تغییر سایز-+=

انتقاد آیت الله عاملی از کمبود تولیدات هنری در زمینه کاهش طلاق

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در دیدار صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر  به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از تلاش‌های جامعه هنری اظهار داشت: طبیعی است در این روزگار هیچ کشور و ملتی از ارائه مفاهیم در قالب هنر بی‌نیاز نیست.

ارائه عادی اگر کافی بود اصلاً نیازی به هنر احساس نمی‌شد هنر می‌تواند به نقطه اعجاز و شاهکار برسد هنر می‌تواند یک کشور را زیر و رو کرده و حساس‌ترین عواطف را تربیت کند و قلعه بزرگی در برابر هجمه‌های سنگین علیه کشور باشد و همه این‌ها مقاصد فاخری است که ملت ما از مجامع هنری انتظار دارند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با تبیین برخی نقصان های تولیت در عرصه هنر اظهار داشت: سرمایه‌های بزرگ هنری در رشته های مختلف در این جلسه تشریف دارند اما هرچه فکر می‌کنم این‌ عزیزان محصول سیستم نیستند اگر محصول سیستم بودند یک نفر نمی‌شدند و طبیعتاً ما تعداد حجیمی از این شخصیت‌ها را صاحب می‌شدیم ما در یک پیچ تاریخی بزرگ از جهت اخلاقی، احساسی و عواطف مخصوصاً از جهت احیاء احساس‌های جمعی نیاز ضروری به زبان هنر داریم هنر از جامعه و جامعه از هنر نباید جدا شود هنر فاخر هنری است که گره های حساس جامعه معاصر را باز نماید هنر نباید از واقعیت های جامعه بریده شود اینکه در عالم خاص سیر کنیم چند کتاب بنویسیم یا فیلم درست بکنیم یا وارد عرصه تئاتر در موضوعاتی بشویم که درگیر با زندگی مردم نیست این ظلم به هنر و ظلم به جامعه است اگر ارزش ها” خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ” شود و نفیس ترین فضایل جامعه تاراج و غارت گردد جامعه را سیل ببرد باورها بسوزد و از بین برود و هنر در وادی دیگر سیر کند طبعاً این هنر در مسیر خدمت به بشریت نیست هر اقدام هنری باید خروجی ملموس در زندگی انسان ها و در حفظ کرامت آنها داشته باشد بنده درصدد تخطئه  اقدامات انجام شده نیستم اما می‌خواهیم به صورت صمیمی عرض کنیم که در هنر با نقطه آرمانی بسیار فاصله داریم.

وی در مقام مطالبه و رهنمود ادامه داد: اگر دشمن بتواند به باورهای ما وارد شده و نفوذ کند عرق ملی و احساس جمعی و بلوغ روحی را از نسل های ما بگیرد در حساس ترین لحظه ها که احتیاج به عزم ملی داریم باید منتظر فاجعه باشیم بسیاری از مشکلات ما بدون فرهنگ فاخر و باورهای مقدس و عزم ملی حل نمی‌گردد حتی اقتصاد ما فشل خواهد شد چون فرهنگ به منزله ریل و اقتصاد، قطار همان ریل است اگر همه انسان ها به فکر خود بوده و در اغلاق طبیعی مادی خود محصور گردند ما در بحران ها به کجا پناه خواهیم برد؟ در یک لحظه دشمن جنگ بزرگ روانی شروع می کند و آینده موهوم وحشتناکی از جهت اقتصادی تصویر می کند  در چنین لحظه حساسی اگر زیر ساخت فرهنگی درست نباشد حجم عظیمی از ملت وارد بازار ارز می شوند و با حرص و ولع تمام دلارها را جمع و به طرف مال راکد می روند و در عرض چند روز میلیارد ها دلار از اقتصاد کشور بیرون کشیده می شود آیا تا حال مسئولان و فعالان هنری در این باب تولیدی داشته اند؟ بعد از اینکه ژاپن با خاک یکسان شد کارگران ژاپنی ۱۸ ساعت در طول روز کار می‌کردند، ۸ ساعت موظفی بود اما ۱۰ ساعت تبرعی! سیستم تربیتی آن کشور چه کار کرده بود که ملت آنها این گونه تبرعی وارد میدان شده بودند؟ عیب و ایراد ما کجاست؟

آیت الله عاملی ضمن انتقاد از اینکه تولیدات هنری کافی در زمینه کاهش طلاق وجود ندارد تصریح کرد: ما از جهت هنری به بعضی جاهای حساس و سرنوشت ساز باید وارد بشویم به عنوان مثال در مسئله طلاق هرچه نگاه شود یک تولید خوبی دیده نمی شود در حالی که طلاق این قدرت را دارد که عرش یعنی کل کائنات را به لرزه در بیاورد این تعبیر برای این است که عمق و وسعت خرابی این ناهنجاری اجتماعی برای جامعه تبیین شود ما در شورای فرهنگ عمومی هم از جهت نظری و تحقیقی و هم از جهت عملی در موضوع طلاق بسیار کار کردیم آخر سر به این نتیجه رسیدیم که جای فعالیت های هنری در این باب جداً خالی است.

وی با تشریح نمونه ها و مصادیقی از دیگر کشورها در خصوص پیشگیری از طلاق خاطر نشان کرد: بنده در موزه جنگ مسکو یک سالنی را مشاهده کردم به نام سالن اشک، سالن اشک یک سالنی است که به تعداد شهدای جنگ جهانی، اشک مصنوعی از سقف آویزان شده است که حاکی از اشک مادران شهدای آنها می باشد! هرچه به سقف نگاه می‌کنی تماماً زیبایی است آنجا تندیسی از شهید قرار داده شده و هر عروس و دامادی که می خواهند ازدواج کنند در بدو زندگی مشترک به این سالن می آیند و در آنجا در کنار تندیس شهید پیمان مقدس می‌بندند که این نهاد مقدس شکسته نشود در برخی از کشورهای اروپایی پل قفل وجود دارد بعد از ازدواج عروس و داماد سراغ این پل می روند قفلی بر آن می بندند و کلید آن را به رودخانه می‌اندازند و با این کار نیت می کنند که این پیمان مقدس هیچ وقت قطع نگردد!

وی افزود: مسئولان، متولیان و فعالان هنری باید نشان دهند که یک کودک وقتی از پدر و مادر و عواطف مادری محروم شد و به دست نامادری افتاد چه آینده‌ای در انتظار اوست! باید به همه بفهمانند که اشک چشم یتیم چه معنایی دارد با حرفه‌ای‌ترین دزد در زندان مصاحبه کرده اند که چطور شد به این مسیر کشیده شدید وی می‌گوید: وقتی پدر من، مادرم را طلاق داد من با نامادری ام زندگی کردم یک روز مدادم را گم کرده بودم نامادری ام گفت اگر پدرت بیاید تو را خواهد کشت! من هم طفل بودم باورم شد که پدرم واقعاً مرا خواهد کشت! در نتیجه رفتم در مدرسه یک مداد دزدیدم همان جا فهمیدم که دزدی چه قدر آسان و شیرین است و  از همان زمان به مسیر دزدی افتادم!!! یکی از روزنامه‌های کشور مطلبی تحت عنوان پشت میله‌های ندامت چاپ و با فردی مصاحبه کرده بود که حدود ۳۰۰ دختر خانم را اغوا نموده بود تحقیق کرده بودند که او این قدرت را از کجا پیدا کرده است، وی در این خصوص گفته بود می گشتم تا ببینم در کدام خانواده فقر عاطفی وجود دارد بعد از آن با ارائه انس کاذب به راحتی سوژه را شکار می کردم!

آیت الله عاملی گفت: تولیداتی در سطح کلان کشور صورت می‌گیرد کسی نمی‌تواند بگوید که کاری انجام نمی‌شود اما بحث ما در خصوص میزان کیفیت و اثر گذاری آثار مورد نظر است. به عنوان نمونه در خصوص فیلمی که در مورد رژیم طاغوتی سابق تولید شد انتقاداتی وارد است؛ رژیم سابق به کشور چوب حراج زده بود وزیر خارجه عراق آمد گریه کرد و به رضا خان گفت به همه از خاک ایران بخشیده‌اید، به عراق هم بدهید تا ما هم به آب های بین المللی راه پیدا کنیم! رضاخان رشته کوه‌های آرارات را به آتاترک هدیه کرده بود و همان خیانت همین الان مشکل دالان زنگزور را برای ما درست کرده است یکی از لیدرهای ترک گرا می گوید اگر به خاطر همین درایت آتاترک که آرارات را با 800 کیلومتر دامنه از رضا خان گرفت برای او هزار مجسمه درست کنیم باز هم کم است من در این مجلس ساعت ها می توانم از خیانت های پدر و پسر پهلوی که چوب حراج به تمامیت ارضی ایران زدند صحبت کنم آیا در فیلم پهلوی چنین خیانت‌هایی به درستی به تصویر کشیده شده بود؟ یا باز سوژه اصلی، موضوعات فرعی و عوام پسند به عنوان چاشنی اصلی فیلم بود؟

وی افزود: ما احتیاج داریم که عرق ملی را احیاء کنیم وقتی ترکیه با روسیه اختلاف پیدا کرد و هواپیمای آنها را ساقط کرد روس ها تجارت با ترکیه را قطع و به ایران روی آوردند من خاطره ای از آن زمان دارم خریداران روسی به تولید کننده مرغ در ایران مراجعه کرده بودند به صاحب مجتمع تولیدی گفته بودند این مرغ اولاً باید فلان وزن استاندارد را داشته باشد چرا وزن این مرغ ها بیشتر است؟ ثانیاً ما باید بدانیم که ملت ما چه می خورد و لذا سوال داریم که شما از چه نهاده‌هایی برای این مرغ‌ها استفاده می‌کنید؟ ثالثاً این مرغ‌ها باید با خلاء تخلیه شوند چرا شما آن را با دست خالی می کنید؟ رابعاً ما باید بدانیم فاضلاب این مجموعه صنعتی کجا ریخته می‌شود؟! تولید کننده گفته بود شما مرغ لازم دارید فاضلاب این تولیدی چه ربطی به شما دارد؟ آنها گفته بودند ما از مجموعه‌ای که به محیط زیست صدمه می‌زند خرید نمی‌کنیم!

وی با تاکید بر ارزش زمان و فقدان فعالیت های فرهنگی در این موضوع اظهار داشت: برای من عجیب است که بین دو پرواز احتیاطاً ۵ ساعت فاصله گذاشتم تا در صورتی که پرواز تاخیر داشته باشد بی آبرو نشوم و متهم به خلف وعده نگردم و سر وقت در جنوب کشور به منبر خود برسم اما بی مسئولیتی شرکت های هوایی باز برنامه تمام مسافرین و برنامه اینجانب را بهم ریخت! شیخ بهایی می گوید هر چیز عوض دارد جز زمان اما جای فعالیت فاخر فرهنگی و هنری در تبیین ارزش زمان کاملاً خالی است و کسی از ارزش وقت سخن نمی گوید بعضی از بزرگان به عنوان روایت فرموده اند: بعضی از آدم‌ها را به محشر می‌آورند در حالی که در نامه عمل او نوشته‌اند که تو یک انسان را کشته ای او می‌گوید خدایا من حتی حشره ای را هم نکشته ام خدای متعال می‌فرماید وقت مردم را ضایع کرده‌ای وقت‌های ضایع شده را جمع کرده ایم عمر یک انسان شده است!

وی با ابراز نگرانی در خصوص آمار نزاع در استان تصریح کرد: خداوند آقای مروج را رحمت کند می‌فرمود یک بار میان بنده و هم حجره‌ای ام بحثی پیدا شد قهر کردیم بعد از دو ساعت سراغ او رفتم و گفتم من دیگر عصبانیتم خوابیده است آیا عصبانیت تو هنوز نخوابیده است؟ آیا هنرمندی هست که موضوع فیلم او این آیه شریفه باشد که “إِنَّ ذَلِكَ لَحَقٌّ تَخَاصُمُ أَهْلِ النَّارِ”(این منازعه اهل آتش دوزخ محقق و حتمی است)

دریای فراوان نشود تیره به سنگ

عارف که برنجد تنک آب است هنوز

وی گفت: ما ثروت عظیمی از اهل قلم‌ و شعر و هنر و در کنار آنها تاریخ با عظمت،آداب فاخر و ظرفیت‌های خاص اقلیمی و فرهنگی  داریم اما نمی دانیم که چرا  در رسانه‌ ملی از آثار فاخر استان ما کمتر پخش می‌شود؟ تاریخ اردبیل تاریخ بسیار استثنایی است کشور ما سه نقطه عطف دارد: ورود اسلام، تشکیل حکومت شیعی یک پارچه و انقلاب اسلامی؛ یکی از این سه نقطه عطف مربوط به اردبیل است تعریفی که مقام معظم رهبری اخیراً در کنگره شهدای اردبیل در حق اردبیل بیان کردند در حق هیچ استانی بیان نشده است فرمودند: اردبیل یک خدمت ملی بی نظیر و یک خدمت دینی بی نظیر برای کشور ما انجام داده است این سخن ناظر به یک ظرفیت بسیار عظیم و افتخار استثنایی است و ما باید از این تراث با عظمت مخصوصاً در قالب هنر خوب استفاده کنیم.

آیت الله عاملی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم هنرمندان ما سریال‌های خوبی بسازند که در کشور ارزش ملی برای پخش داشته باشد و سوژه‌ها و ادبیات خوبی در داخل آن وجود داشته باشد. در برخی از فیلم‌های خارجی مشاهده می‌کنید که لابه لای گفتگوهای فیلم از ضرب المثل‌های بسیار ارزشمند استفاده می‌کنند طبعاً آنها وارد فکر، زبان و بیان مردم می‌شود.

یکی از هنرهای استثنایی هنر خطابه است فن خطابه جمال یک شخص است روزی که شاه مرد و او را در مصر دفن کردند کشک مصری خطیب مشهور عالم اسلام در آن خصوص خطابه ایی بسیار غرا ایراد کرد می دانید که کشک روشن دل بود و اعجوبه بیان دنیا محسوب می‌شد وی خطبه های بسیار تاریخی از خود به یادگار گذاشته است که هر یک از آنها واقعاً هنرنمایی است اینجانب یکی از خطبه های او را که مربوط به شروع قیامت است به عزیز خودمان روشن دل نوجوان حافظ کل قرآن امیرهادی بایرامی دادم و یکی از علمای ما در این خصوص با ایشان کار کرد و ایشان حافظ کل این خطبه شد وی بارها در کشورهای عربی این خطبه را ایراد و همه را متحیر کرده است این نوجوان عزیز در این ماه رمضان در چندین کشور هنرنمایی و به نمایندگی از کشورمان واقعاً محشر کرده است!

آیت الله عاملی با اشاره به لزوم نوآوری در شاخه های مختلف هنر از جمله موسیقی گفت: انتظار داریم سرودهای جدید توسط مجموعه های هنری تولید شود متاسفانه در این زمینه شاهد نوآوری چندان نیستیم البته هنرمندان خوبی در این عرصه داریم اما حمایت مالی نمی شوند؛ آهنگ در اداء معنا می تواند قوی تر از کلمات باشد، بشر وقتی نتوانست در قالب کلمات درد دل و سوز هجران خود را با خداوند بیان کند به آهنگ روی آورد از روایات معلوم می شود که خداوند صوت خوب را دوست دارد و گاهی دستور می دهد حاجت دعا کننده را به خاطر صدای خوبی که دارد به تاخیر بیندازند تا به صوت زیبای خود ادامه دهد در روایات آمده که امام سجاد(ع) قرآن را آن چنان با صدای خوب می خواندند که سقاها نمی توانستند از جلوی خانه رد بشوند و زمانی متوجه می شدند که آب مشک رو به اتمام است باز در روایت است که امام معصوم به تناسب تحمل مردم زیبایی صدای خود را نشان داده است متاسفانه به مرور موسیقی به اغراض انحرافی سوق داده شد .

ما به برخی از دوستانمان در یکی از کشورهای خارجی که جزو تبعه آن کشور است نامه ارسال کردیم که بعضی از خطاط‌های ما که در فنون مختلف خط مهارت دارند شما مقدمات را فراهم کنید تا این هنرمندان ما در آن کشور نمایشگاهی ایجاد کرده و آثار خود را معرفی نمایند بسیاری از هنرهای دستی ما قابلیت عرضه در کشورهای اروپایی را دارد من یقین دارم بعضی از محصولات هنری ما مثلاً در هنر قلم زنی می توانند جایگاه بسیار عظیمی در نمایشگاه های کشورهای اروپایی داشته باشند و درآمد بسیار خوبی کسب کنند این‌ها هم باید رشد کنند و هم باید شاگرد پروری خوبی داشته باشند.

وی گفت: وقتی می‌گوییم هنر انقلاب اسلامی،  اضافه در این ترکیب یا اضافه ظرفیه است یا اضافه لامیه؛ اضافه ظرفیه یعنی “هنر در انقلاب اسلامی” یعنی همان هنرهای متداول در کشورها که در کشور ما هم وجود دارد این هنرها در انقلاب اسلامی چقدر رشد کرده و انقلاب اسلامی آنها را به کجا رسانده است؟ ما می‌خواهیم آنها را بررسی کنیم اما در اضافه لامیه، مراد هنری است که خود  انقلاب اسلامی آن را آفریده است. انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف واقعاً شاهکار کرده است یکی از آنها هنر دفاع از عزت، استقلال و تمامیت ارضی است.

امام جمعه اردبیل اضافه کرد: دقت کنیم که در عملیات وعده صادق مسئله صرفاً موشک نبود بلکه در دنیا  اولین بار یک کشور در برابر یک قدرت اهریمنی که مثل اختابوس خود را بر دنیا مسلط کرده سرش را بلند کرد، استقلال و اقتدار خود را نشان داد. در دنیای امروز هیچ کشوری جرات چنین اقدامی را ندارد چون نهادهای بین المللی، سوئیفت، امپراطوری رسانه‌ای، پیشرفته ترین تکنولوژی نظامی، مخابراتی، تحولات عظیم علمی و… تحت اختیار این قدرت استکباری است در تلویزیون رسمی یکی از کشورهای همسایه ما، مردی خطاب به ایران می‌گفت آیا شما می‌دانید آمریکا کیست؟ نمی‌ترسید؟ چرا سر جای خود نمی‌نشینید؟ آمریکا شما را در یک لحظه نابود می کند مشاهده کنید که قدرت رسانه ای استکبار جهانی چقدر ملت‌ها را استخفاف کرده است!” فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ “

وی گفت: حاکمیت ملی که در زمان ما کبریت احمر است هنر جمهوری اسلامی این است یعنی  کاری کرده که یک ملت خودش برای خودش تصمیم بگیرد و حساس ترین مراکز تصمیم گیری کشور توسط خود ملت تعیین گردد نه اینکه جناب آقای علم بلند بشود برود آمریکا بگوید مرا نخست وزیر کنید و دو سال دیگر شاه برود آمریکا و از آنها بخواهد نخست وزیر را تغییر دهند! ناصرالدین شاه گفت: مرده شور ببرد این کشور را که به شمال می‌روم روس‌ها می‌گویند چرا به اینجا آمده‌اید! به جنوب می‌روم انگلیس می‌گوید چرا به اینجا آمده‌اید! ما در گذشته اینگونه بوده‌ایم. هنر جمهوری اسلامی استقلال در تمام عرصه هاست دیگر مستشار نظامی آمریکا بر سر افسر ایرانی داد نمی زند. آنها علاوه بر حقوق، حق توحش هم می گرفتند اما تا آخر ارتش ایران را به استقلال نرساندند.ملت ما عنصر اصلی مقاومت ماست.ملت ما در دو عرصه، اراده و بصیرتی استثنایی از خود نشان داده است اول چهل سال محاصره اقتصادی است و دوم اینکه در یک جنگ روحی، روانی وحشتناک و در جنگ نرم تسلیم دشمن نشد.

وی گفت: واقعاً جا دارد که مسئولان و فعالان هنری کشور از ابعاد جنایات پنهان آمریکا علیه ملت ما فیلم ها درست کنند به طور مثال جنایت‌های محاصره دارویی آمریکا باید به تصویر کشیده شود کسی که داروهای بیماری‌های خاص را پخش می‌کرد به من می‌گفت بیماری که تومور مغزی داشت و نیازمند دارویی بود که مانع از بزرگ شدن تومور شود به من مراجعه کرد برای اینکه دارو بگیرد به او گفتم این دارو الان در ایران نیست اما وقتی آمد، با شما تماس می‌گیرم بعد از چند ماه به خانواده او زنگ زدم که دارو آمد، اما آنها گفتند که بیمار مورد نظر فوت شد! اینکه دولتی دارو یا گرسنگی را به ابزار جنگی تبدیل کند جنایتی استثنایی است.  پمپئو گفت: ملت ایران را آن قدر گرسنه نگه می داریم تا در برابر ما رکوع بکنند الان گرسنگی را در غزه تبدیل به وسیله حربی کرده‌اند!

وی با تبیین زیبایی از منشور جنگی رسول گرامی اسلام(ص) خاطر نشان کرد: در جنگ خیبر هیچ کس نمی‌توانست به قلعه خیبر نزدیک شود اگر نزدیک می‌شد از بالا می‌زدند و اگر به ورودی قلعه آن می‌رفتند “مرحب” به جنگ می‌آمد او یک دیو بود در این لحظه حساس به پیامبر(ص) گفتند دام‌های آنها بیرون قلعه مانده است حضرت فرمودند: همه آنها را بیاورید و در ورودی قلعه جمع کنید سپس صدا زدند که بیایید این‌ها را ببرید چون متعلق به شماست در حالتی که مسلمان‌ها از شدت نداری گوشت مکروه می خوردند؛آنها گوشت مکروه خوردند اما به مال دشمن خود تعدی نکردند، بار دیگر در حین جنگ به رسول خدا(ص) اطلاع دادند چاره غلبه در این جنگ این است که ورودی آب به قلعه را ببندیم در این صورت در اسرع وقت آنها بدون خون ریزی تسلیم می‌شوند حضرت فرمود من هیچ وقت با بی آبی به جنگ کسی نمی روم و با بی آبی کسی را نمی کشم دنیای معاصر شرف جنگ را زیر پای خود گذاشته است  منشور جنگی پیامبر(ص) بسیار زیباست روی آن کار کنید.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بالایی برای انجام کارهای هنری وجود دارد تصریح کرد: گاهی آن قدر قصه‌های زیبایی اتفاق می‌افتد که من خودم آرزو می‌کنم که ای کاش این‌ها به زبان هنر در قالب فیلم کوتاه به مردم ارائه شوند این قصه ها پیام های بسیار نفیس و ارزشمندی دارد مثلاً به یک جوانی زنگ می‌زنند می‌گویند پدرت در حال احتضار است وی می‌خواهد در آخرین لحظاتش بالای سر او باشی او سریعاً پیش پدر می‌رود و او را در حالت خواب و بیداری می‌بیند دستش را به دست می‌گیرد پدر خوشحال می‌شود و دو ساعت با پدر نجوا می‌کند بعد که پدرش می‌میرد از پرستارها می‌پرسد این فرد چه کسی بود؟! می‌گویند یعنی چه؟ خب پدر شما بود! او می‌گوید پدرم نبود شما که به من زنگ زدید فهمیدم که این فرد آرزوی مقدسی دارد و شما اشتباهی با من تماس گرفته‌اید من فقط نقش پسر را بازی کردم تا این فرد، ناکام از دنیا نرود! این احساس را با چه چیزی می‌توانید عوض کنید؟ نمونه دیگر اینکه یک جوانی پیر زنی را با دوچرخه خود زیر می گیرد و سپس فرار می کند پیر زن داد می زند آی افتاد افتاد! نوجوان سریع بر می گردد با دوچرخه اطراف پیر زن دوری می زند اما چیزی نمی بیند پیر زن دانا و باهوش می گوید جست و جو نکن نمی توانی پیدا کنی آیا می دانی چه چیزی افتاد؟ مردانگی تو افتاد!

نمونه سوم اینکه آیا شما هنرمندان می توانید احساس آقای علیپور را به تصویر بکشید؟ او مرد بسیار ثروت مندی بود و در آلمان زندگی می کرد به من می گفت ماشینی سوار می شدم که فقط من و صدر اعظم آلمان می توانست آن را سوار بشود او تمام دارایی خود را فروخت و در مناطق محروم استان اردبیل 72 مدرسه ساخت او در تکمیل عدد 72 عاجز ماند خانه ایی در تهران داشت بسیار مجلل، به دولت مردان گفت این را به شما می فروشم تا عدد 72 را تمام بکنم بعد از مرگ من خانه مال شماست و لذا وقتی از دنیا رفت در هفت آسمان هیچ ستاره ای نداشت اما آسمان او قلب های محرومینی بودند که با ایثار او به مردان بزرگ علم در کشور تبدیل شدند چنین اراده‌ زیبایی را چه کسی پرورش داده است؟

آیت الله عاملی در پایان گفت: یک کار بزرگی در استان شروع شده است این کار ارزشمند به نام استان اردبیل ان شاءالله تمام خواهد شد آن هم این است که غیر عرب ها در خواندن قرآن به اشکال برمی‌خورند و با رسم الخط‌های موجود مشکل دارند اما هیچ کس در دنیا جرات نکرده است آن را اصلاح نماید گاهی می گویند خوف تحریف وجود دارد و گاهی می گویند این مصحف را صحابه نوشته اند و خط آنها ولو اشتباه هم باشد قداست دارد در حالی که خط امری تخصصی است و ربطی به قداست ندارد برای اولین بار در این پروژه تمام رسم الخط‌های غلط تغییر داده شده است و علاوه بر آن خود آن دسته از کلمات عربی که کتابت آنها با تلفظ آنها مطابقت ندارد تغییر داده شده است تا تلفظ قرآن برای غیر عرب در نهایت سهولت باشد این پروژه با خط نسخ یکی از مشاهیر خطاطین تا سوره اعراف رسیده‌ است توجه شود اگر بخواهیم فقط همزه را بنویسیم کتابت همزه قواعد مخصوصی دارد؛ مشهور است که دو خط موارد خارج ضابطه دارد یکی خط عروضی است و دیگری خط قرآن “خطان لا یقاسان خط العروض و خط القرآن” اخیراً بعضی از دولت های بزرگ اروپا کلمات غیر مطابق از حیث کتابت و تلفظ را تغییر دادند در فارسی هم از این دست کلمات داریم به طور نمونه کلمه “می‌خواهم” در انگلیسی به طور فراوان از این گونه کلمات به چشم می خورد اما دولت بریتانیا زیر بار نرفت. ما هم چنین چیزی را در قرآن با خط نسخ شروع کرده ایم و ان شاءالله به یک اثر شایسته‌، ماندگار و ابدی تبدیل خواهد شد.

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=19482

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید