تغییر سایز-+=

کتاب «لُهُوف» ابن طاوس

نام كتاب : لهوف

لهوف درباره رخدادهایى است که به حادثه کربلا منتهى شده ، همچنین اصل جنگ و رخدادهاى بعدى آن.
کتاب «لُهُوف» ابن طاوس اختصار و اشتهار را با هم جمع کرده و در نزد علماى برجسته شیعه جایگاه مهمى براى خودش باز کرده است به طورى که شهید محراب آیت اللّه سیّد محمد على قاضى تبریزى مى فرماید: «کتاب لهوف سیّد ابن طاوس – رحمة اللّه علیه – نقلیّاتش بسیار مورد اعتماد است و در میان کتب مَقاتل کتاب مَقْتَلى به اندازه اعتبار و اعتماد به آن نمى رسد و در اطمینان بر آن کتاب در ردیف اول کتب معتبره مقاتل قرار گرفته است.»
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت اللّه خامنه اى – مُدَّ ظِلُّهُ العالى – در خطبه هاى نماز جمعه تهران چندین مرتبه از روى همین کتاب مقتل ابن طاوس ، ذکر مصیبت خوانده است و در نماز جمعه مورخ 18/2/77 مصادف با یازدهم ماه محرم 1419 ه‍ ق ، چنین فرمودند: « من امروز مى خواهم از روى مقتل ابن طاوس که کتاب «لهوف » است چند جمله ذکر مصیبت کنم و چند صحنه از این صحنه هاى عظیم را براى شما عزیزان بخوانم ، البته این مقتلِ بسیار معتبرى است:
ابن طاوس – که على بن طاوس باشد – فقیه ، عارف ، بزرگ ، صدوق ، موثّق ، مورد احترام همه و استاد فقهاى بسیار بزرگى است . خودش ادیب و شاعر و شخصیت خیلى برجسته یى است . ایشان اولین مقتلِ بسیار معتبر و موجز را نوشتند. البته قبل از ایشان مقاتل زیادى است . استادشان «ابن نما» مقتل دارد، شیخ طوسى مقتل دارد، دیگران هم دارند، مقتلهاى زیادى قبل از ایشان نوشته اند؛ امّا وقتى « لهوف » آمد، تقریبا همه مقاتل ، تحت الشعاع قرار گرفت . این مقتلِ بسیار خوبى است ؛ چون عبارات ، بسیار خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است .»

برای دانلود کتاب می توانید از لینک زیر استفاده کنید :

کتاب لهوف

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=9386

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید