تغییر سایز-+=

آیا عنوان کتاب “نه بخشش نه جبران؛ مصیبت و خسران” موجب یاس است؟

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در بخشی از جلسه بیست و سوم تفسیر قرآن (15 فروردین 1403) در مسجد میرزا علی اکبر مرحوم برگزار گردید با تبیین اینکه آیا عنوان کتاب “نه بخشش نه جبران؛ مصیبت و خسران” موجب یاس است اظهار داشت: ما یک کتابی نوشته‌ایم “نه بخشش نه جبران؛ مصیبت و خسران” موضوع کتاب آن دسته از گناهان زمان ما است که مرتکب آن نه امکان بخشش دارند و نه جبران گاهی سوال می شود که این عنوان موجب یاس است در حالی که یاس گناه کبیره است! این سوال ، سوال خوبی است در جواب باید به یک نکته دقت کرد ما در این کتاب اقتضای ظاهر ادله شرعی را بیان کردیم شما حساب کنید فردی که باعث شده چندین نفر جان خود را از دست بدهند و خانواده ها داغدار شوند و ایتام آنها از عطوفت پدری محروم گردند طبعاً این حق الناس است و بر فرض که خداوند از حق خود بگذرد اما قطعاً در ساحت ابدیت قاتل را مورد خطاب قرار خواهد داد که باید از صاحب آن حقوق حلالیت و رضایت بگیری، در حالی که چنین چیزی در آن وانفسا ممکن نیست و اگر صاحب حق راضی نشود حضرت احدیت نیز راضی نخواهد بود پس نه امکان بخشش هست و نه امکان جبران!

وی ادامه داد: یک مثال دیگر اینکه فردی حق یک ملت را خورده است یعنی به بیت المال دست درازی و تعدی کرده است تنها راه نجات این است که از یک ملت حلیت و رضایت بگیرد در حالی که چنین چیزی به هیچ وجه مقدور نیست خداوند هم در یوم الحساب خواهد فرمود حق الناس را باید با اهل آن تسویه بکنی و حلیت بگیری.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل تصریح کرد: مثال دیگر اینکه کسی در یک کانال رسانه‌ای که میلیون ها یا صدها هزار دنبال کننده دارد نسبت به فردی دیگر هتاکی کرده و غیبت او را کرده است یعنی در یک لحظه میلیون ها یا صدها هزار غیبت در نامه عمل او نوشته شده است حالا در این دنیا چطور ممکن است آبروی شخص مغتاب را اعاده کند ؟ در ساحه ابدیت نیز به طریق اولی تدارک مافات ممکن نیست در پای حساب در محکمه الهی امکان حلیت حتی از یک غیبت ممکن نیست چه برسد به صد هزار غیبت!

وی گفت: همه این ها اقتضای ظواهر ادله شرعی است و هیچ تردیدی هم در جدیت ماجرا نیست (انه والله الجد لا اللعب و الحق لا الکذب) یعنی ظاهر قضیه این است که این فرد گرفتار شده و راه خلاصی برای او نیست یعنی خودش در گودالی افتاده که بیرون آمدن از آن ممکن نیست با این حال ما فقط می‌گوییم او مستحق آتش است ولی نمی‌گوییم حتماً به جهنم می‌رود در روایت است در هر وقت افطار خداوند بسیاری از افرادی را که مستحق آتش هستند خلاص می‌کند.
این فرد یک کاری کرده است که مستحق آتش شده است در ظاهر‌ هم نمی‌تواند آن را درست کند مگر اینکه خداوند متعال از خزانه غیبی و رحیمیت و رحمانیت خود کاری کند.

امام جمعه اردبیل در پایان خاطر نشان کرد: حتی برای اینکه مومنین شاد شوند این را بگویم که حضرت فرمود کاری نکنید که خیر ما به دشمن ما برسد پرسیدند چطور ممکن است ما کاری کنیم که خیر شما به دشمن برسد؟ حضرت فرمود از دشمنان ما قرض نگیرید شما قرض می‌گیرید و نمی‌توانید اداء کنید در قیامت او جلوی شما را می‌گیرد شما هم نمی‌توانید دین خود را اداء کنید ما مجبور می‌شویم شما را از دست آنها خلاص کنیم و خیر ما به دشمن ما می‌رسد یعنی روایت های امیدوار کننده این چنینی هم وجود دارد.

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=18956

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید