تغییر سایز-+=

دو گروه که نماز، آن ها را لعن می کند

مرحوم آيت‌ا… مجتهدي:
کساني که نماز را در اول وقت نمي‌خوانند، نماز آن‌ها را نفرين مي‌کند و مي‌گويد خدا تو را ضايع و خراب کند همان طور که تو مرا ضايع و خراب کردي.
به همين خاطر هم هست که اين گونه افراد هميشه گرفتار هستند و مي‌‌گويند آقا هر کار مي‌کنيم نمي‌شود اين کار، آن کار. دليلش اين است که نماز اول وقت نمي‌خواني و پدر و مادر از دست تو ناراضي هستند.
از ملا مي‌پرسند: چرا هر کار مي‌کنيم کارمان به سامان نمي‌شود؟[در جواب گفت] براي اين‌که نماز اول وقت نمي‌خواني و نماز هم نفرين‌تان مي‌کند.
استاد ما مرحوم آقاي برهان 65 سال پيش بر روي منبر مي‌گفت و من هنوز يادم هست که مي‌فرمود: آن کسي که نماز مغرب را آن قدر دير بخواند که آسمان پر از ستاره شود، چنين کسي ملعون است.
به همين خاطر هم بود که هنوز توي مأذنه گل‌دسته قم اذان مي‌گفتند و وسط‌هاي اذان بود که آيت‌ا… مرعشي نجفي به رکوع مي‌رفتند؛ يعني آن قدر نماز را زود شروع مي‌کرد که مبادا ستاره به آسمان بيايد. صبح‌ها هم همين طور. اگر کسي آن قدر نماز صبحش را دير بخواند که آسمان ديگر ستاره‌اي نداشته باشد، چنين کسي هم ملعون است.
بنابراين دو نفر ملعون هستند: اول آن کسي که آن قدر نماز مغرب را دير بخواند که آسمان پر از ستاره شود و دوم آن کسي که آن قدر نماز صبح را دير بخواند که ستاره‌اي در آسمان باقي نمانده و نزديک طلوع آفتاب باشد. اين دو نفر ملعون هستند، يعني از رحمت خدا به دور مي‌باشند.
شيخ رجبعلي خياط مي‌گفت: من هر وقت که نماز مي‌خواندم، نمازهايي مثل نماز امام زمان يا نماز جعفر طيار، از خداوند حاجتي مي‌خواستم. يک روز گفتم بگذار يک بار براي خود خدا نماز بخوانم و حاجتي نخواهم. شاعر مي‌گويد:
تو بندگي چو گدايان به شرط مزد نکن
که خواجه خود روش بنده‌پروري داند
همان شب، شيخ رجبعلی خياط در عالم خواب ديد که به او گفتند چرا دير آمدي؟ يعني تو بايد 30 سال پيش به فکر اين کار مي‌افتادي، حالا سر پيري بايد بفهمي و نماز بخواني و حاجتي طلب نکني؟
ما هر وقت جايي گير مي‌کنيم و اصطلاحا دم‌‌مان در تله‌اي گير مي‌کند، مي‌گوييم خدا. اين شعر را استاد من شيخ اکبر برهان 62 سال پيش در مسجد لرزاده بر روي منبر مي‌خواندند و من هنوز به ياد دارم که:
هر وقت که سرت به درد آيد
نالان شوي و سوي من آيي
چون درد سرت شفا بدادم
ياغي شوي و دگر نيايي
ما هر وقت با خدا کار داريم، خدا را صدا مي‌زنيم. چه قدر خوب است وقتي هم که کاري نداريم، بگوييم خدا.

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=8333

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید