تغییر سایز-+=

اقدام شجاعانه آفریقای جنوبی خدمت بزرگی به نلسون ماندلا است

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه که در محل مصلای اردبیل و با حضور پرشور و گسترده اقشار مختلف مردم برگزار گردید با اشاره به بارش برف اخیر در جای جای استان اظهار داشت: خدای متعال را شاکریم که با بارش برف کافی همه منطقه را غرق نعمت ساخت حجم برف مشکلاتی در رفت و آمد درست کرد از تمام کسانی که در تسهیل امور تلاش کردند تشکر می‌کنم از استانداری، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، هلال احمر، سپاه معظم، مرزبانی، نیروی انتظامی، صدا و سیما و مخصوصاً از آفرود سوارها جداً تشکر می‌کنم همه جا حضور داشتند و به صورت تبرعی در کمک رسانی شاهکار کردند، همچنین از اهالی استان مخصوصاً شهرهای بزرگ که صبر و تحمل داشتند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: یک نکته قابل توجه در این سرمای شدید که به ۱۷ درجه زیر صفر هم رسید توان شرکت گاز ایران است که هیچ گونه قطعی نداشت با اینکه گازرسانی در سطح کشور به صورت خانگی و صنعتی فوق العاده توسعه یافته است دور افتاده‌ترین روستاها غرق در نعمت گاز هستند نسل جدید بداند که نعمت گاز در ایران از برکات جمهوری اسلامی است و در زمان شاه از آن خبری نبود‌ کسانی که دوران هیزم و نفت و دردسر تامین نفت را دیده اند قدر این نعمت را خوب می‌دانند.

امام جمعه اردبیل اضافه کرد: دولت محترم در این خصوص در استان ما سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داده است زمانی به من اطلاع دادند که استان اردبیل در منتهی الیه خط گاز کشور است و فقط یک لوله آن را تامین می‌کند در نتیجه اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد و لوله قطع شود فاجعه عظیمی رخ می‌دهد یا اگر مصرف در کشور زیاد باشد ممکن است گاز به استان اردبیل نرسد از این رو با وزیر نفت وقت مکاتبه و خطر را گوشزد کردیم به دنبال مکاتبه فوق مسئولین استان با تمام توان دنبال موضوع رفتند تا اینکه دولت محترم یک خط دیگر از چلوند به اردبیل کشید و توسعه لوله در داخل استان به شهرهای مختلف استان شروع شد.

وی افزود: دولت محترم در این خصوص سه هزار میلیارد تومان هزینه گذاشته است گاز با طی مسیر ۱۳۰۰ کیلومتری از عسلویه می‌آید سپس از ایستگاه چلوند به طرف استان اردبیل ادامه می‌یابد من تعجب می‌کنم که چرا دولت مردان در تبیین این گونه خدمات بزرگ که از برکات انقلاب اسلامی است کوتاهی می‌کنند. اگر لوله دوم احداث نمی‌شد علاوه بر احتمال هر لحظه قطعی گاز، کارخانجات بزرگ در استان احداث نمی‌شد چون با یک لوله گاز مصرف آنها تامین نمی‌ گردد بزرگترین مجموعه گلخانه‌ای کشور در پارس آباد احداث شده طبعاً بدون گاز امکان احداث و تولید نیست.

نماینده رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از خطبه ها خاطر نشان کرد: دنیا با حق ویژه و تبعیض وحشتناک اداره می‌شود و مدیریت با حق ویژه بدترین مدیریت است انصارالله مانع از حمل اجناس به اسرائیل است آمریکا فوراً موضوع را به شورای امنیت برد و با هم پیمانان خود به یمن حمله کرد می‌گوییم خودتان مانع از حمله اجناس ضروری به غزه هستید می‌گویند ما حق داریم مانع شویم ولی شما نمی‌توانید! اسرائیل به راحتی وارد لبنان یا سوریه می‌شود و هر کس را می‌خواهد می‌کشد اینجا نه اروپا و نه آمریکا هیچ اعتراضی نمی‌کنند اما وقتی ایران تروریست‌ها را در اربیل عراق دنبال می‌کند اعتراض اروپا و آمریکا بلند می‌شود می‌گوییم چرا حق ویژه برای خود قائل می‌شوید می‌گویند ما حق داریم شما نمی‌توانید! و ده ها نمونه از این قبیل که به طور روزمره شاهد آن در مدیریت دنیا هستیم.

وی با اشاره به مسائل اخیر بین ایران و پاکستان گفت: از اینکه پاکستان اعلام کرد که حاضر است با ایران در خصوص تروریست‌ها همکاری کند موفقیت بزرگی است حدود ۲۰ سال است که نیروی انتظامی، مرزبانان و مردم بی‌گناه در شهرهای مختلف توسط تروریست‌هایی که در پاکستان لانه کرده اند به شهادت می‌رسند تمام راه‌های دیپلماسی طی شده بود ولی آخرین جنایت که در راسک بود نشان داد که دفاع از جان ملت حرکت دیگری لازم دارد پشت تمام این ترورها رژیم ناپاک اسرائیل و سرویس‌های جاسوسی سیا، موساد و استخبارات بریتانیا قرار دارد حادثه اسف بار کرمان نیز بخشی از فعالیت‌های وحشیانه و شوم آنهاست ملت ما جزو ملت‌هایی است که بیشترین قربانی را در برابر تروریسم داده است.

آیت الله عاملی تصریح کرد: دست خداوند همیشه در عرصه حق دیده می‌شود این هفته دست عنایت حضرت حق در غزه کاملاً مشهود شد چند هفته بود که اروپا، آمریکا و اسرائیل از دوران پسا حماس صحبت می‌کردند که غزه را چه تشکیلاتی اداره کند اما از دیروز اوضاع عوض شد و ناگهان بایدن با صراحت از دوران پسا نتانیاهو صحبت کرد! یعنی کسی که باید برود نتانیاهوست نه حماس و لذا بلینکن وزیر خارجه آمریکا فوراً مصاحبه کرد و گفت اختلاف بایدن و نتانیاهو کاملاً آفتابی شده و دیگر امکان کتمان نیست با این موضع گیری بعد از رفتن نتانیاهو جناح تندرو اسرائیل یعنی گروه بن غفیر ضربه بسیار شدیدی خواهد خورد و احتمالاً لاپید یعنی معارض نتانیاهو حکومت را به دست خواهد گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه دنیای معاصر مبتلی به یک نفاق بزرگ در مدیریت دنیا شده است گفت: جنایت کاران بزرگ برای منحرف کردن افکار عمومی و پوشاندن چهره کریه خود چاره‌ای جز نفاق ندارند بالاترین نفاق در دنیا مال آمریکا و اروپاست آمریکا و اروپا به اسرائیل فشار می‌آورند که آب و غذا از معبر رفح وارد غزه شود از آن طرف به اسرائیل می‌گویند هرچه بیشتر می‌توانی از فرصت استفاده کن و هرچه بیشتر از اهالی غزه را بکش! اسرائیل نیز بارها تصریح کرده که فلسطینی‌ها و عرب ها و کلاً غیر صهیونیست‌ها از جنس انسان نیستند و لذا عضو کنست گفت من در خودم هیچ احساس رحمی نسبت به اهالی غزه ندارم و در غزه هیچ بی‌گناهی وجود ندارد یعنی حتی اطفال کودکان بی‌گناه نیستند در گنه کار بودن همین کافی است که اهل غزه باشی.

وی با ارائه تحلیلی از ابعاد شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی تصریح کرد: شکایت آفریقای جنوبی به محکمه بین المللی و کشاندن اسرائیل به پای محکمه یک حادثه بزرگ سیاسی حقوقی در روزگار معاصر است تا حال هیچ دولتی جرات چنین کاری نکرده است بعضی از تحلیل گران محکمه بین المللی را آن چنان مهم می‌دانند که می‌گویند در ۷ اکتبر شکست نظامی اسرائیل رقم خورد و در محکمه – حالا نتیجه اش هر چه باشد – سقوط و هزیمت قانونی، حقوقی و اخلاقی اسرائیل ثبت شد.

آیت الله عاملی گفت: جای بسیار تحسین است که دولت آفریقای جنوبی به تهدیدات آمریکا و اروپا و صهیونیست‌ بین‌الملل اعتناء نکرد آنها توطئه‌های شدیدی علیه این کشور شروع کرده اند و با صراحت می‌گویند در تمام محافل بین المللی از آفریقای جنوبی انتقام خواهیم گرفت! اگر نسل کشی ثابت شود لازمه آن دستگیری و محاکمه مجرمین جنگی در محکمه جنایی بین‌المللی است اگر عدالت در دنیا حاکم شود باید بنی گانتز، نتانیاهو گالانت، بن غفیر و سومتریش و تمام کسانی که به هزاران طفل اجازه زندگی ندادند به محکمه جنایی بین‌المللی تحویل داده شود.

وی ادامه داد: فشار سیاسی آمریکا و انگلستان علیه محکمه بین المللی و قضات آن به اوج رسیده است و خیلی ها احتمال می‌دهند که محکمه، محکمه سیاسی خواهد شد یعنی فلسطین جز خداوند یار و یاوری ندارد مگر اینکه ملت‌های مسلمان دولت‌های خود را به پای محاکمه بکشند این محاکمه کارساز خواهد بود و فلسطین به این احتیاج دارد .

یک نکته قابل توجه این است که محکمه بین المللی مدت خاصی دارد یعنی قضات باید عوض شوند عمر ماموریت قضات فعلی این محکمه به زودی به پایان می‌رسد و قبل از صدور حکم، قضات فعلی مرخص می‌شوند و باید قضات جدیدی بیایند قطعاً آمریکا، انگلیس و صهیونیسم بین الملل و تجار سلاح در انتخاب قضات دخالت خواهند کرد.

خطیب جمعه اردبیل تصریح کرد: بسیاری از محققین و حقوق دانان منصف از صدور حکم نسل کشی توسط محکمه بین المللی نگران هستند چون قضاتی که در این محکمه نشسته اند از دولت‌هایی هستند که اسرائیل را به رسمیت شناخته اند هرچند ملت‌های آنها با فلسطین همدردی می‌کنند.

 محکمه بین المللی دو مرحله دارد مرحله اول این است که بعد از استماع ادله  طرفین تشخیص دهد و تصریح کند که موضوع ارزش بررسی دارد در این خصوص باید گفت موفقیت بعید نیست چون در جلسه اول اسرائیل نتوانست در برابر ادله آفریقای جنوبی حرف مهمی داشته باشد و از دفاع محکمه پسند باز ماند مرحله دوم شروع بررسی است اگر مرحله اول تمام شود آفریقای جنوبی می‌تواند از محکمه درخواست توقف آتش بس نماید.

وی افزود: محکمه بین المللی قدرت تنفیذ و اجراء ندارد اگر نسل کشی ثابت شود باید آن را به سازمان ملل مخصوصاً شورای امنیت بفرستد در حالی که شورای امنیت در سیطره آمریکا و صهیونیست‌هاست بنابراین فائده حکم فقط محکومیت در افکار عمومی دنیا می شود در گذشته نیز محکمه بین المللی حکم را صادر کرده ولی چون قدرت تنفیذ نداشت به زباله دان انداخته شد اهل دقت و دلسوزان می‌گویند محکمه واقعی، موثر و قوی عبارت است از جهاد و آنچه که یمن فعلاً آن را انجام می‌دهد. البته بعد از ثبوت نسل کشی در محکمه بین المللی و ارسال آن به سازمان ملل و شورای امنیت اعمال حق وتو برای آمریکا بسیار مشکل و هزینه بر خواهد شد چون معنای آن ایستادن در برابر محکمه بین‌المللی است.

امام جمعه اردبیل خاطر نشان کرد: از اخبار عجیب محکمه این است که آفریقای جنوبی اعلام کرده به هیچ دولت عربی و اسلامی احتیاج نداریم که در این دعوا به ما ملحق شوند و به ما کمک کنند چون اراده سیاسی و خبرویت کامل و لازم را داریم و یک تنه می‌توانیم جنایت نسل کشی را ثابت کنیم از طرف دیگر اگر کشورهایی به آفریقای جنوبی ملحق شوند احتیاج به جلسه جدید پیدا می‌شود و محاکمه طولانی می‌شود متخصصین می‌گویند علت اینکه آفریقای جنوبی می‌گوید هیچ کشور اسلامی یا عربی به ما ملحق نشود این است که اگر ملحق شوند سپس با فشار و تهدید آمریکا و اروپا از انضمام خارج شوند ماجرا لوث و محاکمه ضربه می‌بیند.

وی گفت: رژیم اسرائیل آن قدر ضعیف است که با وجود برپایی محکمه بین المللی و فوران نفرت در افکار عمومی جهان باز از جنایات وحشتناک خود که همه مصداق نسل کشی هستند دست نمی‌کشد و تمام جنایات تکان دهنده در حال حاضر به صورت روزانه اتفاق می افتد این هفته دولت آمریکا اعلام کرد بررسی های ما نشان می دهد که اسرائیل در هر 24 ساعت 150 نفر از اهالی غزه را می کشد.  عفو بین الملل اعلام کرد که تا حال به غزه به عنوان یک زندان بزرگ نگاه می کردیم ولی حالا در برابر چشمان ما به یک قبرستان بزرگ تبدیل می شود.

وی در بخش دیگری از خطبه ها از انفعال دولت های اسلامی انتقاد کرد و گفت:57 کشور در نشست جده حاضر شدند قدرت 57 کشور دارای نفت و گاز و سرمایه های هنگفت یک جا جمع شد اما آنها حتی نتوانستند محاصره دارو، غذا و سوخت را بشکنند یکی از مصیبت‌های بزرگ عالم اسلام این است که اسرائیل در دفاع از خود در ازاء محکمه بین المللی گفت من گذرگاه رفح را نبسته‌ام مساعداتی که مسلمان‌ها فرستاده بودند اجازه دادم به غزه وارد شود سپس اجناس را شمرد و گفت کمک‌های پزشکی و تریلی‌هایی که مشتمل بر کفن و بیسکویت بود وارد غزه شدند! آمریکا فعلاً در اردن ۱۶ پایگاه نظامی دارد که از آنها به نفع اسرائیل استفاده می‌کند و بلکه در تمام کشورهای عربی پایگاه دارد بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا انجرلیک در ترکیه است و اخیراً می‌خواهد در آذربایجان نیز پایگاه نظامی بزند تا محاصره  ایران را کامل کند.

آیت الله عاملی ضمن نقل یک رویداد تاریخی به بیان تحلیلی دقیق در خصوص نقش آفریقای جنوبی در شرایط معاصر جهان پرداخت و خاطر نشان کرد: جای بسیار توجه است که ۱۴۰۰ سال قبل صحابه رسول خدا(ص) از فشار قریش و تعذب آنها که همه فامیل آنها بودند مکه را ترک و به نجاشی آفریقایی در حبشه پناه بردند و حالا قصه تکرار می‌شود دولت‌های عربی و اسلامی فلسطینی‌ها را تنها گذاشتند و آنها به آفریقای جنوبی پناه بردند تا حق آنها را بگیرد رسول خدا(ص) فرموده که بیت المقدس را اصحاب “رایات السود”(پرچم های سیاه) آزاد خواهند کرد آنها هم بیت المقدس را آزاد می‌کنند و هم عزت را به عرب‌ها برمی‌گردانند امیرالمومنین(ع) به عرب‌ها فرمود: شما در روزگار ما عجم‌ها را به دین اسلام دعوت کردید روزگاری می آید که آنها شما را به اسلام دعوت می‌کنند.

وی ادامه داد: خداوند قانونی دارد که آن را سنت “استبدال” می‌نامند یعنی اگر شما با دین من و پیامبر من همکاری نکنید شما را می‌برم و قوم دیگری را به جای شما انتخاب می‌کنم آخرین آیه سوره محمد این است “وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ”(و اگر شما روی بگردانید خدا قومی غیر شما که مانند شما (بخیل) نیستند (بلکه بسی از شما بهتر و فداکارترند) به جای شما پدید آرد.) روایات ذیل آیه می‌گوید که خداوند با این آیه به ایرانی‌ها اشاره کرده است.

آیت الله عاملی گفت: اهل تحقیق می‌گویند در ماجرای شجاعت آفریقای جنوبی سنت استبدال عملاً محقق شد و این سنت نه با کشورهای عربی و نه با کشورهای اسلامی بلکه با آفریقای جنوبی محقق گردید باید گفت این اقدام شجاعانه آفریقای جنوبی خدمت بزرگی به نلسون ماندلا قهرمان مبارزه با آپارتاید نژادپرستی است و با این حرکت باید گفت نلسون ماندلا نمرده است خدمت بزرگ به یک رهبر دفاع جانانه از مرام ، فکر و روش اوست.

وی ادامه داد: اسرائیل با یک دروغ بزرگ یعنی قربانیان هولوکاست تعاطف و محبت غربی‌ها مخصوصاً آلمان را به خود جلب کرده و آفریقای جنوبی با یک حقیقت بزرگ یعنی آپارتاید نظر دنیا را به خود جلب کرده و با همان وجهه به دفاع از قربانیان نسل کشی در غزه پرداخته است باید گفت آفریقا از یک در بسیار با شرف و وسیع از درهای تاریخ وارد تاریخ شد و عنایت این کشور در حق فلسطین قطعاً با نور در صفحات تاریخ نوشته خواهد شد.

وی در خطبه اول در خصوص لزوم مشارکت و حساسیت در انتخابات تصریح کرد: داشتن حق تعیین سرنوشت بالاترین حق و بالاترین تکریم است هر شهروندی حق دارد سرنوشت خود و سرنوشت کشور خود را خودش تعیین کند این حق از طریق انتخابات اعمال می‌شود نبود انتخابات یا ساختگی بودن انتخابات به معنی محرومیت ملت از حق تعیین سرنوشت است این حق بزرگ در جمهوری اسلامی با خون هزاران شهید و به تعبیر حضرت امام با الله اکبر‌ها به دست آمده است.

آیت الله عاملی افزود: بعضی از کشورها اصلاً انتخاباتی ندارند می‌گویند ما خاندان  برگزیده خداوند و فراتر از انتخابات هستیم!!! و آمریکا و اروپا هم می‌گویند این کشور از منظر دموکراسی نظیر ندارد! قانون اساسی هم ندارند می‌گویند قانون اساسی ما قرآن است بعضی از کشورها انتخابات دارند ولی تک نامزدی است! حسنی مبارک ۳۰ سال تک نامزد بود! در یمن در سال ۹۰ فقط عبدربه منصور معاون دیکتاتور یمن نامزد بود با این حال کاخ سفید طی اطلاعیه رسمی حمایت خود را از انتخابات و از عبدر به را اعلام کرد اگر این اتفاق در ایران می‌افتاد طوفان راه می‌انداختند اصلاً ذات دموکراسی با تک نامزدی جور در نمی‌آید معلوم می‌شود که دموکراسی در لغت‌نامه غربی‌ها معنای دیگر دارد و دستکاری در مفاهیم حساس و سرنوشت ساز اجتماعی از دردهای جانکاه جهان معاصر است .

وی گفت: در بعضی از کشورها انتخابات ریاست جمهوری چند نامزدی است اما منظور یک نفر است و بقیه طفیلی هستند یعنی کسانی هستند که که امکان رای ندارند و از خودشان هستند و کاملاً ماموریت دارند. روسای بعضی کشورها قانون اساسی را تغییر می‌دهند تا بعد از دو نوبت باز رئیس شوند یعنی ریاست مادام العمر! در یکی از کشورهای منطقه رئیس آن کشور قانون اساسی را تغییر داد اعتراض کردند گفت من پیشوای ملت هستم! و قانون اساسی شامل پیشوای ملت نمی‌شود! این کارها همه اهانت به شعور ملت‌هاست.

از آنجا که حق تعیین سرنوشت از طریق انتخابات اعمال می‌شود ما عقلاً و شرعاً و عرفاً مکلف هستیم که این حق را به کس دیگری نسپاریم و به آن بی اعتناء نباشیم لزوم دخالت در سرنوشت یک وظیفه عقلی بدیهی است و هیچ خدشه بردار نیست. هیچ نهادی مثل مجلس در سرنوشت کشور تاثیر ندارد ریشه 60 درصد تحولات کشور  و بلکه بیشتر از آن را باید در مجلس جست و جو کرد تصمیم مجلس در باب اقتصاد، سیاست ، فرهنگ ، تربیت ، آموزش و پرورش ، کشاورزی، صنعت ، تکنولوژی های برتر و… بسیار خطیر است در همه این صحنه ها یا موجب عزت می شود یا ذلت یا اقتدار یا ضعف یا اصلاح یا افساد مجلس خانه مردم است هیچ کس خائن یا بیگانه یا دزد را به خانه خود راه نمی دهد و هیچ کس خانه خود را در اختیار نامحرم نمی گذارد اگر بیگانه به خانه بیاید و دزدی کند فرش و طلا و… می دزد اما خانه ملت این طور نیست دزدی در آنجا از سنخ دزدی طلا و جواهرات نیست گاهی با یک تصمیم اشتباه و غیر کارشناسی شده با یک قیام و قعود هزینه غیر قابل جبران به کشور تحمیل می شود و گاهی ممکن است کل کشور از دست برود.

وی در خاتمه افزود: در اهمیت مجلس همین بس که حکم تصویب شده در مجلس آن چنان نافذ و مسموع است که حتی رهبر انقلاب نیز با آن مخالفت نمی کند مقام معظم رهبری در سفر خود به قزوین در جمع دانشجویان فرمودند: مسؤولیتهای مجلس با خودِ مجلس است بنده به خیلی از این قوانینی که در مجلس تنظیم می شود اعتقادی ندارم و آنها را قبول ندارم ولی وقتی تبدیل به قانون شد بنده هم به صورت یک قانون عمل می کنم و مخالفتی نمی کنم.

 

فایل صوتی خطبه ها

خطبه اول

خطبه دوم

فایل ویدیویی خطبه ها

خطبه اول

خطبه دوم

 

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=16797

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید