تغییر سایز-+=

چرا برای سلامتی امام زمان(عج) دعا می كنيم؟

با توجه به بعضي از روايات امام زمان(ع) مانند انسان هاي ديگر زندگي طبيعي داشته ودر ميان مردم رفت و آمد دارد و ممكن است مانند پيامبران الهي و ديگر امامان معصوم به بيماري يا مشكلات ديگر دچار شوند. بنابراين دعا و صدقه و صلوات براي سلامتي حضرت مهدي(ع) بي تاثير نيست و محفوظ ماندن ايشان توسط خداوند كه در آيات آمده عموما به معناي حفظ جان ايشان است. امام زمان(ع) مانند ما بدني طبيعي و معمولي دارند و ممكن است در اثر سرما و گرما و ديگر عوامل دچار بيماري شوند و ما براي جلوگيري از آنها دعا مي كنيم و صدقه مي دهيم وپيشوايان معصوم ما در دعاها و مناجات خود براي حفظ و سلامتي امام عصر(ع) دعا كرده و به ما ياد داده اند كه چگونه براي او دعا كنيم. به عنوان نمونه امام رضا(ع) پيوسته به دعا كردن براي امام زمان(عج) با اين دعا امر مي كرد:«اللهم ادفع عن وليك…و اعذه من شرجميع ما خلقت و عن يمينه و عن شماله و من فوقه و من تحته بحفظك الذي لا يضيع من حفظته به »؛ »خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولي خود دور گردان..و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفريده و ايجاد و انشا و صورت گري فرموده اي، محفوظ بدار و او را از پيش رو و پشت سر و راست وچپ و بلاياي آسماني و زميني محفوظ بدار : حفظ كردني كه هر كس را آن طور محفوظ گرداني از بين نرود…(مصباح المتهجد، ص409).
امام حسن عسكري نيز در قنوت نمازهايشان اين گونه دعا مي فرمود: «…فاجعله اللهم في امن مما نشفق عليه منه ورد عنه من سهام المكائد مايوجهه اهل الشنان اليه»؛ «خداوندا! او (امام زمان) را در پناهگاهي قرار داده تا از شر متجاوزان در امان باشد.خدايا! او را از چيزهايي در امان بدار كه بر ايش مي ترسيم و تير هاي نيرنگ را كه كينه بدخواهانش به سوي او پرتاب مي كنند بر طرف ساز». (مصباح المتهجد)
بنابراين با توجه به كلمات گهربار معصومين دعا براي سلامتي و حفظ وجود مبارك امام عصر(ع) صحيح و بايسته مي باشد.
البته خداوند متعال ,خليفه و ولي خود را از هر گونه آسيب ها و آفات حفظ و حمايت مي فرمايد؛ ولي ما نيز وظيفه داريم براي سلامتي آن حضرت بكوشيم و بدين وسيله اظهار عشق و ارادت خود را ابراز نماييم. با تمام وجود او را بر خود مقدم بداريم و از اين راه رضايت و نظر لطف او را نسبت به خود جلب نماييم.
بر اين اساس دعا و صدقه و…پيش از آنكه براي امام عصر(ع) فايده و اثر داشته باشد براي شخص دعا كننده تاثير دارد. اگر كسي براي حجت الهي كاري انجام دهد و او را برخود مقدم بدارد او اين اعمال را مي بيند و پاسخ در خوري مي دهد (مثل دعا براي سلامتي آن شخص…)

به طور کلي دعا براي امام زمان از هر حيث آثار و برکات فراواني دارد از جمله:
1- نشانگر علاقه و محبت مسلمانان به ايشان است. اگر چه دوستي تمام ائمه معصومين بخشي از ايمان و شرط قبولي اعمال است، در عين حال دعا کردن در حق امام زمان(عج) موجب ازدياد محبت آن حضرت در دل و در نتيجه موجب تقويت ايمان مي گردد.
2- اظهار تجديد عهد و پيمان با آن حضرت است و محتواي پيمان با آن حضرت را دين داري و شريعت محوري و تصميم قلبي بر اطاعت امر امام(ع) و ياري رساندن او با نثار جان و مال تشکيل مي دهد.
تجديد بيعت با آن حضرت(ع) کاري است که بعد از هر نماز از فرايض پنجگانه، يا در هر روز و يا در هر جمعه انجام مي شود مستحب است. هر روز بعد از نماز صبح دعاهايي که مربوط به وجود مبارک امام عصر(عج) است خوانده شود.
دعاي شريف «اللهم بلغ مولاي صاحب الزمان صلوات الله عليه عن جميع المؤمنين…» و نيز «دعاي عهد» (مفاتيح الجنان، ص891 و 892) شاهدي براي اين سخن است.
3- سبب زنده نگه داشتن ياد امام غايب در دل منتظران مي گردد. ياد امام زمان(عج) توجه به ارزش هاي
دين و اصول اخلاقي را در دلها جوانه مي زند و برعکس غفلت از ياد و خاطره امام يکي از دلايل عمده پژمردگي و سستي ارزش هاي الهي و انساني در جوامع مسلمان است.
دلت گر که يک لحظه غافل نشيند
خدنگ بلا بر دل دل نشيند
4- کسي که سلامتي امام زمانش برايش مهم است، مسلما آزردن آن حضرت برايش سخت است در نتيجه دعا براي سلامتي آن حضرت، انسان را بر انجام کارهايي وامي دارد که موجب خشنودي آن حضرت و در نتيجه سبب رسيدن به مقام رضوان الهي مي گردد.
5- دعا بسيار مؤثر است و موجب فرج آن حضرت و نيز فرج و گشايش در زندگي مؤمنان مي شود.
6- موجب قرب الهي است. امام مهدي(عج) در خصوص زيارت آل يس مي فرمايند: «هرگاه خواستيد به وسيله ما به خداوند و به ما توجه کنيد اين زيارت را که از جانب خداوند انشاء شده است بخوانيد» (مفاتيح الجنان، ص 863).
اين زيارت که از جهات مختلف، محتوايي عميق دارد بسيار مورد تأکيد و سفارش قرار گرفته است. از جمله سلام هايي که در اين زيارت ادا مي شود، از ابتدا تا انتها، دعاي براي سلامتي و تندرستي و بهروزي امام زمان(عج) است. H} «السلام عليک يا خليفه الله و ناصر حقه… السلام عليک حين تصبح و تمسي، السلام عليک في اليل اذا يغشي و النهار اذا تجلي … السلام عليک بجوامع السلام…؛ سلام بر تو اي جانشين خدا و ياري کننده حق… درود و سلام بر تو هنگامي که بامداد و شام کني، درود و تهيت الهي بر تو در شب که همه جا را فراگيرد و در روز، در وقتي که نور دهد (يعني سلام بر تو در هر صبح و شام)…، درود بر تو درودي همه جانبه…».
براي مطالعه بيشنر در اين زمينه: ر.ك:
1.مهدويت (پيش از ظهور )، رحيم کارگر
2.مكيال المكارم : موسوي اصفهاني

منبع: پرسمان دانشجويی

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=9352

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید