینند نه فاطمه اسد نیست همین جاست و در باز بشود و خانه خدا تولدش در خانه خدا باشد ان التی فاطمه لیست کالنساء‌ دختران انبیا حسابشان جداست کسی بیاید بگوید مثلاً نفاسش نباید در مسجد باشد در کعبه باشد اینها را کار ندارم ولی وقتی خواستند از بیت خارج بشوند، فاطمه بنت اسد‌‌‌هاتفی ندا کرد اسم طفل را بگذارم بعد ببر من علی اعلایم، اسمش را گذاشتم علی، در همه چیز علو دارد در هیچ وصفی رودست ندارد واقعاً هم همینطور بود. این جامعیت جامعیت عادی نیست، فصاحتش را نگاه کنید، شجاعتش را نگاه کنید، حلمش را نگاه کنید عرفانش را نگاه کنید. در عرفان یک خطبه ای دارد نهج البلاغه برک له لامع الکثیر، بروید بخوانید غوغای غوغاست. امکان ندارد کسی ذره ای به این عرضه بتواند لا یرقی الی الطیر ینحذر ان السیل  هیچ پرنده ای نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بالای سر من بپرد، ینحذر ان السیل، سیل هستی است که از من جاری است تحلیل عظیمی اسمش را گذاشته علی، دو کلمه گفته آنجا خدا وقفت علی غامض علمی و ادبته بادبی، این وقفت علی غامض چیز عجیبی است واقف کردند بر غامض علمم خدا به چی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید غامض مگر برای خدا غموض دارد یک چیزی عالم السر و الخفیات است. ما باید چکار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم با شخصیتی که واقف بود بر غامض علم، یک مقاله ای به زبان انگلیسی نوشته شده اخیراً دیدم که آیا در کرات دیگر موجوداتی زنده هست یا نه، این را بررسی کرده از نگاه ادیان، آنجا گفته که در ادیان آسمانی هیچ دینی غیر از اسلام وارد نشده به این بحث در اسلام وارد شدند و گفتند در کرات دیگر هم موجودات زنده هست این مال اهل بیت است، اهل بیت خبر دادند هزاران هزار عالم آمده، هزار هزار آدم آمده، شما در هزار هزارمین عالم، هزار هزارمین آدم دارید زندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید داریم کجا را سرچ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، فرمود من به آسمان خیلی مسلطم تا زمین وقفت علی غامض علمی حالا ما گریه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم حدت مصیبتک الانعام. دعای ندبه ما ندبه بشریت است، ادبت، وقفت علی غامض علمی و ادبت رو به ادبی تمام ادب رفتار رفتار الهی آسمانی است.
شریعتی:‌ و ما انشاءالله باشیم و امیدواریم یک نفر مثل امیر المومنین برسد از راه و باشیم در آن دوران و زندگی علی وار و کمک علوی او را ببینیم و حس کنیم و تجربه کنیم و وای به حال مردمانی که در آن زمان به قول آن مستشرق به جای اینکه قلم به دست علی بدهند بیل به دست او دادند. اما نهج البلاغه هست انشاءالله همه مان بهره مند بشویم از حکمت‌‌‌های ناب حضرت و بهره مند بشویم باز هم صمیمانه تشکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم از حاج آقا حجت الاسلام عاملی که به ذکر نام و یاد امیر المومنین فضای برنامه را منور کرد، از مراقبت‌‌‌های ماه رجب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفتید.
حجت الاسلام عاملی:‌ ما از امیر المومنین اگر صحبت کنیم ظلم است اگر از پیغمبر صحبت نکنیم. معجزه رسالت خاتمیت است.
شریعتی:‌ بزرگترین معجزه پیغمبر امیرالمومنین است.
حجت الاسلام عاملی:‌ شرفتهم بنبیک، نفس پیغمبر علی را درست کرد، حضرت امام در صدر اسلامشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند اگر جن و انس جمع بشون بخواهند یک لا اله الا الله علی را بگویند نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند. امیر المومنین فقط یک لا اله الا الله پیغمبر را بگوید نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند. یک یهودی آمد گفت روحیه و عظمت امیر المومنین را دید گفت انت نبی، حضرت گفت نه، انا عبد من عبید محمد، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم جرجی زیدان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید ماذا علیک یا دنیا، دنیا چی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود لو هشت قواک، تمام قدرت خودت را دوباره جمع کنی یک علی دیگر برای بشریت ارائه بدهیم خدا رحمت کند آقای فاطمی نیا را، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت اشتباه کرده چون نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانست اگر قرار بشود علی بیاید اول باید پیغمبر بیاید، نفس پیغمبر بود که از هفت سالگی علی را تحویل گرفت، هفت سالگی که بچه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود مدرسه جوری اوضاع شد ابوطالب گفت من دیگر قحطی است نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم اینها را نگه دارم عقیل را به من بدهید بقیه را بردارید، هر کس یکی را برد یکی جعفر را برد پیغمبر ما هم، خدا این کار را کرد در هفت سالگی رفت مدرسه و کنار بستر خودش در شعاب مکه در رهای مکه بگردان علی را پیغمبر ما وقتی در دره‌‌‌ها خلوت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد با خدا و لقمه را در دهان خودش نرم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد دهان امیر المومنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاشت آب دهان پیغمبر قاطی آب دهان امیر المومنین شد، وقتی از نظر علم به تلاطم در می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفتند یا علی اینها را از کجا یاد گرفتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت هذا لعاب رسول الله،
شریعتی:‌ آن شخصیت بی نظیر پیغمبر بوده که شخصیتی مثل امیر المومنین تربیت شده است.
حجت الاسلام عاملی:‌ بله، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت خلیفه دوم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت یا علی هر چه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرسم سریع جواب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهی یک خرده فکر کن جواب بگو، گفت یا ابی الخطاب این چند تاست گفت پنج تاست گفت چرا سریع جواب دادی گفت آخر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینم حضرت هم گفت من هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینم. فهم بمن اراک الله علم علم ارائه اللهی است نه علم مدرسه، من دلی است که آن را نه انتهاست نه غایت، نهایت همه دلها به پیش اوست بدایت، علوم او ز طریق تجلی است و تدلی، نه از طریقه فکر است و ذکر
شریعتی:‌ برای همین لو کشف القطاع یقینا، پرده‌‌‌ها برود کنار علی همان چیزی که الان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیند الحمد الله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المومنین و الائمه المعصومین علیهم صلوات الله جشن میلاد امیر المومنین را باید باشکوه برگزار کرد. به قول حاج آقا فرحزاد انشاءالله خدا حفظشان کند هر جا هستند بسنده نکنیم به یکی دو روز برپایی و برگزاری جشن پرشور باشکوه و طولانی و مفصل و حالا هم که پیوند خورده به جشن‌‌‌های انقلاب اسلامی انشاءالله این ایام بر همه مبارک و محنا باشد و یک زمستان بهاری را انشاءالله دوستان و عزیزان ما تجربه بکنند. از آن بحث قبلیمان اگر نکته ای مانده بفرمایید بشنویم وگرنه قرآن را بشنویم، انشاءالله برگردیم ادامه فرمایشات شما.
حجت الاسلام عاملی:‌ روزی ماه رجب را از دست ندهند، ایام اعتکاف هم هست، روزی را از دست ندهند، تمام ملائکه را خدا جمع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند به کعبه، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید خدا به تعداد ملائکه خدا چیزی خلق نکرده است، ریگ‌‌‌های بیابان که تعدادشان معلوم نیست. امیر المومنین یک وقتی در بیابان ابوذر بود، ابوذر به یک وادی رسیدند چقدر مورچه، ابوذر برگشت سبحان الله من مسیها، خدایا چطور حساب اینها دستت است، امیر المومنین گفت اینجوری نگو، پس چطور بگویم گفت حساب اینها دست من هم هست، بگو سبحان الله من باریها، خلقت اینها با خداست، اینجوری بگو آن وقت خدا تمام ملائکه را جمع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند آنجا کعبه و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید هر حاجتی دارید بپرسید حاجت مرضی دارید پیش من  مستجاب است به ملائکه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید ببین چقدر ملک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تعدادش اصلاً عقل عاجز است، هیچ حساب کتاب کننده، کامپیوتر ابر کامپیوتر ابر رایانه بیاورید جواب نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. ملائکه جمع شدند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید چه حاجتی دارید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید که ان تغفر لصوام رجب بالاتر از این توفیق این که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند کسی که از دنیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود شرمندگی پشیمانی وحشتناک است اینها را بعداً می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینند بعد که حصار زمان و مکان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شکند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید خدایا من در نامه اعمالم اینها نیست، این جور مطالب خیلی مهم است عزیزان سه روز را روزه بگیرند و عمل ام داود مجرب مجرب است کرامت‌‌‌ها دیده شده، از این به اصطلاح عمل ام داود من خودم بالعیان کرامت استثنایی از این عمل ام داود دیدم دیگر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهم اینجا ذکر کنم انشاءالله در پانزدهم عرض ادب بشود به ساحت قدسی حضرت عقیله بنی‌‌‌هاشم حضرت زینب سلام الله علیها،
شریعتی:‌ اعمال ام داود در مفاتیح هست دوستان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند مراجعه کنند این ایام به صورت ویژه و مخصوص برای ما دعا کنید ما هم انشاءالله دعاگوی تک تک شما هستیم روز پدر را باز هم تبریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویم و امیدوارم که پدران ما زیر سایه امیر المومنین سلامت باشند و در عافیت و صحت کامل، و روح همه پدران آسمانی شاد خاصه شهدای عزیزمان که از آنها یاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی حاج آقا حجت الاسلام عاملی خیلی ممنونم اگر موافق باشید آیات نورانی قرآن را بشنویم، صفحه دویست و سه را امروز با هم تلاوت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم آیات نورانی مبارکه سوره توبه آیات صد تا صد و شش این سوره را به اتفاق خواهیم شنید در بخش دوم همراه شما هستیم و در کنار شما بفرمایید خواهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم.
صفحه203قران کریم
شریعتی:‌ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، انشاءالله خداوند ما را عامل به آیه‌‌‌های نورانی قرآن کریم قرار بدهد آخر هفته تان به خیر باشد انشاءالله پنجشنبه دیگر که با احترام و افتخار همراه شما هستیم، دوستانی که صدای ما را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنوند تکرار برنامه را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینند به همه شان مجدداً سلام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم، اشاره قرآنی را حاج آقا حجت الاسلام عاملی بفرمایند دعا کنند و انشاءالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام عاملی:‌ بسم  الله الرحمن الرحیم صفحه دویست و سه فقط از هر آیه یک نکته ای عرض می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم یک آیه این است و من خلقکم من الاعراب منافقون و من اهل مرد علی النفاق لا تعلهم نحن نعلمون پیغمبر در اطراف تو یک عده منافق هستند از اعراب آنها که بیرون شهرند و داخل شهر، در این خصوص من یک سوالی دارم چرا بعد از پیغمبر از این منافقین دیگر خبری نیست هیچ خبری نیست، آیه دوم خذ من اموالهم صدقه طهرهم و تزکیهم بها و صل علیهم ان صلاتک سکن لهم و الله سمیع علیم، این زکات و صدقه و وجوهات موجب تطهیر است یعنی کسی که پول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد باید تشکر کند پول را گرفتی و مال من را تطهیر کردی جان من را تطهیر کردی، خیلی مهم است خذ من اموال صدقهم تطهرهم اینها را داری تطهیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنی و در این خصوص اگر تطهیر اموال وجوهات داده نشود آن ناپاکی اوساخ وسخ مال آدم را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد با مال رسخ نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود فرزند شما بیایید به حساب تربیت کنید طهارت ما طهارت جان زمانی است که شما حق فقرا را پرداخت بکنید اگر داده نشود این آیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید ناپاک است، مال حلال در روایت هست قوت انبیاست، وقتی ناپاک شد الکسب الحرام یمین فی الذریه، کسب حرام در بچه‌‌‌ها در فرزندان خودش را نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. از حضرت آیت الله بروجردی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرمودند مال حرام سهمیه بندی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود وقتی انسان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورد چشم یک سهمی دارد گوش یک سهمی دارد، گوش به حرف گوش نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد چشم به حرف گوش نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، زبان در مهار انسان نیست و بالاتر از این نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که خدا گفته ویل للمشرکین الذین لا یوتون الزکاه، کسی که زکات نداده، گفته ویل للمشرکین، پیغمبر ما آمد مسجد گفت فلانی فلانی فلانی، شما از مسجد خارج بشوید بروید نیایید مسجد، گفتند یا رسول الله اینها را چرا اخراج کردی فرمود لانهم لا یزکون، چون اینها زکات ندادند یک آیه دیگر هست الم یعلم ان الله هو توبه عن عبادی و یأخذ الصدقات، خدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید صدقه را قبل از اینکه فقرا بگیرند من می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرم، امام صادق وقتی صدقه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌داد دست خودش را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بوسید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت دست من دست خدا خورده است بالاتر از این کرامت که ان الله یأخذ الصدقات، در اهمیت زکات در اهمیت صدقه همین بحث که ان الله یأخذ الصدقات و روز قیامت به فقرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید نگاه کن به صورت کسانی که به تو کمک کردند به فقرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید به آنها شفاعت کن، آخرین آیه و قل اعملوا فسیر الله عملکم و رسوله و المومنون، خیلی عالم الغیب و الشهاده؛ این از آیاتی است که اثر تربیتی آن فوق العاده است یعنی هر کاری انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهید خدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید من می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینم پیغمبر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیند، و المومنون در ردیف خدا معصوم، پیغمبر معصوم، والمومنون باید معصوم باشند یعنی ائمه اطهار دارند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینند یعنی جای خلوت نداریم، آقای حسن زاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرمودند خلوت مسمی ندارد و روز و شب هدر است، کسی به امام رضا من را فراموش نکن، فرمود چطور فراموش کنم که هر روز اعمال تو به من عرضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود روز دوشنبه پنجشنبه اعمال به رسم خدا عرضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، حضرت فرمود ممات من برای شما خیر است حیات من برای شما خیر است گفتند حیاتت خیر است ممات چطور خیر است، فرمود دوشنبه پنجشنبه اعمال شما به من عرضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود خوب باشد من دعا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم خدا بیشترش کند. حضرت امام در درس اخلاقش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید، این را آقای اجتهادی به ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت تو که کار بد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنی پیغمبر را آنجا سرافکنده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترسی آنجا یک نفرینی برایت بکند وقتی اعمالت عرضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود،
شریعتی:‌ این خودش چند جلسه بحث بود چند آیه شما اشاره ای کردید انشاءالله دوستانی که اهل تحقیق هستند و مشتاقند به این معارف انشاءالله به تفاصیل مراجعه کنند، آقا دعا کنید و خداحافظی کنیم انشاءالله.
حجت الاسلام عاملی:‌ یکی از دعاهایی که بسیار بسیار مهم است و ما همیشه باید از آن واهمه داشته باشیم این است که خدای نکرده در روز قیامت ما بی آبرو بشویم، انبیا به خدا پناه بردند از خزی یوم قیامت، خیلی خیلی خطرناک است انسان بی آبرو بشود در ملأ آدم در برابر چشم خدا، در برابر اهل محشر، بهترین دعا که خیلی باید روی آن محافظت کرد این است، اللهم لا تفضحنی علی رئوس الاشهاد یک روز نگذرد بر شما که این را نخوانید اللهم لا تفضحنی علی رئوس الاشهاد خدایا من را در برابر چشمان اهل مشهد علی رئوس الاشهاد مفتضح نکن بی آبرو نکن، هم دعا بکنیم هم عملاً دنبال این مطلب باشیم. من فضح افتضح اگر کسی آبرویش را ریختی، آبرویت ریخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. هم عملاً آبروی کسی را نریزید هم از خدا بخواهید مرحوم حاج ملا علی همدانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت از خدا خواستم خدایا اگر من را خواستی ببری جهنم از در عقبی ببر که من را نبیند که من جهنمی شدم.
شریعتی:‌ خیلی خوب خیلی ممنون متشکرم از شما، خیلی ممنون و سپاسگزارم از لطف و همراهی همه تان، همه عمر بر ندارم سر خود ز آستانش، که فقط سپرده ام دل به علی و خاندانش تا سلامی دوباره خیلی از شما ممنون و متشکر

 

فایل تصویری این برنامه

 

فایل صوتی این برنامه

 

 

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=10640

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید