تغییر سایز-+=

نوشته ها و گفتارهای بسیاری از مسئولین در جامعه ما ارزش ادبی ندارد

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی در شامگاه ۱۶ فروردین در محفل  شعر ماه حسن با حضور جمعی از شعرای بزرگ استان که به

 

مناسبت میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام و هفته هنر انقلاب اسلامی در محل موسسه فرهنگی تحقیقاتی مرحوم آیت الله مروج گردهم آمده بودند ضمن قدردانی از شاعرانی که به شعرخوانی در این محفل پرداختند اظهارداشت: شعراء سرمایه‌های ما هستند آرزوی ما این است که همانطور که انقلاب ما آرمانی و هزینه ای هم که پرداخت کرده ایم آرمانی است می خواهیم در یک فضای آرمانی نیز تنفس کنیم و فرهنگ و مدنیت ملت ما در مستوایی بسیار رفیع و فاخر قرار گیرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه ادبیات در حصار باقی مانده است خاطرنشان کرد: متاسفانه ادبیات در حصار، محدودیت و محاصره قرار گرفته است ادبیات به معنای عام متاسفانه در جامعه ما مهجور است و بدنه اصلی جامعه ما از برکات آن محروم مانده است  ادبیات در جامعه ما می تواند نقش بسیار بزرگی ایفا کند کلمات و ترکیباتی که به طور روزمره استخدام می کنیم باید ارزش ادبی خوب ، بها و قیمت والایی داشته باشد ثروت لغوی یک فرد در جامعه ما باید در شان ملت ما و تاریخ ما باشد اما متاسفانه اینگونه نیستیم ؟چرا الان سخنان و حرف زدن ما حتی نوشته ها و گفتارهای بسیاری از مسئولین در جامعه ما ارزش ادبی ندارد؟ در حالی که باید سخنان رده های ارشد جامعه باید به تراث ماندگار ادب فارسی تبدیل شود. یک مدیر وقتی صحبت می کند باید بیانات او جزو منشآت باشد منشآت فراهانی را بخوانید ثروت لغوی ،صنایع ادبی ، عمق معلومات و اشراف بر مزایای کلام غوغا می کند مرحوم قمشیه ای بزرگ در خواب دیدند سوال کردند  کار شما در ابدیت به کجا رسید و حال شما چگونه شد؟ گفت: “جستیم و رستیم”! این ترکیب از جهت جمال یک ادیب را مست می کند.

وی افزود: همان گونه که ما به هوا نیاز داریم به شعر و ادبیات به همان میزان احتیاج داریم تلطیف سر و آفریدن احساس های بزرگ  و عواطف فاخر محصول ادبیات فاخر است ادبیات زیبا چه زمانی شکل می گیرد ؟ زمینه آن چگونه ایجاد می شود؟ گاهی اصلاً به مدرسه نیاز نداریم ثروت لغوی گذشتگان خیلی بالا بود آنها تاریخ وصاف می خواندند که در هر سطر باید بارها و بارها به معاجم لغوی مراجعه کرد آنها نصاب الصبیان می‌خواندند یک شاهکار بزرگ لغوی و ادبی است آیا تا حال از خود سوال کرده ایم که چرا گذشتگان ما از جهت قریحه لطیف تر از ما بودند؟

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با تاکید بر اینکه یک ملت به چند چیز افتخار می‌کند تصریح کرد: یکی از مواردی که ملت به آن افتخار می‌کند شعرای آن ملت هستند شعراء می توانند تاج سر یک ملت ، چراغ جامعه ، توشه ابدیت و تابلوی سر راه باشند انتظار ما این است که این مجموعه ها بیشتر از این فعالیت کنند تا استعداد ها بیشتر از آن شکوفا شوند.

وی ادامه داد: آرزوی ما این است که ادیبان بزرگی در جامعه ما ظهور پیدا کنند و طعم زیبا صحبت کردن را به ملت بچشانند یکی از اهداف بزرگ خطیب این است که موزون صحبت کند، اولین نثر موزون قرآن است پیش از قرآن نثر موزون نداشتیم؛ خداوند در قرآن بارها و بارها ادبیات عرب را فقط به خاطر موسیقی کلام کنار گذاشته است پیامبر(ص) وقتی قرآن می خواندند یک عرب مشرک دستش را بر دهان مبارک رسول خدا(ص) نهاد و گفت دیگر بس است مُردم! ما این فصاحت را به ارث برده‌ایم این ها میراث فرهنگی ما هستند اما این باید خودش را در جامعه در قالب اخلاق ، خطابه، شعر، نثر و نظم نشان بدهد.

در پایان این نشست آیت الله عاملی ضمن اعلام آمادگی مبنی بر حمایت همه جانبه از چنین محافل های فرهنگی ابراز امیدواری کرد که جوانان بیش از این به شعر و ادبیات روی بیاورند همچنین در پایان از ۷ نفر از شعراء تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=11500

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید