تغییر سایز-+=

عدم پرداخت بیمه کشاورزی یک عیب بسیار بزرگ برای دولت محسوب می شود

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با حضور در دفتر آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با ایشان دیدار و گفتگو کرد .

آیت الله عاملی در این دیدار با ارائه پیشنهادی مبنی بر صدور پروانه کشت برای کشاورزان، در تبیین سازوکار و چرایی لزوم شکل گیری این رهنمود اظهار داشت: همچنان که پروانه کسب وجود دارد پروانه ای برای کشت هم باید باشد این روند علمی اگر محقق شود با پروانه کشت صادر شده اولاً اشراف دارید که در کشور چه محصولاتی کاشته شده است ثانیاً می توانید کشت های استراتژیک را بر اساس نیاز کشور مدیریت کنید ابزارهای خاص انجام چنین طرحی نیز در اختیار وزارت جهاد وجود دارد دولت در این خصوص بایستی اعمال حاکمیت کند .

وی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر بر کشت محصولات استراتژیک خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از ثروت های ما در کشاورزی اعم از خاک، آب و کود به خاطر سود خاصی که بعضی از محصولات دارد هدر می‌رود . محصولات استراتژیک ما گندم ، جو، ذرت و سویا است که بایستی روی آن ها سرمایه گذاری شود اما جای تاسف است که در این خصوص اعمال حاکمیت نمی شود .

امام جمعه اردبیل با بیان مصادیقی بر لزوم تدبیر در هدایت کشاورزان به سمت تولید محصولات استراتژیک گفت: در پروژه پایاب خدا آفرین قرار است ۶۲ هزار هکتار به عشایر عزیز واگذار گردد فعلا در ۴ فاز قرار است ۳۶ هزار هکتار واگذار گردد فاز ۱ کلا واگذار گردیده و بقیه فازها تا ۷۰ درصد پیشرفت دارد در این پروژه کشاورزان زیادی در یک لحظه به ثروت های قابل توجهی دست یافتند چرا در هنگام تحویل این اراضی شرط نشد که حداقل نصف این اراضی به محصولات استراتژیک اختصاص داده شود؟ مدیریت برتر همیشه با دو عنصر اعطای امتیاز و اشتراط ، کار خود را پیش می برد همچنین وقتی در گذشته بنا را بر واگذاری کشت و صنعت به بخش خصوصی کردند چرا در آن زمان شرط نشد که حداقل ۵۰ درصد اراضی مذکور به محصولات استراتژیک اختصاص پیدا کند؟ وزارت جهاد باید در این خصوص با جدیت و برنامه ریزی وارد شود و ریشه وابستگی را قطع کند الان برای ما ننگ و عار است که مثلاً در حوزه کنجاله وابستگی داشته باشیم.

وی ضمن انتقاد از عدم پرداخت بیمه کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی تصریح کرد: اینکه بیمه کشاورزی تا الان پرداخت نشده است یک عیب بسیار بزرگ برای دولت محسوب می شود الان موسم کشت گندم است اما کشاورزان دیم کار پول برای تهیه بذر ندارند همه می دانیم و دولت محترم هم قبول دارد که گندم محصول عادی نیست بلکه ابزار قدرت است و خودکفایی در آن ظهور اقتدار ملی است پس در این صورت نباید در پرداخت بیمه کشاورزان تاخیر شود وی سپس به وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: من از شما می خواهم قبل از ترک استان یک بشارتی در این زمینه به دیم کاران عزیز بدهید.

وی در بخش های دیگر بیانات خود ضمن انتقاد از عدم تکمیل میزان باقی مانده از عملیات اجرایی پایاب سد خداآفرین گفت: برای پیشرفت این پروژه عظیم با عنایات مقام معظم رهبری تاکنون سه هزار میلیارد اعتبار هزینه شده است با قریب به ۲ هزار میلیارد کانال های اصلی احداث شده و حدود یک هزار میلیارد آبیاری خود مزارع هزینه کرد داشته است حال با این حجم سرمایه گذاری متاسفانه در مراحل انتهایی به خاطر نبود اعتبار این پروژه عظیم به حال خود رها شده است، عظمت این پروژه در حدی است که حتی جا دارد مقام معظم رهبری برای افتتاح آن تشریف بیاورند واقعاً کار بسیار بزرگی صورت گرفته است این پروژه که عزت برای کشور و افتخار برای انقلاب اسلامی است چرا رها شده است؟ جمهوری اسلامی در آنجا شاهکار کرده است .

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قدرت بهره وری در دنیا در حد اعجاز بالا رفته است خطاب به وزیر جهاد گفت: شما واسطه باشید تا آخرین یافته‌های علمی را به کشاورزان منتقل کنید تا دامداری سنتی و کشت زرع سنتی کنار گذاشته شود اگر این کار عملیاتی بشود هیچ تردیدی نداریم که در تمام عرصه های غذایی خودکفا می‌شویم دَین بزرگ کشاورزان در ذمه شما این است که عامل انتقال آخرین یافته های علمی دنیا برای کشاورزان ما باشید .

امام جمعه اردبیل با اشاره به مشکل برخی از کشاورزان مشگین شهر که مجموعه های دولتی در دولت سابق با برنامه ریزی نادرست و وعده هایی مبنی بر آبرسانی آنها را به سمت اخذ وام سوق داده سپس تعهدات خود را انجام نداده و کشاورزان را وارد بدهی کردند انتقاد کرد و گفت: کشاورز وام دار که با برنامه ریزی غلط وام دار شده اکنون قادر به اخذ تسهیلات جدید برای نیازهای متنوع زندگی خود نیست وی خواستار پیگیری و حل این موضوع شد .

آیت الله عاملی با اشاره به نوسانات اخیر قیمت مرغ گفت: وقتی قیمت ۵۸ هزار تومان برای مرغ تعیین گردید چطور آینده نگری نشد و متخصصین وزارت جهاد کشاورزی متوجه نشدند که مرغ ۵۸ هزار تومانی سودی برای مرغدار نداشته و آنها جوجه ریزی نخواهند کرد؟ همین خطا باعث شد که بعضی از استان ها با خروج از دستور، قیمت مرغ را بالا ببرند تا مرغ داران آن استان مجبور به تعطیلی مرغ داری نگردند در نتیجه اگر استانی قیمت را بالا نبرد تولیدات آنها به استان های دیگرقاچاق می شود! این عیب و ایراد مدیریتی است که نوسانات آینده به صورت صحیح تشخیص داده نشود طبعاً بالا بردن قیمت ها نیز در چنین شرایطی تبعات اجتماعی خواهد داشت .

وی با اشاره به گرانی نهاده های دامی اظهار داشت با این وضع دامداران خرد از دامداری منصرف شده اند و تمام دام های خود را به فروش گذاشته اند در شرایط فعلی فقط دامداران صنعتی می توانند خودشان را حفظ کنند و در اینجا یک سوال مطرح است، وقتی ارز ترجیحی برداشته شد صرفه‌جویی خاصی برای دولت فراهم آمد چه می شد با همان ارزی که صرفه‌جویی شده است نهاده های دامی با قیمت نازل برای دامداران تامین می شد؟ صرف یارانه در این مورد کاملا علمی است در دنیا یارانه را برای تولید و کشاورزی اختصاص می دهند جای تاسف است که دولت قبلی در یک اشتباه بزرگ یارانه را به واردات اختصاص داد. اگر امنیت غذایی را اقتدار ملی می دانیم باید در اسرع وقت مشکل دامداران و مرغ داری ها حل گردد .

امام جمعه اردبیل با اشاره به صحبت های وزیر جهاد کشاورزی که بشارت اختصاص تسهیلات به دامداران را مطرح کردند اظهار داشت که باید بخشی از تسهیلات بلا عوض باشد.

آیت الله عاملی در خاتمه با ابراز نگرانی از آبیاری های غرقابی تصریح کرد: استان ما در کل کشور قابلیت های خاصی در حوزه کشاورزی دارد به شرطی که در مصرف آب مدیریت علمی داشته باشیم حدود ۱۰ سال پیش به رئیس دولت قبلی التماس کردم آبیاری قطره ای و مکانیزه را الزام کنید تا هم در مصرف آب صرفه‌جویی شود و هم میزان تولید محصول افزایش یابد. من اطلاع دارم بعضی از کشاورزان عزیز درآمد میلیاردی از محصولاتی مثل سیب زمینی دارند اما به راحتی با آبیاری غرقابی ثروت ملی را هدر می دهند الزام آنها به آبیاری مکانیزه هیچ مشکلی برای آنها درست نمی کند روزگار آبیاری غرقابی تمام شده است حتی یک قطره آبیاری غرقابی خیانت است هم به نسل معاصر است و هم به نسل های آینده و بلکه نوعی جنون است

وی در خاتمه اظهار داشت: اگر آب مصرفی و آب شرب تفکیک نشود در آینده به بن بست خواهیم رسید.

 

 

 

 

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=7719

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک دیدگاه

  1. مشکلات دامداران
    1.با وجود آزاد سازی یارانه و شش برابر شدن قیمت نهاده قیمت دام زنده و شیر به قیمت واقعی نرسیده
    2.دامهای مازاد دامداران مشکل صادرات دارند و هزینه گمرکی دارد
    3.خرید پشتیبانی بعد از سه ماه هنوز پول دامداران را پرداخت نکرده
    4.دامدار کارت را بانک کشاورزی بهانه های فراوان میگیرد و ضامن و سند ملکی نیاز دارد
    5.نهاده هاکه به قیمت آزاد رسیده ولی دامداران سبک دسترسی به خرید ندارند
    6.بجای صادرات دام زنده دولت مجوز نهاده و کاه را صادر کرده
    7.خرید تضمینی انجام نمیشود
    این دست رو بوسی با وزیری که پدر دامداران را دراورده از شما خواهش داریم پیگیر این مشکلات بشوید
    وزیری که مجوز صادرات مواد اولیه تولید مثل کاه و کنسانتره را میدهد یعنی نابود کننده تولید

یک پاسخ ارائه کنید