تغییر سایز-+=

ایران برای ما آذری‌ها وطن تاریخی است

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی در مراسم 19 ژانویه روز آذری های مسلمان جهان که در محل نگارخانه شاه اسماعیل خطائی با حضور جمعی از چهره های فرهنگی، مسئولان استانی و چهره های شاخص علمی و ادبی برگزار گردید اظهار داشت: حرکت با عظمتی برای پیشگیری از یک تحریف بزرگ آغاز شده است و این موضوع بایستی همیشه زنده بماند در ۱۹ ژانویه تحسین می‌کنیم ملتی را که هر چند به صورت وحشتناک تحت فشار تزار و کمونیست قرار گرفت اما هویت، اعتقاد و اصل خود را فراموش نکرد”کل شی یرجع الی اصله” و  بعد از گذشت آن همه سال در اولین فرصتی که پیدا کردند باز هم به اصل خود بازگشتند ما این مردم فهیم را تحسین می‌کنیم تحسین آنها تحسین کل آذری‌هاست این‌ اقدام بزرگ، شخصیت،مقاومت و ریشه‌دار بودن آذری‌ها را نشان داد ۱۹ ژانویه در یک کلمه یعنی تجلی مقاومت، صلابت و حفظ اصالت .

وی افزود: هر ۲۵ سال یک نسلی به دنیا می‌آید که حتی ادبیات نسل گذشته خود را نمی‌داند با این حال چقدر عجیب است که شعله های محبت به اهل بیت، علاقه به اصل خود و وطن تاریخی خود در میان آذری های آن طرف ارس با گذشت چند نسل به هیچ وجه خاموش نگردید عزیزان ما در ۱۹ ژانویه به آغوش مادر خویش بازگشتند چه کسی مادر خود را فراموش می‌کند؟حادثه ۱۹ ژانویه یک نقطه عطف بزرگی برای همه آذری های دنیاست به همین جهت بود لازم است که هر سال یاد آن حرکت حماسی را زنده نگه داریم.

وی با تاکید بر اینکه 19 ژانویه ۲ مناسبت دارد خاطر نشان کرد: یک مناسبت مربوط است به رصد اوضاع سیاسی، اجتماعی و اخلاقی آذری‌های مسلمان جهان و حساسیت برای حل مشکلات و تکریم آنها و تبیین و دفاع از ثروت های معنوی آنها و معرفی مفاخر آذری های جهان.

 ایران اسلامی به عنوان وطن تاریخی آذری های جهان و کشوری که بیشترین آذری های جهان در این کشور حضور دارند اولی به این رصد است.

دوم حادثه‌ای است که در 19 ژانویه در آستانه فروپاشی شوروی اتفاق افتاده است در آن روزها  عزیزان ما به سمت خاک پدری و بابا توپراقی و وطن تاریخی خود حرکت کردند برای همین اگر نام چنین روزی را روز بازگشت به اصل و بازگشت به آغوش مادر نام گذاری کنیم هیچ خطا نرفته ایم عزیزان ما در آن ایام نقطه پایانی بر جدایی گذاشتند و بر هویت اصلی خود صحه گذاشتند آذری ها خود تصریح می کنند که ما الان احساس می کنیم که انگار در ایران زندگی می‌کنیم فقط جسم ما در ایران نیست اما روح ما در ایران و با ایران است، این یک وحدت مبارک و مرهمی بر داغی است که با تجاوز تزار و غصب ۱۷ شهر ما توسط روس‌ها در دل ما شکل گرفت.

وی ادامه داد: صحبت اصلی روی انگیزه است یعنی اینکه آنها در آن روز با چه نیتی و فکری به ایران سرازیر شدند؟ علت فقط تعلق دینی و تعلق به وطن تاریخی است به جز این هرچه گفته شود تحریف است و ما در مراسم ۱۹ ژانویه تلاش می‌کنیم جلوی این گونه تحریفات تاریخی گرفته شود و انسان‌ها با حقیقت آشنا شوند و نسل‌های آینده بدانند که پدران آنها چرا حرکت کردند و در آن روزهای سرد زمستان خود را به آب زدند و به سمت این طرف آمدند و تصویر حضرت امام راحل (ره) را تبرک کردند و خاک ایران را بوسیدند.

پرچم امام حسین علیه السلام را قطعه قطعه کردند تا ببرند و روی کفن خود بگذارند این واقعیت باید حفظ شود و نباید تحریف شود تحریفات تاریخی همیشه آبستن فاجعه ها هستند کسانی که آن طرف هستند هم‌وطنان ما هستند ما همیشه آنها را با چشم هم وطن ایرانی می‌نگریم ایران برای ما آذری‌ها وطن تاریخی است برای آذری‌های جهان ام القری است ایران عزیز ما نقطه اتکا برای تمام آذری‌های جهان است هر آذری هر کجا زندگی می‌کند دو وطن دارد یک وطن همان جا است که در آن چشم به دنیا باز کرده و در آنجا به دنیا آمده است دومی ایران عزیز است که برای تمام آذری‌ها وطن تاریخی است.

اردوغان یک سخن خوبی دارد او می‌گوید: “وطن اصلی برای ترک‌ها، آسیای میانه است ما بعداً به آناتولی آمدیم” و من هم عرض می‌کنم وطن اصلی آذری‌ها هم عبارت است از “ایران” من از تمام آذری‌های دنیا که نسبت به سرزمین مادری محبت و صداقت دارند تقدیر می‌کنم روسیه تزاری ۱۷ شهر ما را ظاهراً از ما جدا کرد ولی آنها روحاً و باطناً از ما جدا نشده اند؛ ما یک ملت را تشکیل می‌دهیم یک ملتی که نقطه بزرگ اشتراک آنها ایران است  اصل ما یکی، تبار ما یکی ، ریشه و دین یکی و زبان و فرهنگ یکی و به تعبیر ملک الشعرای بهار:

خاک باکویه عزیز است و گرامی بر ما

 که ز یک نسل و تباریم و زیک اصل و گهر

تمام ساکنان آذری از اردبیل تا باکو الان هم احساس می‌کنند که زیر بیرق شاه اسماعیل زندگی می‌کنند و همه تحت فرماندهی او در راستای احیای مکتب اهل بیت تلاش می‌کنند بیرق جنگی شاه اسماعیل که در بیت المقدس به او اهدا شده و همین الان در همین بقعه نگه داری می شود باز هم بیرق ماست بیرق همان بیرق است لشگر همان لشگر است رهبر هم سلاله‌ای از سلاله های حضرت علی بن ابیطالب(ع) یعنی مقام معظم و منیع رهبری است.

وی با تبیین اتفاقات مرتبط با 19 ژانویه در سال جاری تصریح کرد: امسال ۱۹ ژانویه را در حالی برگزار می کنیم که دو اتفاق مهم رخ داده است اول اینکه قره باغ آزاد شده و از اشغال رهایی یافته است و همه ما خوشحال هستیم ما قره باغ را خاک خودمان و اشغال آنجا را اشغال خودمان می‌دانیم .

امسال برای تمام آذری‌ها فرح بخش است که قره باغ از دست ارمنی‌های اشغالگر آزاد شد و برای آذری‌های دنیا یک پیروزی بزرگی است و ایران اسلامی در این باب سنگ تمام گذاشت دل تمام آذری‌های دنیا در آنجا بود مخصوصاً که به دست جوانان متدین آزاد شد وقتی به جبهه های قره باغ نگاه می‌کردیم تماماً صدای الله اکبر و ندای حسین حسین و تجلی عزاداری و شعارهای دینی بود حتی کادر ارتش آذربایجان صراحتاً اعلام کرد که اردوی ما اردوی رسول الله(ص) و اردوی امام حسین علیه السلام است هر کس به ادبیاتی که در جبهه‌ها حاکم بود نگاه می کرد می‌دید چقدر آنجا اندیشه و فکر دینی حاکم شده است دیگر از اندیشه‌های کمونیسم خبری نبود.

آیت الله عاملی ضمن یادآوری حال و هوای جبهه های جنگ اخیر قره باغ گفت: وقتی شعارهای حسین حسین در جبهه‌های قره باغ داده می‌شد اشک چشمان ما جاری می‌شد اصلاً نمی‌شد تشخیص داد که جبهه ایران و عراق است یا جبهه قره باغ دومین مسئله این است که دقت شود در مسئله قره باغ مقام معظم رهبری فرمایش اصلی را بیان فرمودند که کل قره باغ متعلق به آذربایجان است و باید به آذربایجان برگردد ایران همیشه در مراکز بین‌المللی به نفع آذربایجان و برای تمامیت ارضی آن کشور رای داده است.

وی افزود: حادثه دوم که اتفاق افتاد این است که ما موفق شدیم از یک لغت‌نامه بزرگ آذری رونمایی کنیم لغت‌نامه‌ای که تا حال در زبان و گویش آذری اتفاق نیفتاده، نه در باکو و نه در استانبول و آناتولی نظیر آن نوشته نشده است البراورتایلی پروفسور بزرگ ترکیه ، استاد دانشگاه آکسفورد و رئیس اسبق موزه توپ قاپی یک حرف جالبی دارد او می‌گوید زبان ترکی در آسیای میانه کودک و در آذربایجان جوان و در آناتولی پیر است! یعنی با نشاط‌ترین زبان ترکی در منطقه آذری است.

امام جمعه اردبیل با تبیین مفاخر آذری در عرصه های مختلف تصریح کرد: آذری‌ها در دنیا افتخارات زیادی دارند بزرگترین افتخار همین است که در دوران تزار و کمونیسم بعد از گذشت حدود ۲۰۰ سال تعلق به وطن تاریخی خود را حفظ کردند و به خاطر این عظمت روحی و اعتقاد است که ما ۱۹ ژانویه را گرامی می‌داریم آذری ها نشان دادند که نه تزارها و نه کمونیست ها و نه بزرگتر از آنها نمی‌توانند هویت شیعی و دینی را از دست آذری‌ها بگیرند فقط زحمت بی جا می کشند. آذری ها با هیچ کس و با هیچ رژیمی روی کتاب آسمانی و شخصیت های آسمانی مخصوصاً شخصیت اهل بیت(ع) معامله نمی کنند؟ این گوی و این میدان همه می روند اما امام حسین (ع) می ماند  این عظمت روحی را باید همیشه جشن بگیریم بعد از این حادثه دست‌هایی وارد میدان شد که ماجرا را تحریف کنند و برای تفکرات خیالی خود مناسبت درست کنند اما ۱۹ ژانویه تمام آنها را از بین برد.

وی گفت: آذری‌های دنیا در دو موضوع مورد تهدید هستند هم در هویت دینی هم در اینکه تعلق به ایران دارند. ایران ستیزی، و دین ستیزی دو رکن اصلی خطر برای آذری ها است در خصوص هویت شیعی و مشترکات دینی مسئله بسیار روشن است فرهنگ ایران به گونه‌ای در زندگی آذری های جهان سیطره و سایه انداخته که امکان از بین رفتن آن وجود ندارد در قسمت اول برای از بین بردن هویت شیعی می گویند شما ترک هستید در دنیا اکثر ترک‌ها شیعه نیستند صفویه به زور شما را شیعه کرده است و باید به اصل خودتان برگردید! در مناطق شیعه وهابیت را تقویت می‌کنند و به آنها امکانات و مسجد می‌دهند و برای ایجاد اختلاف و شبهه به آنها آزادی می‌دهند و هر از گاهی می‌گویند مذهب اهل بیت مذهب ایرانی بوده و نشانگر ایران است ما باید یک مذهب جدید برای خودمان درست کنیم و اسم آن مذهب را هم می‌گذارند “آذربایجان اسلام مدلی” یعنی بدعت کامل!

حقیقت دین خیلی فراتر از آن است که در چنبره اقوام گرفتار شود خداوند متعال با دست خود دین را برای عموم انسان‌ها و کل بشریت نوشته است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه در طول تاریخ شیعیان آذربایجان سه بار دچار هجمه شده‌اند اظهار داشت: یک هجمه از طرف امپراطوری عثمانی بود که تمام تلاش خود را کرد تا آذری ها را از شیعه بودن خارج کند؛ دوم تزار روسیه بود آنها وقتی شهرهای ایران را از ایران جدا کردند از شدت تعلق آنها به اسلام و ایران وحشت کردند و لذا با تمام توان دین ستیزی و ایران ستیزی را شروع کردند آنها هر چه قدر توانستند تلاش کردند تا مسیحیت ارتدوکس را در ۱۷ شهر غصب شده نهادینه کنند اما آخر سر مشاهده کرد که هر کجا را نگاه می کند آثار امام حسین(ع)، فکر، پرچم و شعار امام آن جا را تسخیر کرده است .

سوم جریان کمونیسم بود که یک جریان ضد دینی بود و تمام تلاش خود را کرد اما نتوانست کاری کند! همه آنها رفتند اما شیعیان آذربایجان ماندند و ایستادگی کردند آنها رفتند اما امام حسین(ع) ماند آنها رفتند اما غدیر و عاشورا ماند حالا جریان جدیدی آمده است که در راس آن رژیم صهیونیستی قرار گرفته است این جریان حاضر به گرفتن عبرت از گذشته نیست اسرائیل می‌خواهد بعد از آن سه هجمه زورآزمایی کند برای آنها خیلی سنگین است که می بیند بعد از تلاش  دو قرن هنوز هویت شیعی در آذربایجان جلوه گری می کند! یکی از مسئولین کشور آذربایجان چند سال پیش با عصبانیت گفته بود که چرا باید این گونه باشد که از هر ۵ نفر آذری ۴ نفر به مشهد رفته باشد؟ او باید بداند که جایگاه امام رضا(ع) جایگاه دست نیافتنی برای آنها است امام رضا(ع) می‌فرماید امام در جایی قرار گرفته که دست متوهم‌ها هیچ وقت به آن نمی‌رسد “الامام کالنجم لا تناله ایدی المتوهمین”

آیت الله عاملی با روشنگری شبهاتی که علیه ایران در میان آذری ها به دست عده ای پخش می شود گفت: عده‌ای در جنگ قره باغ همه جا را پر کردند که ایران از ارمنستان حمایت می‌کند که تماماً دروغ بود آنها کمک‌های ایران را بیان نمی کردند البته که حافظه ملت آذربایجان هیچ گاه فراموش کار نیست و این مطلب که ایران در  جنگ آذربایجان و  ارمنستان  به طرف ارمنی کمک کرده است هیچ گاه به ایران نمی‌چسبد بلکه ایران حاضر بود در جنگ اول، قره باغ را بگیرد و دو دستی تقدیم آذربایجان کند من این حرف را ۱۲ سال پیش گفتم یکی از کارشناسان آذربایجان در روزنامه اولای لار در تاریخ 1390/02/24در نقد سخنان اینجانب نوشت: “واقعیت این است که ایران می خواست این کار را برای ما انجام بدهد و قره باغ را گرفته به ما تحویل دهد اما ممکن بود سرویس جاسوسی اسرائیل، حکومت آذربایجان را توبیخ کند که چرا با دست ایران این کار را انجام دادی!” در نتیجه حکومت وقت آذربایجان در آن زمان کاملاً گرفتار می شد وی ادامه می دهد: آن زمان که ایران این پیشنهاد را مطرح کرد اگر با آن موافقت می کردیم یک بار سنگین بر دوش آذربایجان می‌آمد و آذربایجان نمی‌توانست این بار سنگین را حمل کند.

این سخن واقعاً عجیب و تکان دهنده است و باید به عنوان سند تاریخی مهم و بزرگ حفظ گردد اگر این موضوع آن زمان اتفاق می‌افتاد ۴هزار جوان شهید نمی‌شدند!

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این گونه نیست که ایران به آذری‌های دنیا بی‌اعتنا باشد اولاً دیگر ایران نام یک کشور نیست ایران در همین حال امید میلیون‌ها انسان در دنیاست و ریشه این علاقه به طوری است که هر چقدر به ایران تهمت بزنند این علاقه از دل آذری‌ها خارج نمی‌شود. برای از بین بردن این علاقه خیلی تلاش می‌شود مدارسی درست کرده اند که کودکان را چگونه تربیت کنند تا هویت شیعی از بین برود آمریکا و اسرائیل دوره‌های مدنی گذاشته‌اند و دانشجو می‌پذیرند تا نسلی به وجود آید که ضد ایران و ضد شیعه پرورش پیدا کند سپس آنها به بدنه حکومت رسوخ داده شود تا یک مجموعه آنتی ایران در آنجا شکل بگیرد. تمام این تلاش ها روی آب نوشتن است من به این تلاش گران یک سند مهم تاریخی ارائه می کنم تا بفهمند که زحمت بی جا می کشند: تقی زاده یک کتاب نوشته به نام زندگی توفانی، در آنجا در خاطرات خود می نویسد که از نخجوان به تبریز و سپس به تهران آمدم و نماینده مجلس شدم او سپس به تبریز بر می گردد و بعد  از مدتی به نخجوان می رود و آنجا به روستای خود وارد می شود می بیند عمویش درخت می کارد می گوید سید حسن تو هستی؟! می گوید بله آن گاه عمویش شروع می کند از جنایات روس ها صحبت می کند سپس می گوید آیا می دانی چرا این درخت ها را می کارم؟ این ها را می کارم تا دولت ایران زمانی اینجا را از روس ها بگیرد آن گاه دولت ایران از من مالیات بخواهد و من پول نداشته باشم آن گاه مرا به این درخت ببندد و مرا یک مامور ایرانی نه مامور روسی بزند!

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل تصریح کرد: یکی از وظایف بزرگ ما این است که مفاخر آذری‌ها را در مراسم ۱۹ ژانویه به دنیا معرفی کنیم بخشی از فخر و شرف عظیم دنیا از سفره‌ای است که دانشمندان و سرداران آذری‌ باز کرده‌اند بزرگان آذری در کاروان علمی دنیا سهیم هستند در اصلاحات تربیتی اجتماعی، خدمت به بشریت، عدل و صلح نقش فوق العاده‌ای داشتند. هزاران مجتهد، شاعر، فقیه، نویسنده، موسیقی دان، خیر، خطاط، پزشک، سیاست مدار، استاد دانشگاه، سرداران و… بالاترین خدمت به قرآن و عترت از آن آذری‌ها است آیا خدمتی برای قرآن مانند المیزان می توان تصور کرد؟ آیا خدمتی برای عترت مانند الغدیر باز ممکن خواهد شد؟ دنیا به مفاخر ما افتخار می‌کند در بریتانیا در تجلیل از نظامی گنجوی در دانشگاه آکسفورد مرکزی به نام حکیم نظامی گنجوی تاسیس شده است ما از اینکه در آن دانشگاه مرکزی به نام شاعری تاسیس شده که می گوید:

همه عالم تن است و ایران دل

نیست گوینده زین قیاس خجل

بسیار خوشحالیم.

وی ضمن مطالبه ای از شهرداری و شورای شهر اردبیل گفت: از شهرداری و شورای شهر می‌خواهم یک فرش هنری و نفیس که تصویر نظامی در آن درج شده سفارش دهند و در ذیل آن فرش این شعر نوشته شود:

همه عالم تن است و ایران دل

نیست گوینده زین قیاس خجل

چونکه ایران دل زمین باشد

دل ز تن به بود یقین باشد

زان ولایت که مهتران دارند

بهترین جای بهتران دارند

سپس آن فرش را به بقعه شاه اسماعیل صفوی اهداء کنند تا از عصر خمینیسم یک اثر معنوی شایسته باقی بماند .

آیت الله عاملی در مقام مطالبه از دانشگاه های استان های آذری اظهار داشت: از دانشگاه اردبیل، تبریز، زنجان و ارومیه می‌خواهم مرکز بین المللی نظامی گنجوی را راه اندازی کنند و از آثار و فکر این اسطوره علمی دفاع کنند اعضای این مرکز باید با فکر این شاعر نابغه محرمیت داشته باشند. لیبرمن وزیر اسبق جنگ اسرائیل عضو نشود ایهود باراک نباید عضو شود رئیس اسبق کنست نباید عضو شود عضویت این ها افتضاح بزرگ و مایه سرافکندگی آذری های جهان است این‌ها کجا نظامی گنجوی کجا ؟ نظامی گنجوی اگر ببیند در مرکزی به نام او چنین افرادی عضو شده اند نه یک بار که هزار بار دق می کند!

وی در بخش دیگری از بیانات خود ضمن تبیین حساسیت های آذری های گفت: آذری‌ها در دنیا به چند چیز حساس هستند و من از تمام آذری‌ها می‌خواهم به این چند مقوله حساس باشند اول چیزی که حساس هستیم این است که شخصیت‌های آذری تحریف نشوند الان شاه اسماعیل صفوی تحریف می‌شود شاه اسماعیل صفوی دو رکن دارد یکی ایران یکپارچه است که یعنی حتی قرار نیست یک شهر ایران از آن جدا شود دوم تشکیل حکومت دینی است. حالا شخصیت او را تحریف می‌کنند و تصویر او را بر روی لیوان‌های مشروب‌خواری چاپ می‌کنند و کلمه خطائی را تحریف می‌کنند و در کتاب درسی به دروغ می نویسند که شاه اسماعیل گفته که من خطا کردم حکومت دینی تشکیل دادم و در ترکیه هم می‌گویند شاه اسماعیل گفته خطا کردم با سلطان سلیم جنگ کردم! در حالی که همه می دانند شروع کننده جنگ سلطان سلیم یاووس بوده است.

آیت الله عاملی اضافه کرد: شخصیت نظامی گنجوی را تحریف می‌کند او یک شاعر دینی و شخصیت معنوی و عرفانی بود او در اشعار خود در اوج تنفر از ظلم و ظالم است و محال است اسرائیل را به محفل خود راه بدهد.

شخصیتی است که مکرراً از حاکمان ظالم تبری می‌کند از حیا، حجب و عفاف صحبت می‌کند عفت را یک ارزش بزرگ می‌داند حیف است که نظام گنجوی در چنبره “ملت چیلیغ” و نژادپرستی گرفتار شود حیف است شهریار و فضولی در چنبره فکر تنگ و تاریک نژادی گرفتار شوند.

این‌ بزرگان همه برای بشریت هستند پیامبر(ص) ما برای بشریت است امیر(ع) برای بشریت است و طائفی‌گری اینجا اصلاً معنایی ندارد.

 از جمله افرادی که تحریف می‌کنند فضولی شاعر است این بزرگوار ۷۰ مرثیه برای حادثه کربلا سروده است اما وقتی برای او زندگی نامه می نویسند هیچ خبری از امام حسین(ع) نیست!

شهریار را تحریف می‌کنند او در دیوان خود می‌نویسد “علی اوغلیام” (فرزند علی هستم) اما تحریف می‌کنند و می‌گویند شهریار گفته” ائل اوغلیام”در حالی که شهریار می‌گوید هرچه دارم از اهل بیت است:

جز یک نسب که از تو به خود بسته چیستم

 من آن چنان که آل علی هست نیستم

 اما مرا هم ای علی از خود مران که من

 تا چشم داشتم به حسینت گریستم

وی ادامه داد: ما در مناطق آذری حساس هستیم که وهابیت نفوذ نکند تمام آذری‌ها به نفوذ وهابیت حساس باشند وهابیت ناپاک‌ترین گروه اعتقادی در دنیاست که استکبار آن را حمایت می‌کند هرجا اختلافی پیدا شد اصلی‌ترین عنصر اختلاف همین‌ها هستند دوم مسئله جنگ بین اقوام است آذری ها نباید به این دام و تله بیفتند مبادا یک آذری به قوم دیگری فحش داده و اهانت کند در قاموس ما آذری‌ها فحش و اهانت وجود ندارد ما به اصل نورانی خانواده جهانی معتقد هستیم پیامبر ما این اصل را بنیان گذاری کرده است “الخلق کله عیال الله”تعدد اقوام برای دعوا نیست بلکه برای تعارف  و سهولت شناختن همدیگر است خداوند فرموده”إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ”(ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست ).

وی گفت: با تفکر ناسیونالیستی نمی‌شود یک کشور را اداره کرد الان جنگ هشتاد ساله ترک و کرد ۵۰ هزار تلفات گرفته و هنوز هم ادامه دارد تمام آذری‌ها دقت کنند که دشمن می‌خواهد ما را به جنگ قومی بیندازد و عمداً به نام ما ادعای مالکیت علیه سایرین می‌کند اگر سایر اقوام را هم علیه ما تحریک کنند ما نباید تحریک شویم ما نباید وارد هویت‌های متعارض و دعواهای قومی شویم این‌ها هیچ وقت در شأن ما نیست همه آذری‌ها مسلمان اعتقاد به وحدت دارند وحدت فقط با امام است و با اعتقاد به مهدویت، خانواده واحد جهانی ، رهبر واحد ، قانون واحد و دنیا این گونه می‌تواند به صلح جهانی برسد”وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ”(و ما بعد از تورات در زبور (داود) نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد.) اندیشه حکومت واحد جهانی در صدد ادغام و محو قومیت ها نیست خداوند فرموده”و الّف بین قلوبکم” و نفرموده:”وحّد بین قلوبکم”

وی ادامه داد: ما آذری‌ها بر اساس اعتقادات دینی خود با پان ترک‌ها یک فرق خاص داریم ناسیونالیست های تند رو ترک از سر تعصب ناسیونالیستی می‌گویند “ترک غیر از ترک دوست و برادری ندارد غیر از ترک‌ها تمامی انسان‌ها دشمن ما هستند” ولی ما آذری‌های مسلمان عکس این را می‌گوییم ما همه انسان ها را دوست خودمان می‌دانیم یهودی و مسیحی را برادر می‌نامیم همچنان که رسول خدا(ص) آنها را برادر می نامید پیامبر ما فرموده:” المومن آلف و مالوف”مومن هم دوست می گیرد و هم دوست می شود این فکر ما است که بر اساس اصل خانواده واحد جهانی پایه ریزی شده است.

ما در دنیا به وحدت آذری‌ها حساس هستیم و تکرار می کنم که وحدت فقط با امامت ممکن می‌شود آن چنان که حضرت زهرا(س) فرمود: “جعل امامتنا اماناً من الفرقه و نظاماً للمله” در روزگار ما نیز وحدت امت اسلامی با امام محقق است و ما آذری ها افتخار می کنیم که آن امام از ماست و او کسی نیست جز یک آذری اندیشمند، حماسی و انقلابی یعنی مقام معظم رهبری که رهبر معنوی و سیاسی تمام آذری‌ها و بلکه رهبر امت بزرگ اسلامی است ما آذری‌ها در مسیر رهبریت ایشان حرکت می کنیم حضرت آقا در دل‌ها جای دارد با تهدید می توان به  ملتی گفت کسی که از ایشان تقلید ‌کند او را دستگیر می‌کنیم و تقلید از او جرم است بله در ظاهر می‌توانید دستگیر کنید اما قلب انسان‌ها در اختیار شما نیست:

بود هر جا دری از خشت و از گل

درآوردن توان الا در دل

 مقام معظم رهبری برای آذری‌ها فخر، شرف و عزت  و در عرصه رهبری و مدیریت شخصیتی بی نظیر و غیر قابل مقایسه است.

وی افزود: مطلب پنجم که به آن حساس هستیم این است که نباید اجازه بدهیم ما را از گذشته خود جدا کنند آینده همیشه بر پایه گذشته بنا می شود یک گذشته فاخر همیشه الهام بخش نسل آینده است گذشته کشور آذربایجان بسیار مشعشع و افتخار آفرین است چون گذشته ایران است به همین جهت باید اهالی 17 شهر غصب شده از گذشته پر افتخار ایران جدا می شدند از این رو الفبای عربی از آنها گرفته شد استالین می گوید تغییر الفبای قفقاز از انقلاب بالشیویک بالاتر بود!

 تردیدی در هیمنه و شکوه امپراطوری عثمانی نیست چنین گذشته ای قطعاً برای نسل های آینده آناتولی الهام بخش است به همین جهت آن جا نیز با تغییر الفبا تمام نسل های آینده را از گذشته پر افتخار جدا کردند اردوغان می گوید تغییر الفبای عربی به لاتین بزرگترین ظلم به ترک ها است و با آن شاه رگ ما بریده شد و در نتیجه نسل جدید نمی تواند حتی نوشته قبر اجداد خود را بخواند!

آیت الله عاملی تاکید کرد: آذری‌ها جهان به چند مطلب حساس باشند اول بی‌عفتی، بی‌حیایی، دور شدن از مکارم اخلاقی و فاصله گرفتن از فضیلت‌های روحی است از همه آذری‌های دنیا می‌خواهم در برنامه‌هایی که در محل آنها برای ترویج بی‌عفتی برگزار می شود شرکت نکنند در جایی که شراب خواری را به عنوان توسعه مدنیت تعریف می‌کنند شرکت نکنند در مسابقه ملکه زیبایی شرکت نکنند وقتی برای هم جنس بازان رژه درست می‌کنند شرکت نکنند و… شیعه علی بن ابی طالب  کجا و این گونه بی‌عفتی ها کجا؟

دومین مطلب که آذری های جهان باید به آن حساس باشند نفوذ اسرائیل است هر کجای جهان آذری وجود دارد بر اساس هویت اصلی خود این سخن امام حسین علیه السلام را نصب العین خود قرار دهد حضرت فرمود: من با مثل یزید کار دارم نه فقط یزید این سخن امام حسین(ع) رمز ابدیت آن امام حماسی است شیعه امام حسین(ع) باید مثل یزید را پیدا کند الان مثل یزید کیست؟ شیعه باشی حسین حسین بگویی اما مثل یزید را پیدا نکنی به امام حسین جفا کرده! شهید مطهری می‌فرماید امام حسین(ع) اگر الان تشریف بیاورد قطعاً با اسرائیل جنگ می‌کند اسرائیل باید از منطقه ما برود اسرائیل عاشق آذربایجان نیست یک روز دانشمند هسته‌ای ما ترور می‌شود نهایتاً مشخص می‌شود که در آنجا آموزش دیده است یک روز فاجعه انفجار شاهچراغ رخ می دهد سپس معلوم می شود که مجرم اصلی با پاسپورت کشور همسایه وارد ایران شده است .

آیت الله عاملی تصریح کرد: هم چنین آمریکا هم باید از منطقه ما برود اهالی آذربایجان دقت کنند زمانی که قره باغ در اشغال حکومت خود خوانده ارمنی بود آمریکا وزیر خارجه قره باغ را به کنگره برد و در آنجا با هم جدایی قره باغ از آذربایجان را جشن گرفتند شراب خوردند و به ریش بزرگان آذربایجان خندیدند آمریکا همان آمریکاست که الان می خواهد در قره باغ جای پایی برای خود درست کند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت آذری ها از فلسطین خاطر نشان کرد: از جمله مطالبی که آذری های جهان باید نهایت حساسیت را به آن داشته باشند جنایت بزرگ این روزهای اسرائیل در فلسطین است همه آذری‌های مسلمان جهان باید از فلسطین حمایت کنند در عرض صد روز خون ۲5 هزار مسلمان با وحشی‌گری تمام ریخته شده است چنین بربریتی تا حال دیده نشده است هر کس در این باب اعتراض نکند در صف قاتلین محشور می شود آیات قرآن تکلیف ما را در برابر این گونه جنایات هولناک مشخص کرده است در صورت سکوت بسیاری از آیات ضد ظلم قرآن تعطیل می شود آیه ” لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ”  نباید تعطیل شود آیه ” وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ “( و (شما مؤمنان) هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست و بدانها دلگرم باشید و گر نه آتش (کیفر آنان) در شما هم خواهد گرفت) نباید تعطیل شود این سخن بسیار نفیس حضرت موسی در قرآن نباید تعطیل شود که : ” قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيرًا لِلْمُجْرِمِينَ “( موسی باز گفت: ای خدا، به شکرانه این نعمت (نیرو) که مرا عطا کردی من هم بدکاران را هرگز یاری نخواهم کرد.) آذری ها در هر کجای دنیا هستند عدم حمایت از اسرائیل را از دولت های خود بخواهند تا در محضر رسول خدا(ص) رو سفید باشند همه آذری‌ها از حکومت‌های خود بخواهند که به اسرائیل کمک نکند ما آذری‌ها با حضور اسرائیل در منطقه آذری واقعاً سرافکنده شده‌ایم شان ما آذری‌ها شأن کربلا است ما باید فکر عاشورایی داشته باشیم و اجازه ندهیم قاتلی که ۷۵ سال است بی رحمانه و با قساوت تمام خون مسلمان ها را می‌ریزد وارد منطقه ما بشود و ما هم کنار او بایستیم!

آیت الله عاملی گفت: بلینکن وزیر خارجه آمریکا حرفی گفت که باید برای آن گریه کرد او گفت وقتی موبایل خود را باز می‌کنم می‌بینم کسانی که مرا تشویق می‌کنند حکومت‌های مسلمان هستند! با این افتضاح حکومت های مسلمان اگر پیامبر اکرم(ص) تشریف بیاورد آیا خون گریه نمی‌کند؟

وی ضمن نکوداشت شهدای 20 ژانویه عنوان کرد: فرصت را غنیمت می‌دانیم و به شهدای ۲۰ ژانویه ادای احترام می‌کنیم در عالم معنا همه ما به باکو می‌رویم و بر سر مزار آن شهدا حاضر می‌شویم آنها یک حکومت کافر و مشرک را با خون خود بیرون کردند و در اثر این قیام بسیار فاخر 135 آذری غیور شهید و 700 نفر زخمی شدند آنها مسلمان‌ها را از دست یک حکومت الحادی رهایی بخشیدند و کار بسیار بزرگی کردند هر کسی این کار را بکند زیارت قبر او عبادت است یک علت عصبانیت دولت شوروی هم این بود که ملاحظه کرد بعد از هفتاد سال تبلیغ دین ستیزانه و ایران ستیزانه آذری های مسلمان با شور و شوق تمام به سمت مرزهای ایران حرکت کردند در واقع روس ها در 20 ژانویه عقده گشایی کردند تاریخ نویسان غربی  تصریح کرده اند که علت وقوع ۲۰ ژانویه این بود که آذری ها در ۱۹ ژانویه به سمت ایران حرکت کردند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: ما باید مرکزی ایجاد کنیم که اشعار و مطالبی که در این مجالس بیان می‌شود از بین نرود در حال حاضر بسیاری از محققین مخصوصاً دانشجویان علوم سیاسی می‌خواهند برای ۱۹ ژانویه مقاله یا پایان نامه بنویسند اما به منابع و مقالات تحقیقی دسترسی ندارند.

وی در خاتمه اظهار داشت: ما به سرنوشت آذری هایی که در سایر کشورها زندگی می کنند بسیار حساس هستیم دفاع از حقوق ضایع شده آنها برای ما بسیار مهم است. کرامت انسانی هیچ آذری مسلمان نباید مورد هجمه قرار گیرد و شکسته شود از تمام آذری های مسلمان جهان می خواهم جهت تاثیر گذاری و تحصیل اقتدار در هر کشوری که هستند در مراکز حساس تصمیم گیری آن کشورها مخصوصاً پارلمان ها حضور داشته باشند. به خاطر همین امور  بایستی ” کمیته آذری‌های خارج از ایران ” باید ایجاد بشود تا از طریق راه های دموکراتیک و راهکار های انسانی  حمایت فکری، معنوی و اعتقادی از آنها را انجام دهد.

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=16844

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید