تغییر سایز-+=

سمت خدا | شعارهای حسینی در قیام عاشورا(6)

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. تربتش عطر کربلا دارد، غربتش روضه رضا دارد* گنبدش آسمان طلایش نور، روزها گنبد طلا دارد* هرچه در چنته دارد این دنیا، از کرامات مجتبی دارد* ای کریمی که در خزانه غیب، مور هم چشم بر شما دارد* تا که دست شماست بر سر ما، همه عالم به ما نظر دارد* زهره زهر ریخت پیش لبت، لعل تو حکم کیمیا دارد* آنچه از دل به لب آوردی، رنگ سیلی کوچه را دارد* سلام عرض می‌کنم به امام مجتبی امام مظلوم و غریب ما که امروز سالروز شهادت حضرت است روز ۷ صفر و امیدوارم که زیارتش نصیب همه ما بشود و سلام می‌کنم به سیدالشهدا که این روزها عطر او در همه جا جاری است. به این سمت خدا خیلی خیلی خوش آمدید سلام به روی ماه تک تکتان امیدوارم که عزاداری‌هایتان قبول باشد امروز هم با احترام و افتخار همراه شما هستیم و در محضر و معیت حاج آقای عاملی عزیزمان سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.

حجت الاسلام عاملی: علیکم السلام و رحمة الله، محضر عزیزان خودم بینندگان مکرم، دعا دارم، عرض ادب دارم، آرزوی موفقیت دارم، انشاالله زندگی پربرکتی عزیزان داشته باشند امروز منسوب است که حضرت امام حسن مجتبی به شهادت رسیدند، انشاالله سهم خوبی از فضائل روحی و اجتماعی و سیاسی امام حسن مجتبی داشته باشیم این‌ها هدیه بزرگ خداوندی به بشریت هستند انسان‌های عادی نیستند، حرکات و سکنات آنها رمز است و سر بزرگی است برای بشر که سالم زندگی بکنند و سالم از دنیا خارج بشوند، کسی که سالم از دنیا خارج بشود ملائکه تعجب می‌کنند که چه طور سالم خارج شد؟ امام حسن مجتبی کل ثروتش را در راه خدا داد و گفت نشد و بار دوم از صفر شروع کرد وقتی که باز ثروتی پیدا کرد باز همه را در راه خدا داد و باز گفت نشد. دوباره از صفر شروع کرد ثروت خوبی که پیدا کرد  با خدا تنصیف کرد تا کفشش را کند گفت خدایا نصفش برای تو کل ثروتم، نصفش برای من. باز گفت نشد سه بار تنصیف کرد. یعنی مومن این گونه است وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَىٰ رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ. آن آخری مهم است یعنی خدا تعریف می‌کند که متقی هر چقدر که عمل می‌کند به وظیفه‌اش ولی باز دغدغه قدسی دارد. چرا دغدغه قدسی دارد؟ چون أَنَّهُمْ إِلَىٰ رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ؛ چون رجوع به خدا، بازگشت به طرف، خدا ملاقات با خدا، بسیار بسیار امر سنگینی است و لذا امام حسن مجتبی شد کریم اهل بیت، با آن احساناتی که داشتند. انشاالله ما با وساطت فیض حضرت مجتبی امروز عنایات خاصی را از خدای متعال بگیریم.
شریعتی: گفت من حسینی شده دست امام حسنم. و ما هرچه داریم از کرامات امام مجتبی داریم و امیدوارم که حضرت به دست‌های خالی ما نگاه بکند یک عنایتی و لطفی به حق قاسم بن الحسن انشاالله دست‌های ما پر بشود و امیدوارم که ماه صفر و اربعین و در انتهای این ماه که سالروز رحلت و شهادت نبی مکرم اسلام و شهادت امام رضا و امام مجتبی انشالله زیارتشان  و شفاعتشان نصیب همه ما بشود. حاج آقای عاملی خدمت شما هستیم با بحث امروز و صحبت‌های شما را می‌شنویم.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم عرض شد که شعارهایی که امام حسین در کربلا داشتند همه مستند قرآنی دارد و از قرآن جدا نشده است و حرف شخصی ندارد و ماموریت شخصی هم نیست. ما شعارها را دانه دانه ذکر می‌کنیم آیه مخصوص خودشان را کنارشان ذکر می‌کنیم. از جمله شعارهای بسیار بسیار مهم امام حسین این است که هیچکس مخصوصاً نخبگان حق ندارند در برابر ظلم مسامحه بکنند یعنی همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند، ساکت باشند، ظلم را بپذیرند و زیر بار ظلم بروند. این اصلی‌ترین شعار امام حسین در کربلا است و این در سیره همه معصومین بوده است، اینطور نیست که فقط امام حسین باشد. امام حسین بله نگفت به ظالم، عین همین را امام حسن مجتبی هم آری نگفت، وقتی که کار به صلح رسید گفت به شرطی صلح می‌کنم که به تو امیرالمومنین نگویم و من ولایت تو را قبول ندارم. خیلی حرف مهمی است، چون پیغمبر ما دستور داده بود کسانی که در مکه با حضور مسلمانان آزاد شدند تا ابد حق ولایت بر امت من را ندارند. حرف مشهور پیغمبر ما است کسانی که آزاد شدند با شمشیر مسلمانان در مکه این‌ها دیگر حق ندارند هیچ وقت بر امت من ولایت داشته باشند و لذا کل خلافت بنی امیه زیر سوال است، نامشروع است با این حرف پیغمبر ما. طبیعتاً امام حسن مجتبی نتوانست بر خلاف حرف پیغمبر عمل بکند گفت من به تو امیرالمومنین نمی‌گویم تو امام من نیستی، یعنی هیچ صحه بر حکومت او نگذاشت و مشروعیت آنها را تایید نکرد. علت اینکه امام حسن را نکشت معاویه، چون احتیاج داشت که مشروعیت پیدا کند اگر امام حسن می‌آمد و می‌پذیرفت مشروعیت پیدا می‌کرد که امام حسن با همین تکه که بندی از بندهای صلحنامه است، همه  اوضاع آن را به هم ریخت. امام حسین هم باز بیعت نکرد یعنی صحه نگذاشت بر حکومت طاغوت، می‌رویم بر حضرت موسی بن جعفر، به هارون الرشید گفتند چرا او را اذیت می‌کنی بالاخره به فرزند پیغمبر است، از این زندان به آن زندان می‌رود دیگر چه کار می‌تواند برای تو بکند؟ گفت یک بله بگوید من رهایش می‌کنم و نگفت. امام حسین نگفت، امام موسی بن جعفر نگفت، علی بن موسی الرضا هم نگفت، چرا او را شهید کردند؟ تا آخر می‌خواست که یک طوری مشروعیت برای حکومت خود پیدا بکند، ولیعهد بشود، گفت اول بیعت، بیعت نیست ولایت عهدی که با آن مشروعیت درست می‌کند برای خودش دید که من ولیعهد می‌شوم ولی در هیچ کاری دخالت نمی‌کنم یعنی باز هم نگذاشت مشروعیت درست شود.
شریعتی: یعنی یک اصولی داشتند که تحت هیچ شرایطی از یکی از آن اصول هم کوتاه نمی‌آمدند.
حجت الاسلام عاملی: حرفشان یکی است ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ؛ حرف یکی است. یعنی حرف جدیدی نیست، یعنی همان که خدای متعال تصویب کرده در قرآن، الان همان را اجرا می‌کنند و همه در راه آن شهید شدند، صحه نگذاشتند بر طاغوت، بر حکومت‌های جائز و زمامداران خودسر و بر استبداد، طبیعتاً خوب وقتی کسی که می‌خواهد برود زیارت آنها کسی می‌خواهد کربلا برود، کربلا یک وقتی عرض کردم برای گنبد و گلدسته نمی‌رویم که این همه گنبد و گلدسته داریم در همه جا، معلوم است که یک پیام خاصی آنجا هست که خدا همه پیغمبرها را آنجا آورده است ما من نبی الا و قد زار کربلاء، امام سجاد فرمود: تمام انبیا را خدا دو جا آورده است یکی کعبه تمام انبیا آنجا آمدند، حضرت موسی در کوه‌های نزدیک احد که چه تکبیری گفته است و یکی هم کربلاست. معلوم می‌شود که این دو نقطه پیام اساسی دارند. بیت بیت توحید است، اول برای ابراهیم مکان البیت که أن لا تشرک تا آخر که امام رضا وقتی می‌رفت حج وقتی برمی‌گشت سوغاتی می‌آورد و سوغاتی آن توحید بود. إنی انقلبوا أن لا اله الا انت؛ کسی که توحید داشته باشد نمی‌ترسد، کسی نترسد رشوه نمی‌گیرد از فقر رشوه گرفته است، کسی توحید داشته باشد سببیت دست خداست نمی‌آید خلاف و خیانت بکند آبروی کسی را بریزد و فردا انتخابا شروع می‌شود این را خراب کن آن را خراب کن، یک کارهای خلافی بکن سیاه‌نمایی بکن، این‌ها در قاموس کسانی که موحد هستند نیست. حالا می‌خواستم بگویم که حضرت امام حسن مجتبی آنجا این کار را بله. پس سومین شعار ما این است که ظلم نباید زیر بار ظلم برویم و ظلم نکنیم، تماشاگر ظلم نباشیم، تماشاگر ظالم نباشیم، حضرت فرمود اگر تماشاگر باشید خدا ظالم را هر کجا می‌برد امام حسین در کربلا گفت شما را هم همان جا می‌برد. ظلم هم که می‌گوییم همه فکر می‌کنند صدام و قذافی ظلم کرده، هیتلر ظلم کرده و فلان خیر، حتی داخل خانه فرزند حق دارد، همسر حق دارد، شوهر حق دارد، موی سر حق دارد، حضرت فرمود موی سرت را خوب رسیدگی کن اگر رسیدگی نمی‌کنی سرت را بزن، تا اعضای بدن همینطور است. یعنی دایره حقوق در اسلام…
شریعتی: هرجا حقی هست ممکن است ظلمی اتفاق بیفتد.
حجت الاسلام عاملی: یعنی کسانی که می‌خواهند مواضع حساسیت کربلا را بفهمند کجاها امام حسین حساس بوده؟ امام حسین به ظلم حساس بوده است. آخرین لحظه‌ای که می‌خواهد با امام سجاد خداحافظی بکند، شما باشی چه می‌گویی؟ می‌گویی پسرم مواظب بچه‌ها باش، با این‌ها مدینه رفتی این کار را بکن، فلان کار را بکن، اصلاً این حرف‌ها نیست در آن آخرین لحظات اصلاً می‌فرماید پسرم «يا بُنَيَّ اِيّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لا يَجِدُ عَلَيْكَ نٰاصِراً اِلّا الله» پسرم مبادا به کسی ظلم بکند که در دادگاه جز خدا مدرکی ندارد، ببینید کجا را دست گذاشته است در آن لحظه حساس؟ واقعاً حیرت آور است شخصیت حضرت! آن جزئیات شخصیت حضرت که واردش می‌شوی می‌بینی که نفس مبارکش خیلی خیلی بالا بوده است سید الاهل الإبا که به او می‌گویند  واقعا سید اهل إبا بوده، جناب ابن ابی الحدید در شهر اسمش را می‌گذارد سید اهل إبا. حالا ما اینجا می‌خواهیم که این سند قرآنی دارد یا نه؟ این اصلاً این سیره حضرت تفسیر آیات قرآن است با خونش تفسیر کرده است أو ذهب الکتاب؛ در زیارتنامه ایشان می‌خوانیم أو ذهب الکتاب؛ خدا با تو قرآنش را تفسیر کرد. واقعا همینطور است، الان هیچکس در محضر خدا نمی‌تواند بگوید اطاعت از حاکم جائر، واجب است چون امام حسین آن را خراب کرد با خون آن را خراب کرد که در کتاب‌ها پر است که اطاعت از حاکم جائر واجب است اخیرا یک مفتی گفته است در کشوری، گفته است رئیس کشور اگر در صفحه تلویزیون بیاید و شراب بخورد و کار خلاف دیگر بکند ما باز هم می‌گوییم اطاعت از تو واجب است. امام حسین آن را خراب کرد. خدا می‌گوید پیغمبر عصمت امام حسین را امضا کرده بود یا نه؟ وقتی می‌گوید حسین منی و أنا من حسین؛ وقتی می‌گوید که حسین مصباح الهدی و سفینة النجاة، حسین امضای عصمت است.
شریعتی: خود آیه تطهیر.
حجت الاسلام عاملی: بله، وقتی که عصمت ایشان امضا شده است بسم الله حسین گفته است همچین چیزی نداریم. فلذا آن محشی این روایات صحیح مسلم و بخاری می‌گوید من با این روایات متحیر هستم خدایا من این روایات را تایید کنم یا کار حسین بن علی را تایید کنم؟ من یک بحثی دارم آقای شریعتی و آن هم این است که حضرات معصومین در ماموریت ثانوی کار می‌کردند. یعنی قرار نبود امیرالمومنین سرش شمشیر بخورد، قرار نبود امام حسن مجتبی مسموم بشود، قرار نبود حضرت زهرا بین باب و جدار بماند، قرار نبود امام حسین بدن مبارکش زیر سم اسبان بماند، قرار نبود موسی بن جعفر ۱۱ سال در زندان بماند، قرار نبود حضرت امام رضا سمی بخورد که بین منزل تا کاخ هی بنشیند و بلند شود، قرار بود در مدار امامت قرار بگیرند و انسان‌ها را تربیت کنند و افاضه علم کنند آن هم چه علمی! حضرت فرمود هزار هزار عالم آمده، هزار هزار آدم آمده، شما در هزار هزارمین عالم و هزار هزارمین آدم زندگی می‌کنید. ببینید کجا را سیر کرد در یک لحظه این‌ها قرار بود بیایند بنشینند… هر کس در تاریخ گفته که سلونی قبل آن تفقدونی؛ خراب شده است مگر کسی می‌تواند این حرف را بگوید؟ مگر می‌تواند کسی بگوید من به طرق آسمان بیشتر واردم تا به طرق زمین؟ فقط امیرالمومنین می‌تواند این حرف را بزند. قرار نبود ۲۵ سال خانه نشین شود. امت اوضاع را به هم ریخت. اَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللهُ فيها، شد ماموریت ثانویه. در ماموریت ثانویه معصومین دقیقاً تا آن کسانی را که به مصدر دین رسیدند به سلطه رسیدند، معصومین دقیقاً آنها را نگاه می‌کنند هر کجا که دیدند خرابی درست شد حاشیه می‌زنند. یعنی در ماموریت ثانویه باز به فکر خودشان نیستند که دین خالص عرضه بشود، خرابی‌ها جبران شود، حجت دست خدا باشد و لله الحجة البالغة؛ روز قیامت کسی نگوید که از چینش آیات من آن را درآوردم، از چینش آیات داعش در می‌آید، یا از چینش حرف‌های پیغمبر این استفاده می‌شود، پیغمبر ما فرمودند نسبت بالرعب علی مسیر فرسخین؛ من با رعبم کارها را کردم و رعبم کارها را پیش برد آن آقا بیاید کشته‌ها و جنایت‌های وحشتناکی انجام بدهد داعش بسیار جنایت‌های وحشتناکی مرتکب شد گفت چون پیغمبر گفته است که نسبت بالرعب، من می‌خواهم که رعب داشته باشم، در حالی که رب پیغمبر یک رعب الهی بود أللهم وَ ارْزُقْنِی مِنْ نُورِ اسْمِکَ هَیْبَةً وَ سَطْوَةً تَنْقَادُ لِیَ الْقُلُوبُ وَ الْأَرْوَاحُ وَ تَخْضَعُ لَدَیَّ النُّفُوسُ وَ الْأَشْبَاحُ؛ آن هیبت بود از نور خدا آن را گرفته بود در مهازات حضرت حق قرار گرفته، این استضاعه کرده بود این هیبت را و لذا حضرات معصومین با این نگاه شما تصور بکنید تمام کارهایی که ائمه ما کردند با این نگاه شما به آن توجه کنید که در حال اجرای ماموریت ثانویه بودند. در آن ماموریت ثانویه نگاه می‌کردند هر خرابی درست بود آنجا بلند می‌شدند، امام حسین نگاه کرد این‌ها می‌گویند اطاعت از حاکم جائر واجب است دیگر نه آیه‌ای بود نه، مکارم الاخلاقی بود، نه آیات قرآن، تعطیل شد، تعطیل شد آیات قرآن، اینجا امام حسین در ماموریت ثانویه باید بلند شود و جلویش را بگیرد و اصلاح بکند دید که اصلاح فقط با خون است. گفت وَ أَنَا أَحَقُّ مَنْ غَیَّرَ؛غیر از من هیچکس نمی‌تواند تغییر بدهد این اوضاع و این ناخالصی اگر قاطی بشود تا روز قیامت مردم می‌گویند اطاعت از حاکم جائر واجب است، این دین آمده افیون توده‌هاست این دین آمده محدوده آن جباران تاریخ را تامین بکند.
شریعتی: یعنی آنها هر کاری کردند بکنند شما بشین تماشا بکن و بلکه باید اطاعت هم بکنی.
حجت الاسلام عاملی: و لذا این اصل یک اصلی است که اگر جا بیفتد واقعاً تمام تراس پیغمبر ضایع شده است البته این را هم بگویم که وهابیت دو بخش شدند. علمایشان در این اواخر بعضی‌ها متفکرین متفکرین آنها گفتند مگر می‌شود؟ این چه روایاتی است می‌گوید اطاعت از حاکمیت جائر واجب است؟ در نتیجه بلند شدند آنهایی که بلند شدن همه در زندان هستند و اسامی بعضی از آنها دست من هست. بعضی از آنها آنقدر…
شریعتی: یعنی دیدند امروز این روایات‌ها با عقل جور در نمی‌آید.
حجت الاسلام عاملی: چون من درس‌های این‌ها ارائه و مباحث اینها را که دقیق هستم که ببینم چه طور صحبت میکنند، بعضی از آنها آنقدر سواد خوبی داشتند، آنقدر حافظه خوبی داشت، من تعجب می‌کردم این همه سواد دارد چطور وهابی شده است در این حائله‌های اخیر فورا به مشی اهل بیت وارد شد و گفت اطاعت از حاکمیت جائر ممکن نیست واجب باشد. فورا ریشه آن را زدند حالا قصه آن طولانی است ما وارد نمی‌شویم الان آیات را می‌خوانیم امام حسین این سبک را داشته سبک جدیدیست؟ خیر، خدا می‌گوید لا تَظلمون و لا تُظلمون، این آیه طبیعی است که نباید تعطیل بشود دو کلمه است و دو عالم است. لا تَظلمون، در سطح بسیار وسیع در تمام شئون جامعه خط قرمز ما این است که شما به کسی ظلم بکنید، سفارش نکن که این انسان در آنجا بیاید و رئیس بشود، این در ستاد من کار کرده است این در کجا کار کرده است، این به یک فرهنگ باید تبدیل بشود هیچکس نباید به مناسب نزدیک بشود یعنی بگذارند شایسته سالاری کارش را انجام بدهد. پیغمبر ما فرمود اگر کار بیفتد دست کسی که اهلش نیست منتظر باشید قیامت شما برپا می‌شود. الان فردا انتخابات است نباید روی این معامله کرد با حساسیت کامل… این است که حساس‌ترین مراکز تصمیم گیری دست ملت باشد، یعنی ملت برای خودش تصمیم بگیرد و این بزرگترین تکریم است که با ۲۲۰ هزار خون شهید این درست شده است این‌ها خودشان هر سیاستی را می‌خواهند سیاست اقتصادی اینطور نباشد آنطور باشد، با از طریق  حاکمیت ملی چون از طریق انتخابات درست می‌شود لا تَظلمون هر چقدر بگویید مطلب دارد، در تجارت به راحتی دبه می‌کند می‌بیند بازار قیمت عوض شد اوضاع رفت بالا  فورا دبه می‌کند نجس است هرچه بخورد نجس هست، این معامله رسمی را به هم زدی آن وقت مال حرام وارد گردش مالی جامعه شد، لا تَظلمون و لا تُظلمون؛ یک وقتی خواستند به شما ظلم هم بکنند هزینه پرداخت کن. امام حسین بالاترین هزینه را پرداخت کرده در تاریخ برای اینکه زیر بار ظلم نرود. یک آیه دیگر بخوانم که امام حسین استناد کرده به همین آیه وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ؛ خدا می‌گوید رکون به طرف ظالم نداشته باشید اگر رکون به طرف ظالم داشته باشید آتش تو را می‌سوزاند آن را که می‌برند هر کجا تو را هم همانجا می‌برند. رکون معنیش چه چیزی است؟ یعنی با ظالم مودت نداشته باشید، با ظالم دوستی نداشته باشید، از ظالم اطاعت و فرمانبری نداشته باشید.
شریعتی: این یک نوع تایید همان ظلم است.
حجت الاسلام عاملی: از کار او رضایت و خوشنودی نداشته باشید، رحمت به آنها نداشته باشید، از آنها کمک نخواهید، به آنها نزدیک نشوید، لا تَتَّخذوا عَدُوّی وَ عَدُوِّکُم اَولیاءَ؛ چقدر خدا داد زده است که یکی از موضوعاتی که بیشترین آیات را به خودش اختصاص داده همین است هی خدا می‌گوید لا تَتَّخذوا عَدُوّی وَ عَدُوِّکُم اَولیاءَ؛ آنهایی که دشمن من و دشمن شما هستند آنها را برای خودتان ولی نگیرید و به آنها نزدیک نشوید. زمخشری به این آیه که رسید این‌هایی که رکون را معنی کردم گفته و چند جمله خوب هم گفته است. گفته که رکون به چند چیز هم شامل می‌شود. یک: تشبه آنها هر لباسی می‌پوشند تو هم همان لباس را بپوشی، آنها هر گونه غذا می‌خورند تو هم همان غذا را بخوری، آنها هر آدابی دارند تو هم همان آداب را داشته باشی، آنها ولنتاین دارند شما هم همین را بگیری.
شریعتی: هویت خودت را داشته باشی.
حجت الاسلام عاملی: استقلال فرهنگی که پیغمبر ما وقتی از آن تشریع نشده بود چطور جمعیت را جمع بکنند مشورت کرد با اصحاب گفتند که آتش درست کنیم ببینند بیایند، گفت نه اصحاب این را گفتند گفت این برای آتش پرستان است. ناقوس بزنیم گفتند خیر، این برای مسیحی‌ها هست. گفتند طبل بزنیم این برای یهودی‌ها است من این‌ها را قبول ندارم، من باید مستقل باشم از جهت فرهنگی. خدای متعال اذان را تشریع کرد که شعار اسلامی است. می‌گوید خودش را شبیه بکند مثل آنها لباس بپوشد و چشم با عنایت آنها داشته باشد و با عظمت آنها را تایید کند، وقتی ذکر می‌کند با عظمت آنها را یاد بکند که مثلاً آنها اینگونه هستند، این‌ها همه رکون به ظالم هست. این تکلیف فقهی درست می‌کند برای ما، این‌ها آیات اخلاقی نیستند متاسفانه بسیاری از کلمات نهج البلاغه را گفته‌اند این‌ها جملات اخلاقی است، در حالتی که از لحاظ فقهی مظهر تشریع هستند آنها، معنی که جایی ندیدم که حضرت فرمودند ثروت برود بالا حقی ضایع شده، این را به چشم اخلاقی حدیث اخلاقی نگاه کنیم و رد بشویم درست نیست. خدا رحمت کند آقای حکیمی را آقای محمدرضا حکیمی در الحیات خودش خوب به این بحث‌ها وارد شده است. یکی از علمای بسیار شایسته و برجسته و خوش فهم ما بود. دین می‌گوید ظالم را تایید نکن و با آن بیعت نکن و معامله نکن و با او یکجا ننشین. آیه آن را بخوانم وَ امّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْری مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ؛ با ظالم یکجا ننشین اگر ظالم جایی حضور دارد آنجا نباش، اگر آنجا هستی و ظالم وارد شد از آنجا بلند شو، وقتی هلاک شد ظالم خدا را شکر فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا ۚ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ؛ ما وقتی غذا را می‌خوریم می‌گوییم الحمدلله رب العالمین، خدا می‌گوید ظالم که ریشه کن بشود و دستش که قطع شد آنجا که اوضاعش به هم بریزد ظالم، شکر کن. الان ظلم در دنیا جهانی شده است بعد ما ملئت ظلما و جورا؛ این ملئت یک سیستم جهانی نباشد ملئت درست نمی‌شود. الان سیستم جهانی درست شده سیطره پیدا کرده در هر کجا دلش می‌خواهد تحریم اجرا می‌کند، نهادهای بین‌المللی در اختیار او است و قدرت اهریمنی در اختیارش است، آن وقت لشکر جرار رسانه‌ای در دست اوست امپراطوری رسانه‌ای دارد و هر طور می‌خواهد همانطور انجام می‌دهد.
شریعتی: و یک وقت‌هایی آن را تزیین می‌کند و کادو پیچ می‌کند که این ظلم خیلی‌ها نمی‌فهمند که از کجا می‌خورند.
حجت الاسلام عاملی: باطل صورتش بسیار کریه است و با صورت اصلی خودش بیاید خیلی مردم عکس العمل نشان می‌دهند و گارد می‌گیرند، مجبور است بگوید حقوق بشر، مجبور است بگوید دموکراسی، اگر دموکراسی واقعاً  شما به دموکراسی اعتقاد دارید چطور می‌گویید وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت دنیا مثل یک قطار می‌ماند و ما می‌گوییم کجا حرکت کند؟ اگر واقعاً دموکراسی اعتقاد دارید آن خانم سیاه پوست وزیر خارجه چطور گفت که مشروعیت نظام‌ها از صندوق رای درست نمی‌شود از صلح‌گیری بین المللی درست می‌شود؟ اگر شما دموکراسی دارید در حمله به عراق ۵۰ عالم شما اطلاعیه دادند و گفتند که دخالت نظامی با دموکراسی منافات ندارد؟ یعنی با لوله تانک می‌خواهند دموکراسی ایجاد کنند؟ همه و همه برای این است که شما گول بخورید و مجبورند از این طریق وارد شوند. یک کشوری مثلاً چموشی کرده در برابر نظم جهانی که به اصطلاح خودشان درست کرده‌اند زیر بار نمی‌رود، فوراً می‌گوید ما آنجا باید حاضر باشیم چون دموکراسی به هم خورده است، دجل همین است دیگر دجال که می‌گویند از دجل گرفته شده است و یعنی  تسویل، تسویل یعنی خوب را بد نشان دادن، بد را خوب نشان دادن، هدایت و ضلالت، ضلالت و هدایت، جابجا کردن حق و باطل. خدا این احکامی وضع کرده است گفته اگر زیر بار ظلم رفتی شمشیر دستت بگیر این را خدا گفته است أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا؛ اولین آیه جهاد همین است که در قرآن نازل شد. ببینید هم احکام ظلم و ظالم را از قرآن ذکر می‌کنم تا معلوم بشود امام حسین واقعاً تجسم آیات قرآن است در کربلا،  گفته شمشیر دستت بگیر و فرموده که تعاون بر ظلم و عدوان نداشته باشید که وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ؛ حتی به اندازه اینکه برای مرکّبشان پنبه درست بکنند آن هم اجازه ندارند.
شریعتی: حاج آقا آخر روضه‌ها خیلی شنیدیم شاید آخر سریال مختارنامه هم همین‌طور سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ؛ تعبیر شما و شرح و نکته شما راجع به این آیه چیست؟
حجت الاسلام عاملی: این اشاره دارد به اثر وضعی ظلم، ظلم از جمله گناهانی است که در این دنیا عقوبتش را می‌بیند يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ؛ چون اینجا ظلم شده است باید زیر و رو بشود و آن ظلمی که در کربلا کردند اثرش را نشان داد. نهضت‌هایی که… اصلاً از غروب شروع شد پشیمانی شروع شد، یک عده خودشان را در فرات انداختند و غرق کردند که این چه کاری بود ما کردیم؟ خودشان را غرق کردند و از همان غروب شروع شد، شب که یکی از بنی اسد و یکی از یک طایفه دیگر که کشیک می‌دادند گفت تو نصف اول را بخواب من نصف دوم بیدارت می‌کنم، دید نمی‌خوابد گفت چرا نمی‌خوابی؟ گفت هرچه فکر می‌کنم نمی‌دانم این چه کاری بود ما کردیم با فرزند پیغمبر؟ یک عده آنها که برگردند برگشتند کوفه زن‌هایشان آنها را راه ندادند، گفتند ما بدون طلاق از شما جدا هستیم چه کاری بود که شما کردید؟ یوم الحره درست شد برای چه درست شد؟ دیدند عجب اشتباهی کردیم ۷۰۰ صحابه در یوم الحره کشته شد، آن مسلم نامی را که آنجا فرستاد یزید که برو سه روز زن‌هایشان، دخترانشان حلال است، مالشان حلال است، جانشان حلال است، می‌دانید چه کار کرد آنجا؟ اسم آنها را زدند مسرف، آنقدر خون ریخت این‌ها همه متوجه شدند که چه اشتباهی بود ما کردیم، دیر جنبیدند و بلند شدند. در طول تاریخ هم یک کاری شد که عبدالملک بن مروان به حجاج بن یوسف نوشت که دست مرا به خون ابیطالب نزن، کربلا کمر ما را شکست. آثاری که در طول تاریخ عاصی‌ترین گروه را درست کرد کربلا که شیعه شد عاصی‌ترین گروه. این حرف شهرستانی است در هر دوره خون شیعه ریخته شد در هر دوره، به خاطر اینکه مسئله روی امامت رفت. شما بگویید خدایا یکی دوتا نیست کسی کاری ندارد، پیغمبر آمد و رفت کسی کار ندارد، معاد هم سر جایش هست، اما صحبت از رهبریت صالح بکنی همه چیز به هم می‌ریزد آن کارهایی که کرد یک سال در خانه نشست و گفت که فراموش بشود من نمی‌توانم از خانه بیرون بیایم تا از خانه بیرون می‌آیم مردم تف به صورت من می‌کنند، بچه‌ها فلان کار را می‌کنند، بعد یک سال که بیرون آمد یک سال یا مدتی که بوده، تا اولین طفلی که او را دید سنگ را برداشت و گفت هذا قاتل الحسین، آنقدر این‌ها متنفر شدند در تنفر انسان‌ها اینها را به چیزهای عجیبی تشبیه کردند، ولی خون امام حسین خودش سه بار در کربلا گفت من کسی نیستم که خونم را بتوانید با خاک دفن کنید سه بار هم حضرت گفتند. چرا استناد می‌کند به حضرت یحیی؟ چون بخت النصر آمد دید و که یک تپه درست شده است گفت این تپه چیست؟ گفت یک پیغمبری را کشتید هرچه دفن می‌کنیم باز خون بالا می‌آید که آنقدر از آنها کشت به خاطر یحیی.
شریعتی: خونی که همیشه می‌جوشد آنجا و جاری است در طول تاریخ.
حجت الاسلام عاملی: أَشْهَدُ أَنَّ دَمَكَ سَكَنَ فِي الْخُلْدِ، ای حسین من شهادت می‌دهم که خونت زمین ریخته نشد ابدیت پیدا کرد. عقلانیت موج می‌زند در نهضت اباعبدالله، یک وقتی انشاالله در سال آینده در محرم عمری باشد ببینیم خروجی قیام امام حسین چه بود؟ من ۱۰ تا اثر بسیار مهم که مترتب بر نهضت اباعبدالله بوده خدمت شما عرض می‌کنم. حالا دیگر آخرت آن یک چیز دیگر است که با خدا معامله می‌کند با ظلمه‌ای که این کار را کردند؟ و در دنیا هم همینطور که انتقام‌هایی گرفته شد و…
شریعتی: اصل انتقام حالا مانده است حالا.
حجت الاسلام عاملی: بله، می‌رسیم به چهارمین شعار که حضرت فرمود: من هیچ وقت جنگ رو شروع نمی‌کنم و اهل جنگ نیستم. ابتدا قتال ابتدایی را حضرت نفی کردند این مستند به قرآن است این پیشنهادی کرد زهیر، در یک مکان خاصی گفت پشت ما کوه است اگر به من اجازه بدهی از هزار نفر حر نمی‌گذارم یکی سالم برگردد یک پهلوان عجیبی بود، ولی ایشان گفتند نه ما جنگ را شروع نمی‌کنیم. امیرالمومنین هم آنقدر جنگ را به تاخیر می‌انداخت که آخرش می‌گفتند او ترسید لا علم له بالحرب، حضرت فرمودند لله دَرُّهم؛ این کلمه باعث تعجب از چه می‌گویید؟ من ۱۰ سالم نبود که وارد میدان شدم، سنم از ۶۰ گذشته همان علی هستم، ولی نمی‌خواهم خون ریخته شود. در جنگ جمل هم بعد جنگ جمل که گریه کرد و گفت ای کاش ۲۰ سال پیش من از دنیا می‌رفتم امروز را نمی‌دیدم که این همه جمعیت کشته شود. رهبران آسمانی فرقشان با رهبران زمینی این است که رهبر زمینی خون انسان‌ها را مصالحه می‌کند میگوید که هر چه خون میخواهد ریخته شود بشود. پیغمبر ما فرمود این در دنیا باید با آب طلا نوشته بشود یک نفر اگر مظلوماً کشته بشود و در خون او کل اهالی آسمان و اهالی زمین شرکت بکنند خدا به خاطر یک نفر، کل اهالی آسمان و زمین را عذاب می‌کند. دیگر بالاتر از این نگاه به خون انسان؟ فرمود الإنسان بنیان الله مَلْعُونٌ مَنْ هَدَمَ بُنْيانَهُ؛ چه تعبیر خوبی است! بنیان خدا است یعنی خدا با دست خودش آن را ساخته است ملعون است کسی که این بنیان را بزند و خراب بکند. امام حسین یک شعارش این است که این هم مستند قرآنی دارد خدا می‌گوید وَالصُّلْحُ خَيْرٌ؛ پیغمبر اگر صلح کردن تو هم صلح بکن و شمشیر را کنار بگذار و اصلاً اینکه بیایند سراغ جهاد… جهاد ابتدایی را از زبان قرآن از اول تا آخر بخوانید یک آیه پیدا بکنید برای جهاد ابتدایی، یا حمله شده یا از ولایاتشان یخرجون من دیارکم و اموالکم؛ بیرونشان کردند یا نقض پیمان شده است، آنجا این گونه شده است یا اینکه آمدند دهان پیغمبر را بستند تیزی برهان پیغمبر صد درصد بالاتر از تیزی شمشیرش بود، به شمشیر احتیاجی نداشت آمدند دهان او را بستند لذا وقتی که مکه را فتح کرد حضرت فورا قضیه را عوض کرد لا تقاتلا الا من قتلکما؛ دیگر تمام شد شمشیر را زمین بگذارید. می‌دانید در مکه چقدر افراد مشرکاً کنار پیغمبر زندگی کردند؟ عجیب است این آنهایی که می‌گویند ما باید دنیا را از شرک تطهیر بکنیم بسم الله، همان شخصی که در نوشتن پیغان پیمان صلح حدیبیه به علی گفت که باید رسول الله را خط بزنی ما قبولش نداریم که این پیغمبر است، امیرالمومنین این کار را نمی‌کرد و می‌گفت من اصلاً نمی‌توانم روی رسول الله خط بزنم. پیغمبر آمد و فرمود این کار را بکن یک روزی این بلا سر خودت هم می‌آید، که در جنگ صفین یک طرف آن نوشتند طرف صلح  علی امیرالمومنین، معاویه گفت ما قبول نداریم او امیرالمومنین است این باید حذف شود. همان شخص در صلح حدیبیه آن جسارت را به پیغمبر کرد یک سال در حال شرک در مقابل پیامبر زندگی می‌کرد. بسم الله، دین ما هرجا را فتح می‌کند می‌گوید یا جزی یا اسلام ضرورت ندارد حتماً مسلمان بشوند. در این باب اگر بخواهم صحبت بکنم طولانی است. می‌گوید و ان احد من المشرکین استجارک فاجره؛ مشرک اگر آمد در حین جنگ و گفت قرآنت را به من بگو پیغمبر شمشیرت را زمین بگذار و قرآن بخوان پذیرفت که پذیرفت، اگر نپذیرفت با هزینه جیب خودت آن را به محل امنی برسان مشرک را، وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللهِ ‌ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ این را به جای امنی برسان. بعد برای این عذر هم درست می‌کند ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْلَمُونَ؛ نمی‌دانند این‌ها، نگاه را ببین!
شریعتی: این همه رحمت.
حجت الاسلام عاملی: قحطی به مکه آمد پیغمبر به مشرکین پیغام فرستاد و گفت آنجا قحطی آمده و مدینه مراتع خوبی دارد بیایید از این‌ها استفاده بکنید. کسی که غلات دستش بود این را مشرکین در مکه دستگیرش کردند و کتکش زدند و غلات کل منطقه دستش بود وقتی مکه را فتح می‌کرد گفت نمی‌گذارم یک گندم به شما برسد، پیغمبر ما شنید گفت این کار را نکن برای مشرکین حبوبات بفرست. حالا در اینجا حضرت اباعبدالله الحسین می‌گوید که اسلام ابتداً نمی‌گوید یا الله شروع کن قاتلوا، کفار را برداشته و می‌گوید که خدا می‌گوید آن کافری که نزدیک است با آن جنگ را شروع بکن بعد از کل مرزها باید جنگ را شروع کند آن آقایی که اعتقاد آن داعشی‌ها، چرا؟ چون می‌گوید همه به غیر از ما کافر هستند پس از کل مرزها باید دعوا را شروع کنیم. پیغمبر این کار را کرده است؟ خیر این چه نگاهی است به اسلام و آیات.
شریعتی: و چقدر هم بد می‌فهمیم و معرفی می‌کنیم خیلی خوب حاج آقای عاملی خیلی از شما ممنون و متشکرم حالا انشاالله برگردیم ببینیم چقدر فرصت داریم در سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ثواب تلاوت آیات را هدیه بکنیم به روح بلند آسمانی حضرت، عزیزانم امروز صفحه ۴۰۶ قرآن کریم را تلاوت خواهد کرد بعد از تلاوت آیات با احترام همراه شما هستیم و در کنار شما اللهم صل علی محمد و آل محمد  و عجل فرجهم.
اللّهم صل علی محمد و آل محمد
صفحه406 قران کریم
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، انشاالله زیر سایه قرآن باشیم و زیر سایه اهل بیت، باز هم یادآوری می‌کنم برای مشارکت در قربانی ماه صفر عزیزانمان همچنان  فرصت دارید صدقات، هدایا و نذوراتتان را دوستان ما جمع آوری می‌کنند برای تامین گوشت و قربانی برای خانواده‌های نیازمند و عزتمند انشاالله خدا از همه شما قبول بکند ۲۰۰۰۰۳۰۳ شماره پیامک ما است عدد ۱۴ را که ارسال بکنید نحوه مشارکت برای شما ارسال می‌شود و به کانال ما و یا سایت ما مراجعه بکنید اشاره قرآنی را بشنویم حاج آقای عاملی که انشاالله حسن ختام فرمایشات‌تان باشد.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم آیه ۲۱ سوره روم وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ* یعنی خدای متعال از جنس خودتان برای شما شریک زندگی خلق کرده تا به آرامش برسید و مودت و محبت بین شما گذاشته است و این آیات نشانه‌های خوبی است برای اهل تفکر، خدای متعال در این صفحه و صفحه بعد ۶ بار گفته است و من آیاته و در آخر آیه نعمت‌های بزرگ را می‌شمارد و یک جا می‌گوید إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ*  در یا آیه می‌گوید إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ* در یک آیه هم می‌گوید إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ* در یکی دیگر هم می‌گوید إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ* یعنی قرآن به درد هر کسی نمی‌خورد، به درد کسی می‌خورد که فکر دارد، علم دارد، عقل دارد و گوش شنوا دارد. این من آیاته و یا هو الذی، الم تروا، الم یروا، همه این‌ها تصویر جمال خدا هست در قرآن، این‌ها برای انسان‌های عامی شاید ساده باشد برای انسانی که اهل معرفت است آتش می‌زند چون بالا بردن فتیله جمال است و خدا فکر این چنین آتشی که کرده است به تعبیر باباطاهر و آقا میرزا جواد آقای ملک تبریزی، چرا هر دم زنی آتش به جانم، مگر من کوره آهنگرانم؟ چرا هر دم زنی صد طعنه بر من، مگر من دلبر نامهربانم؟ آن وقت آیات را که هی می‌خواند و هی اوضاع بالا می‌رود و هی حالت آتش عشق او بالا می‌رود و بی‌قرار می‌شود.
شریعتی: و اگر نمی‌فهمیم خوب نگاه نمی‌کنیم ما.
حجت الاسلام عاملی: حالا اینجا یک نعمت بزرگ را نام می‌برد در آیاتی که امروز ما با آن وارد شدیم و آن نعمت همسر است می‌گوید من برای شما همسر درست کردم و خلق کردم نمی‌گوید که تا خودتان را ارضا کنید، نمی‌گوید که تا نسلتان را ادامه بدهید، می‌گوید لتسکونوا یعنی مرد مثل یک دریای متلاطم می‌ماند وقتی که به همسر می‌رسد آرامش پیدا می‌کند. چه تعبیر خوبی است مرد وقتی که ازدواج می‌کند بی‌قراریش به پایان می‌رسد و به ساحل آرامش می‌رسد، به ساحل سکونت می‌رسد، این شاهکار است در خلقت زن، که این نگاه را شما در مکتب‌های دیگر نمی‌توانید پیدا بکنید. مقصد، مقصد بسیار بزرگی است در بیان شخصیت زن این تعبیر تعبیر بسیار رسایی است و این به سادگی درست نمی‌شود لتسکنوا، مقدمه می‌خواهد   قرآن مقدمه را خودش ذکر می‌کند می‌گوید وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً مقدمه سکونت همین است. می‌گوید این مودت اینطوری را من درست کردم، چه دو سلیقه متفاوت یکجا جمع می‌شوند و شروع می‌شود از جهت روحی، غیر از جسمی از جهت روحی وقتی ازدواج شکل می‌گیرد این مودت و رحمت آنقدر با هم انس می‌گیرند که یک مستشرقی آمده است در ایران و افغانستان و این‌ها تحقیق کرده است و گفته من به یک نکته عجیبی رسیدم دیدم پیرمرد و پیرزن به همدیگر می‌گویند ما از یکدیگر سیر نشدیم ما باید در آخرت با هم باشیم بعد به فرهنگ خودشان لعنت می‌فرستد که ما محروم شدیم یعنی عشق رمانتیک همین است که با رنگی ازدواج کرده است، رنگ برود این اوضاع دیگر نیست، اما خدای متعال در این خصوص شاهکار کرده است و لذا من یک قصه بگویم و تمام کنم. در اردبیل ما خیلی زمان سابق، یک مردی نعل زن بود سمت نعل زنی داشت که آن زمان اسب خیلی زیاد بود. این مرد پیرمرد هم بود از دنیا رفت خانمش چهل روز گفت ای وای حاجیم تک قالدی، حاجیم یعنی حاجی من، تک قالدی یعنی تنها ماند، بعد از چهل روز او هم از دنیا رفت. عشق مقدس، قدسیت عشق، قدسیت ازدواج این است با این هرزگی‌ها هیچ وقت این قدسیت درست نمی‌شود.
شریعتی: خیلی از شما ممنون و متشکرم انشالله همه زندگی‌ها سرشار از آرامش باشد و البته آسایش و امیدوارم آنهایی که در انتظار همسر خوب هستند انشالله همسر شایسته نصیب‌شان. آقا دعا کنید و خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم گاهی ما در سیر و سلوک خودمان احتیاج داریم در برابر خدا تأسف کنیم. می‌خواهم یک نوعی تأسف و ناراحتی خودمان را برسانیم. جملات بسیار خوبی به ما هدیه  کردند معصومین که با این جملات اظهار أسف کنید در برابر خدا، یکی که من الان می‌خوانم فوا أسفا، یعنی ای وای ای وای ای وای، فوَا أَسَفَا مِنْ خَجْلَتِی وَ افْتِضَاحِی وَ وَا لَهْفَا مِنْ سُوءِ عَمَلِی وَ اجْتِرَاحِی؛ این چه کاری بود که من کردم؟ چه افتضاحی بود من درست کردم؟ چه جرأتی بود من داشتم؟ چه قدر خودم را پیش خدا مفتضح کردم و خجل شدم؟ این یک دعاست یک دعای دیگر هم فوا سَوْأَتاهُ، یعنی بدی، یعنی بدا بر من، فوا سَوْأَتاهُ غَداً مِنَ الْوُقُوفِ بَيْنَ يَدَيْكَ که در برابر تو من می‌ایستم، إِذا قِيلَ لِلْمُخِفِّينَ جُوزُوا گفته خواهد شد که آنهایی که سبک هستند رد شوند؛ وَ لِلْمُثْقِلِينَ حُطُّوا، به آنهایی که بار سنگین دارند میگویند که بیفتید از صراط به پایین، أَفَمَعَ الْمُخِفِّينَ أَجُوزُ أَمْ مَعَ الْمُثْقِلِينَ أَحُطُّ ؟ ای خدا ای کاش می‌دانستم من با مخفین و سبک بارها رد می‌شوم یا با سنگین بارها به جهنم می‌افتم؟ چه دعای خوبی است که انسان خودش را تخلیه کند.
شریعتی: پناه بر خدا، امیدوارم که خداوند دست همه ما را بگیرد حاج آقای عاملی خیلی از شما ممنونم. سپاسگزارم و حالا می‌خواهیم سفر کنیم به بقیع نورانی و به امام مجتبی بگوییم واقعا این آرزوی قلبی ما است که آخر یک روز شیعه برایت حرم می‌سازد. با صدای محزون و دل نشین سید احمد موسوی عزیزمان سلام می‌کنیم به امام مجتبی و صلوات می‌فرستیم تا سلامی دوباره.

 

فایل صوتی این برنامه

فایل ویدیویی این برنامه


لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=14335

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید