تغییر سایز-+=

بدون برکات معلمین عزیز، جامعه ما مرده است

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی در ضیافت چهارصد نفری معلمان بازنشسته که به همت فرزند یکی از پیشکسوتان فرهنگی گرد هم آمده بودند اظهار داشت: این جلسه، مجلس تجلیل از معلم نیست در جایی که خداوند متعال خودش تجلیل می‌کند جایی برای تجلیل ما نمی ماند تجلیل کننده اصلی خود خداوند است که فرموده” وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ” یعنی هرچه به شما بدهم کریم هستم اما اکرم نیستم زمانی اکرم هستم که من معلم باشم!

وی گفت: خداوند متعال عنوان “معلم” را به خود داده است “الرحمان علم القرآن” ما اینجا جمع نشده ایم حق عزیزان را اداء کنیم، آیا حق تعلیم اداء می شود؟ آیا می توان حق تربیت را اداء کرد؟ هیهات باز هم هیهات! علم یعنی حیات، چه کسی می تواند حق حیات را اداءکند؟ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به معلم فرزند خود مبلغ کلانی تقدیم کرد و برخی از اطرافیان اعتراض کردند و گفتند اسراف کردید حضرت فرمود هدیه ایشان کجا و مبلغی که من پرداخت کردم کجا ! تعلیم کجا و هدیه‌ای که من دادم کجا ! تربیت کجا و هدیه ای که من تقدیم کردم کجا ! یعنی من نتوانستم متناسب با شان او ظاهر شوم!

آیت الله عاملی ادامه داد: ما اینجا جمع نشدیم که بتوانیم حق اصلی ترین ولی نعمتان خود را اداء کنیم من می بینم بیشتر عزیزان بیش تر از ۳۰ سال پای تخته ایستاده اند و لحظه لحظه عمر نفیس خود را وقف قدسی ترین کار یعنی تعلیم و تربیت کرده اند تزریق علم، تزریق عقل است و این سخن قرآن است که “وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ” . عقل با علم رشد می کند تمام شرف انسان عقل است عقل هم با تعلیم است. اگر علم نباشد عقل انسان مثل عقل کودک باقی می ماند.

امام جمعه اردبیل گفت: آنهایی که توانستند عقلانیت را در جامعه ما پرورش بدهند مگر می شود حق آنها را اداء کرد؟ عزیزانی که همه جا حضور دارند به کارخانجات می رویم معلم حضور دارد، در عرصه تکنولوژی، سیاست ،طبابت، تجارت در مزارع در مراکز تحقیقاتی در دانشگاه ها در نهاد خانواده و… معلمین عزیز حضور دارند چون علم و تربیت در همه جا حضور دارد جاهایی که عزت کشور وابسته به یک حرکت است معلم حضور دارد کجا را می توانید پیدا کنید که معلم در آنجا حضور ندارد اثر معلم مثل هوا که در همه جا حضور دارد قابل لمس است همان گونه که اگر هوا نباشد انسان مرده است بدون برکات معلمین عزیز جامعه ما مرده است .

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: به هر عرصه توجه کنید در انتهای مسیر معلم حضور دارد و قطعاً اداء حق چنین نقش ویژه ای مقدور نیست؛ شخصی نزد امام سجاد (ع) آمد و گفت من پدر این  آقا را کشته ام و او به من حلیت و رضایت نمی‌دهد ، حضرت بسیار صحبت کرد اما آن فرد رضایت نداد در نهایت حضرت فرمود آیا این فرد هیچ حقی بر گردن تو ندارد؟ گفت چرا، این شخص آن قدر با من صحبت کرد و مرا تحت تاثیر تعلیم خود قرار داد که در آخر مرا تبدیل به موالی اهل بیت کرد و وارد مذهب شما نمود حضرت به این مضمون فرمودند که سبحان الله در برابر حق به این بزرگی ایستاده‌ای ؟!

وی افزود: ما در اینجا حاضر شدیم به خاطر یک کلمه و آن اینکه بگوییم ما ولی نعمتان خود را فراموش نکرده ایم و هم چنین حاضر شدیم تا ارادت خود را اظهار کنیم اینجا حاضر شدیم تا در برابر عزیزان خود و در برابر علم خضوع نماییم در برابر عالمان و معلمان جامعه خاضع باشیم ، حاضر شدیم تا در برابر قدسیت تعلیم و تربیت خاضع  شویم و بگوییم که شرف، عزت، اعتلاء و قدرتی که کشور عزیز ما ایران دارد مدیون عزیزان معلمین است، قرن ها در وضعیتی بودیم که هر کشور قدرتمندی بخشی از کشور ما را تجزیه کرد در عرصه های علمی افول کردیم چندین قرن تماشا کردیم و گریستیم اما الان ابر قدرت ها در عرصه های جهانی به سلاح ها و تکنولوژی های علمی ایران اسلامی محتاج هستند تکنولوژی های بسیار پیشرفته که زمانی حتی فکر نمی کردیم بتوان به آن دست پیدا کرد ما در تمام این اقتدار ها در کنار سفره عزیزان معلمین نشسته ایم در روایت است  هیچ راهی برای شناخت خداوند نیست “الا العجز عن معرفته” هر چند شاید تشبیه شایسته ای نباشد اما من می خواهم نظیر این را بگویم که ما از اداء حق معلمین عاجزیم و راهی جز اظهار خضوع در برابر آنها نداریم .

وی در خاتمه گفت: زمانی که علامه امینی کتاب الغدیر را نوشتند شاهکار بزرگ علمی کردند؛ الغدیر و ما ادراک الغدیر وی در ظهر ۱۲۰هزار کتاب نوشته که در کجای این کتاب در رابطه با امیر علیه السلام مطلبی وجود دارد، وی وقتی جلد اول را نوشتند و منتشر شد یک خطیبی حراف از اصفهان به نجف رفت در برابر ایشان ایستاد و گفت جناب استاد تشکر من از شما سکوت من است در برابر شما!


فایل صوتی سخنرانی آیت الله عاملی در این ضیافت

 

گزارش تصویری این برنامه

 

فایل تصویری سخنرانی آیت الله عاملی در این ضیافت

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=12022

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید