تغییر سایز-+=

سمت خدا | شعارهای حسینی در قیام عاشورا(7)

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. سلام می‌کنم به همه محضر تک تک عزیزانم خانم‌ها و آقایان عزیزانی که صدای ما را از رادیو محترم معارف می‌شنوند یا تکرار برنامه را از شبکه افق می‌بینند، بینندگان شبکه ولایت الهی هرجا هستید زیر سایه سیدالشهدا باشید، زیارت اربعین نصیب شما بشود. دوستانی که مشرف هستند حتماً برای ما و همه مخاطبان عزیز و مردم عزیز و نازنین ایران دعا بکنند انشالله سلام رسان ما هم باشند، امیدوارم که ما هم به زودی ملحق بشیم به خیل ظاهران سیدالشهدا در اربعین حاج آقای عاملی سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.

 

حجت الاسلام عاملی: و علیکم السلام و رحمة الله محضر عزیزانم عرض ادب و احترام و دعا دارم، توفیقات بزرگ و حسنات بزرگ و عنایات خاصه حضرت احدیت برای تمام عزیزان آرامش، توفیق و عبودیت، طاعات خلوت، انس با خدای متعال را مسئلت دارم. این روزها عزیزان ما در عراق در یک شعائر بسیار خطیب و عظیمی شرکت دارند برای عزیزانمان عنایات حضرت اباعبدالله الحسین، محرمیت با حضرت را از خدای متعال مسئلت دارم، کسانی که توفیق تشرف ندارند انشاالله ثواب زائرین را داشته باشند. دعای اصلی ما این است که این راهپیمایی عظیم که مانور قدرت اسلام است انشاالله تبدیل بشود به یک راهپیمایی اعتراضی جهانی علیه قدرت اهریمنی که کرامت انسان‌ها را شکستند با حق ویژه دنیا را اداره می‌کنند، با منطق الحق لمن غلب؛ طوفان به پا کردند در دنیا، خون‌ها می‌ریزند و واقعاً بعد أن ملئت ظلماً و جوراً؛ که متوقف بر یک سیستم جهانی است درست شده است، بعد أن ملئت اگر بخواهد ظلماً و جوراً بشود، حتماً باید یک سیستم ظالم جهانی باشد تا ملئت درست شود وگرنه کلمه ملئت پر شدن با یک یا دو نفر نمی‌شود، همه این شرایط آماده است انشالله روزی بشود که ما همه در رکاب حضرت ولی عصر شرکت بکنیم در حرکت عظیم اصلاحی دنیا و جزو مصلحینی باشیم که در کنار حضرت ولیعصر هستند و از خدای متعال می‌خواهیم که بیشترین سنگینی نهضت حضرت ولیعصر را بر دوش ما قرار بدهد و حضرت اباعبدالله الحسین که هنوز انتقامش گرفته نشده است انشالله به دست مبارک حضرت ولیعصر انتقام او از کسانی که تفکر یزیدی و سفیانی دارند گرفته بشود.
شریعتی: انشاالله بله تجلی عصر ظهور را در اربعین شاهد هستیم و انشاالله این کاروان امتداد داشته باشد تا عصر ظهور و ما هم باشیم در آن روزگار و ببینیم و از محضر حضرت بهره‌مند بشویم. حال شریف چه طور است؟
حجت الاسلام عاملی: خدا را شکر.
شریعتی: خوشحالیم خدمت شما هستیم شعارهای سیدالشهدا را که در واقع مثل یک تابلو در دستان اصحاب امام حسین دانه دانه می‌توانیم ببینیم با حاج آقای عاملی مرور می‌کنیم و انشاالله امروز ادامه فرمایشاتشان را خواهیم شنید.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم. جاذبه اصلی حضرت اباعبدالله الحسین یک مطلبش برمی‌گردد به شعارهایی که گمشده بشریت است، شعارهایی که طایفه‌گری در آن نیست و جهانی است، اگر کسی دنبال استانداردهای بین المللی است همه ظهور کرده است در شعارهای حضرت و فطری و همیشگی است و از طرفی این در نوع اجرای این منویات حضرت شاهکار کرده است. یک وقت کسی فکری دارد اما آن اجرا بسیار مهم است چه شرایطی درست شده؟ در آن شرایط چگونه عمل کرده؟ حضرت در آنجا عزت را و مناعت را و إبا سید اهل الإبا؛ که بنا به شارح حدیدی ابن ابی الحدید اسم حضرت را لقب دادند سید الاهل الإبا؛ هر کسی که از چیزهای پایین و کم ارزش خودش را بالا بگیرد، از دنائت بالا بگیرد، آن را ابا می‌گویند امیرالمومنین هم گفتند به امام حسن وصیت می‌کند وَ أَكْرِمْ نَفْسَكَ عَنْ كُلِّ دَنِيَّةٍ؛ که نفس خودت را دور نگه دار از هر پستی، هر چیزی که انسان را پست و خوار و ذلیل نشان بدهد فَإِنَّكَ لَنْ تَعْتَاضَ بِمَا تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِكَ عِوَضاً؛ غوغا کرده است در این جمله فرموده است اگر مرتکب دنائت شدی آن مقداری که از روی خودت برداشتی دیگر عوض بر آن پیدا نمی‌کنی عوض پیدا نمی‌کنی بِمَا تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِك؛ از روح خودت که برداشتی چون شما وقتی دنائت را درست کردی دنائت هم شما را درست کرد متقابل هست و لذا خدا می‌فرماید كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ؛ نمی‌گوید كُلُّ نَفْسٍ بِما عملت؛ یعنی هر کاری را شما انجام بدهید یک چیزی کسب می‌کنید، وقتی که مرتکب دروغ شد این مهانت نفس است کسی که دروغ می‌گوید از مهانت نفس  لا يَكذِبُ الكاذِبُ إلاّ مِن مَهانَةِ نفسِهِ، کسی که دروغ می‌گوید نفسش خوار است که دروغ می‌گوید، این خواری را که درست کرد برمی‌گردد و در انسان خواری درست می‌کند و انسانی که خوار شد دیگر حساسیتی برای عزت ندارد. ما لجرح بميت إيلام؛ بیت عربی است بسیار عالی الان مصرع دوم آن یادم است ما لجرح بميت إيلام؛ برای مرده هرچه جراحت بزنی اثر ندارد لذا می‌بینی که روحیه خاص انسانی از بین رفت، دیگر حیا و غیرت و کرامت نفسانی مهم نیست.
شریعتی: دیگر چیزی برایش مهم نیست دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد.
حجت الاسلام عاملی: حالا این شعارها شعارهای این گونه است ما وارد شدیم به یک بحثی که این شعارها را دانه دانه می‌گوییم و یک بحث این است که همه شعارها را یکجا می‌گذاریم و مخرج مشترک می‌گیریم که این اوصاف مشترک که شعارها دارند چیست؟ یک خصوصیت آن را وارد شدیم از جلسات گذشته بحث می‌کنیم این شعارها شعارهای قرآنی است مستند قرآنی دارند و دانه دانه شعارها را وارد می‌شویم و آیه آن را می‌آوریم تا کسی نگوید امام حسین راه جدیدی درست کرده بود. خود ایشان هم فرمودند راه جدید نیاوردم وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی؛ همان راهی است که پیغمبر رفته است ولی شما از پیغمبر جدا شدید نه من، راهی است که امیرالمومنین رفت شما از حضرت جدا شدید نه من، امیرالمومنین که به او می‌گفتند تو هم از پیغمبر جدا شدی سخت‌گیری که در عدالت اجرا می‌کنی در پیامبر نداشتند حضرت فرمود که من در جاده هستم شما از جاده جدا شده‌اید. وَ لَقَدْ عَلِمَ الْمُسْتَحْفَظُونَ مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ؛ از اصحاب پیغمبر آنهایی که حافظه‌شان قوی است می‌دانند که طرفه العینی من از پیغمبر جدا نشده‌ام تمام کارهایم در اقتدا به حضرت خطی مرتبت است. امام حسین هم همینطور که کسی نگوید این چیز جدیدی بود ان الحسین قتل بسیف جده، شمشیر یزید را بگویند شمشیر پیغمبر بوده، شمشیر شمر را بگویند شمشیر پیغمبر بوده است. این حرفا زده شده چون آن تحریفاتی که توسط بنی امیه شد که اطاعت از حاکم جائر واجب است حاکم جائر امام زمان عصر است و باید از او تبعیت کرد. ببینید چقدر تاریکی و چقدر بدبختی و انحراف؟ چه کسی باید جلوی این انحرافات را بگیرد فلسفه امامت همین است. امام را گذاشتند تا تأویل که درست می‌شود جلوی تأویل باطل را بگیرد، هر مکتبی با تنزیل زمین نمی‌خورد با تأویل زمین می‌خورد هر مکتب و هر دینی را در نظر بگیرید اول تنزیل است و بعد تأویل است و بعد در تنزیل آیه‌ای نازل می‌شود یک جوانی به دختری نگاه می‌کرد آنقدر چشمش به دختر بود که استخوانی از دیوار بیرون آمده بود و سرش به آن خورد ترسیدند که الان آیه نازل شود، آنقدر مناسب بود زمان پیغمبر، نمی‌توانستند تکان بخورند منافقین آیه نازل می‌شد. اما در زمان تأویل این گونه نیست شما نگاه بکنید ادیان آسمانی را رفته رفته چقدر ماهیت آنها عوض شده که اگر بخواهم توضیح بدهم و وارد بشوم طولانی است و در مذهب و دین ما هم همینطور، خدا فرموده است که تا کتاب آسمانی را فرستادیم اختلاف درست شد خدا دارد می‌بیند این مسیر را و رسیده به قرآن و تا به قرآن رسید طبیعتاً اختلاف درست می‌شود مرجعیت علمی باید باشد جلوی تأویل را بگیرد و کسانی که شهید تأویل هستند بالاترین شهید هستند، ثواب بیشتر در روایت ذکر شده است برای شهدای تأویل، یعنی کسانی که در برابر کج فهمی‌های دینی شهید می‌شوند. امیرالمومنین در برابر کج فهمی دینی شهید شد، خوارج کج فهمی دینی شدیدی بود توجه فرمودید و در قضیه اباعبدالله الحسین هم وقتی که می‌گویند اطاعت از حاکم جائر واجب است یعنی اگر جا بیفتد دیگر قرآن تعطیل می‌شود و بسیاری از آیات تعطیل شد و دین بر ضد خودش شد و دین اسیر شد فَإِنَّ هذا الدِّینَ قَدْ کانَ أَسِیراً فِی أَیدِی الْأَشْرَارِ.
شریعتی: اصلا همین شد که عاشورا و کربلا اتفاق افتاد.
حجت الاسلام عاملی: آیه می‌خواندند امام حسین سرش را که بریدند و داد می‌زدند«وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِیراً؛ با آیه این کار را کردند این همه جمعیت را همه‌ آیه كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ؛ خوانده بودند من یک وقتی عرض کردم و یک وقتی تفسیر آن را وارد می‌شوم که بنی امیه با شمشیر کار نکردند بنی عباس با شمشیر سر کار آمدند. این‌ها با افکار مردم بازی کردند و باورهای مردم را دستکاری کرده‌اند توحید را گفتند و شرک را نگفتند به تعبیر امام صادق، وقتی این‌ها گفته نشد به راحتی وقتی که زوجه پیامبر به معاویه گفت چه کسی را ولی عهد آوردی؟ و یزیدی که با میمون بازی می‌کند و سگ باز است و شراب می‌خورد می‌گویند قطره آخر شراب در ته لیوان برای من بهتر از بهشت است این چه چیزی است که می‌خواهی بیاوری جای پیامبر بنشانی؟ گفت هذا قضاء بقضاء الله؛ با نام دین وارد شد این گونه بود و لذا امام حسین یکی از شعارهای ایشان این است که دین الله دخلاً؛ دین را ابزار کردند در دست خودشان زمامداران طاغوت و خودسر و با دین کار خودشان را پیش می‌بردند، من برای همین آب آمدم یعنی آستان هدف امام حسین آنقدر بالاست و بر روی سوژه‌های حساس دست گذاشته بود امام حسین این‌ها همه قرآنی است، کسی نگوید که امام حسین با قرآن فاصله گرفته است اصلاً امام صادق می‌گویند هرچه من گفتم بپرسید از کجای قرآن دارید می‌گویید؟ چقدر حدیث خوبی است. یعنی ۱۴ معصوم ما هیچ وقت از قرآن جدا نشدند و تمام عمر با قرآن زندگی کردند و لحظه لحظه افعالشان، همه مستند است به قرآن و همه حرف‌های آنها را نگاه بکنید خودشان هم گفتند اگر از ما یک چیزی به شما رسید و دیدید که با قرآن سازگار نیست آن را به دیوار بزنید، ما از قرآن جدا نمی‌شویم. پس عزادار هم از قرآن جدا نشود، عزادار هم برای قرآن حساب باز می‌کند، امام حسین بر اساس قرآن و بر دستور قرآن حرکت کرده شعارها همه شعارهای قرآنی است، قرآن باید موج بزند در زندگی یک عزادار، قرآن بخواند هر روز بخواند، سهمی از قرآن داشته باشد، تدبر بکند، در آیاتش فکر بکند، فکر عبادت است از همه چیز بالاتر است. در یک روایت هست که یک ساعت فکر بکنید بهتر از یک سال عبادت، بهتر است از ۷۰ سال عبادت، حضرت امام در درس اخلاقشان می‌گویند مراتب فکر مختلف است. یک فکری کرد جناب حر یک لحظه، من چه کار دارم می‌کنم؟ یک لحظه فکر می‌کند اگر این آیاتی که خدا در آنها گفته است بچه را پیر می‌کند اگر بعد از مرگم این باشد چه می‌شود؟ احتمالش را بدهد أَلَا يَظُنُّ أُوْلَـٰٓئِكَ أَنَّهُم مَّبۡعُوثُونَ لِيَوْمٍ عَظِيمٍ؛  ظن کافی است احتمال بده اگر این آیات صحت داشته باشد چه می‌شود؟ این حقوقی که در اموال من گذاشتن من حقوقم را ادا نکنم، برای خودم یک چیزهایی توسعه زندگی داشته باشم که ضروری نیست و حقوق مردم حذف بشود و حقوق فقرا حذف بشود، ۸ جو می‌شود قیراط اگر منع باشد از زکات اجازه نمی‌دهد پیغمبر ما طرف وارد امتش بشود می‌گوید  مَنْ مَنَعَ قِيرَاطاً مِنَ اَلزَّكَاةِ؛ وقتی از دنیا می‌رود می‌گویند به امت مرحومه وارد نشو برو تو باید با یک امت دیگر محشور بشوی، در امت مرحومه برای تو جایی نیست، در امت پیامبر برای تو جایی نیست، این صحت داشته باشد چه می‌شود؟ من گاهی روایات زکات را نمی‌توانم بخوانم می‌ترسم بچه‌ها از تلویزیون بشنوند و وحشت بکنند.
شریعتی: انقدر که سنگین است؟
حجت الاسلام عاملی: و یک چیزهایی در آن هست که این مالی که زکات آن منع شده است به چه چیزی تبدیل می‌شود؟ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ خودتان برید و بخوانید ذیل این آیه را، طوق می‌شود در گردن شما در چه شکلی و چه حیوانی؟ آدم یک فکری بکند اگر الان من کشف حجاب کردم و جوانی که نمی‌تواند ازدواج بکند اغوا شد و چشمش افتاد به گناه و چقدر گناه جمع شد در یک روز و یک هفته و یک ماه و یک سال و یک عمر؟ پناه بر خدا یک ذره احتمال بدهد که حساب و کتابی دارد اینگونه فتنه درست کردن‌ها چه می‌شود؟ آن وقت اول حسابی که می‌شود و اولین کاری که می‌شود غش می‌کند. فَذَرْهُمْ حَتَّى يُلاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي فِيهِ يُصْعَقُونَ؛ یک لحظه که پرده‌ها در بیمارستان کنار برود و می‌بیند که این جای دیگر بیمارستان نیست و جای دیگر است و موجودات جدیدی که تا به حال ندیده و حالاتی که الان دارد می‌بیند، مغسل آتش است، لحاف آتش است، همه این آتش دنیا هستند و در همان لحظه که چه کار کرده‌ام غش می‌کند یا می‌گوید مبلسون یا یسأبون؛ یعنی مایوس است کاملاً و لذا یک تفکری بکند حالا ما با آن کار نداریم و به بحثی که بحث قرآن است وارد می‌شویم، که رفتار حضرات معصومی همه قرآنی بود و لذا قرآن باید در عزاداری ما خوب حضور داشته باشد. امام رضا فرمود شنل خودش را داد به دعبل گفت قدرش را بدان این شنل هر سه روز قرآن ختم کرده این امام رضای ماست کسی که عشق به امام رضا دارد چرا نباید عشق به قرآن داشته باشد؟ و فرمود می‌توانستم زودتر از سه روز ختم بکنم ولی غواصی می‌کردم. می‌دانید که امام حسین برای خودش گفته است غواص، یکی هم آقا رسول الله برای خودش گفته غواص؛ الغاوص، در زیارت نامه می‌خوانیم غواص دریای معارف حضرت حق بود و غواص آیات الهی بود. در جمال و جلال حضرت حق غواصی می‌کرد و غرق بود. ظاهرش خوش قلب درباره انسان و جامعه‌ای که انسان را تعریف می‌کند می‌گوید چیست انسان برزخی جامع صورت خلق حق در او واقع؛ ظاهرش خشک لب به ساحل فرق، باطنش در محیط وحدت غرق. آنجا باید غرق بشی آن وقت لذت زندگی دست تو بیاید، لذت خلوت با خدا دست تو بیاید، لذت اینکه با خدا حرف بزنی و خدا با تو حرف بزند، حضرت زهرا فرموده است وقتی می‌خواهم با خدا حرف بزنم نماز می‌خوانم، وقتی می‌خواهم خدا با من حرف بزند قرآن می‌خوانم. کسی که اینجا با خدا حرف نزده خدا در آخرت می‌گوید با من حرف نزن، تو که در دنیا با من حرف نزدی وَ لا تکلمون؛ اصلاً نماز ادب عبودیت است و خضوع در برابر عظمت کائنات و خالق کائنات است چرا رکوع دارد؟ چرا سجده دارد؟ این‌ها همه خضوع است در برابر عظمت خضوع می‌کند، این کائنات با آن عظمتش خضوع ندارد؟ جزئیاتش را که کهکشان‌ها و کیهانی‌ها صحبت می‌کنند که تخصص‌ترین عوالم دارند، آدم غرق در حیرت می‌شود خدایا من در مهازات چه کسی قرار گرفته‌ام در این دنیا؟ خدایی که هُوَ مَعَكُمْ أَیْنَ مَا كُنتُمْ إن الله علی کل شی محیط.
شریعتی: حالا هم عظمت خدا و هم حتی وقتی که تفکر و تامل می‌کنیم ناچیزی خود آدم، که کجای این عالم هستم؟
حجت الاسلام عاملی: احساس نقص یعنی هر کاری می‌کنی می‌گوییم این نشد، این نشد، و نشد هیچ وقت از عارف جدا نمی‌شود و آخر آن می‌گوید که خدایا من نتوانستم آنطور که تو را ثنا بکنیم نمی‌توانم تو خودت باید خودت را ثنا بکنی واقعا همینطور است سبحن ربك رب العزة عما يصفون؛ اما چطور می‌توانیم توصیف بکنیم خدا را؟
شریعتی: و به عجز می‌رسیم.
حجت الاسلام عاملی: وَلَمْ تَجْعَلْ لِلْخَلْقِ طَريقا اِلى مَعْرِفَتِكَ اِلاَّ بِالْعَجْزِ عَنْ مَعْرِفَتِكَ؛ خدایا راهی نگذاشتی برای معرفت خودت مگر عجز از معرفت، یعنی به آن نقطه که رسید گفت عاجزم یعنی به معرفت رسید. این معرفت هم آثار دارد من عرف الله و عظمه منع فاه من الكلام؛ حرف او حساب شده است غیبت بکند، بهتان بزند، الان انتخابات در پیش است خدایا چقدر دروغ؟ فضای مجازی درست می‌شود امروز خودت را پنهان کردی وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ؛ آنجا چطور می‌توانی؟ یومهم البارزون؛ آنجا چطور می‌توانی خودت را مخفی بکنی؟ اینجا پنهان کردی يَسْتَخْفُونَ مِنَ النّٰاسِ وَ لاٰ يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللّٰهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ؛ خدا گلایه می‌کند می‌گوید عیب خود را از مردم پنهان می‌کنند از من پنهان نمی‌کنند، در حالی که خدا وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ؛ با آن اوضاع زندگی شخصی تو من حضور دارم، در اوضاع زندگی شخصی تو من حاضر هستم، یبیّتون همین را می‌گوید بیتوته، می‌گوید از من پنهان می‌کنی؟ از من پنهان نمی‌کنی از مردم پنهان می‌کنی؟
شریعتی: می‌دانید حاج آقا مشکل چیست؟ یعنی مشکل این ناترازی‌ها و اتفاقاتی که گاهی می‌افتد و شما هم خیلی درست اشاره کردید این است که اصلاً ما فکر نمی‌کنیم که یک روزی آن روز خواهد رسید، اینجا هیچ، حالا مثلاً مدام امروز و فردا می‌کنیم ندیده می‌گیریم ولی به قول شما یعنی به قول قرآن آن طرف که کسی نمی‌تواند چیزی را مخفی کند.
حجت الاسلام عاملی: ببینید در اعتقادات خیلی یقین لازم است، در اعتقادات تقلید درست نیست، هر کس اعتقادی دارد باید تا پای یقین برود اگر تا پای یقین نرود همین است که شما می‌گویید و در روایت هست مِنْ أَقَلِّ مَا أُوتِيتُمُ اَلْيَقِينُ؛ کمترین چیزی که داده شده است یقین است ولی اگر کسی وارد مرحله عقل بشود عقلانیت بشود، فرمایشات معصومین بشود، فرمایشات خدا، وقتی که قرآن را شما برمی‌دارید ۱۴۰۰ سال قبل چه کسی یک داعی که این را بنویسد؟ چه منفعتی داشته آن را بنویسد؟ چه قدرتی داشته که با فصاحت حرف بزند؟ چه قدرتی داشته که مفاهیمی را بگوید که تا آخرت منسوخ نمی‌شود؟ چه قدرتی داشته که هیچکس نمی‌تواند تعدی بکند؟ پس به این نتیجه رسیدیم که این کار بشر نیست، پس کاری که برای بشر نیست آن مطالبی که در آن هست خیلی تکان دهنده است، همه آن هشدار است. هر پیغمبری که آمده إنی اخاف علیک یوم العظیم؛ هر پیغمبری آمده گفته است إنی اخاف علیک یوم العظیم؛ خیلی وحشتناک است. بنابراین در اینجا که یک تفکری بکند و دقتی بکند تمام وجودش را فرا می‌گیرد یک واهمه و خوف قدسی، آن خوف قدسی است که جامعه را درست می‌کند. کار آن در اداره و کارخانه درست است و عطوفت آن فوران می‌کند نسبت به کارگر، چرا؟ چون با آن روز معامله کرده است و سبقه ابدیت تمام زندگیش را گرفته، هر کارش را نگاه می‌کنی می‌بینی با ابدیت معامله کرده، با ابدیت معامله بکنی خیلی از سختی‌ها آسان می‌شود. چرا پای کوبم چرا دست یازم. مرا خواجه بی‌دست و پا می‌پسندد. طبیبا به درمان دردم چه کوشی مرا درد او بی‌دوا می‌پسندد. می‌داند که یک اراده حکیمانه در این عالم در حال حکومت است، آنقدر آرامش می‌آید، خدا خودش از آرامش صحبت کرده. دو طایفه را مثال می‌زند می‌گوید کدام دارای آرامش است؟ فَأَی الْفَرِیقَینِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ کنْتُمْ تَعْلَمُونَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ؛ این امنیت دارد، ایمان دارد که این عالم صاحبی دارد می‌دانید اصلاً لذتی که قرآن می‌دهد صرفاً از اعجازهای علمی و این‌ها نیست، انسان گمشده‌اش را پیدا می‌کند، آنجا متوجه می‌شود که کسی صاحب او است، توجه به او دارد و برای او برنامه‌ریزی کرده است و هوای او را دارد و هم در دنیا و هم در آخرت، از مادر مهربان‌تر است، این عالم که به عنوان معما تصویرش کردند چقدر این معما را حل می‌کند. واقعاً این عظمتی که درست شده آن وقت ما ذره، ما باید نماز بخوانیم چه حکایتی است؟ چه احتیاجی به نماز ما هست؟ این‌ها را آنقدر خوب توضیح می‌دهد و تصویر می‌کند و همه از جمال مدام فتیله می‌کشد و جمال را بالا می‌برد هو الذی الم تروا الم یروا، بعضی آیات هستند آنقدر انسان را تصویر می‌کند إن فی خلق السماوات و الارض و اختلاف الیل و النهار لآیات لاولی الالباب؛ اولیالالباب چیست؟ یعنی خلقت آسمان و زمین را ببینی و اختلاف اللیل و النهار، چقدر محاسبات دقیق است یک ذره این طرف و آن طرف بشود کائنات به هم می‌ریزد، امکان ندارد، همه چیز روی حساب است.
شریعتی: و تو این را ببین و فکر بکن.
حجت الاسلام عاملی: دنبال آن بگرد و دنبال آن می‌گوید اولوالابواب چه کسانی هستند الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ؛ یعنی هیچ وقت هیچ چیزی نبود شما در این سوالات هستید دیگه هر سوالات شما را تصریح می‌کند واقعاً این کار را می‌کند. پیامبر ما که خوابیده بودند ابوذر آمد یک چوبی بشکند و امتحان کند پیغمبر خواب است یا نه؟ چشم‌هایش را باز کرد و گفت ابوذر مگر تو نمی‌دانی چشم من می‌خوابد ولی قلبم نمی‌خوابد، این متصل شد دیگر شد، دیگر رفت که رفت دیگر برگشت ندارد. الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ؛ تفکر به کجا می‌رسد؟ به اینجا می‌رسد رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا سُبْحانَكَ؛ شان تو بسیار اجل است یک لغوه به این بزرگی شما کجا دیده‌اید؟ یک بازیچه به این بزرگی دیده‌اید؟ حرف باطل به این بزرگی و درازی که نمی‌شود، سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ. فورا عذاب النار را آورد یعنی این دو عالم عقلانیت داشته باشد باید ابدیت کنارش باشد، هر وقت خدا در قرآن می‌خواهد بگوید خلقت به حق است قرآن ابدیت را مطرح می‌کند. چون ابدیت نباشد خلقت عبث می‌شود، آن وقت دیگر شما با خدا دارید زندگی می‌کنید و با آیات و با جمال حضرت حق زندگی می‌کنید. یواش یواش که محرمیت شروع شد خدا هم فتیله را بالا می‌کشد، جمال که بالا برود انسان آتش می‌زند جمال که بالا برود. در این دنیا همینطوری است جمال هر چقدر بالاتر برود انسان بی‌قرار می‌شود، خدا که هی فتیله را بالا می‌کشد حساب بی‌قراری را نکرده است؟ صد درصد کرده است عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد. حافظ می‌گوید همه عالم آتش گرفته است از جمالی که خدا درست کرده است آن وقت طرف از شدت بی‌قراری شکایت می‌کند می‌دانید که شکایت یک منزلی است نه شکایت از اینکه این را ندارم. الهی اشکوا الیک غربتی وَبُعْدَ داری؛ مرحوم آقا میرزا جواد آقای تبریزی در کوچه‌ها راه می‌افتاد وقتی که دیگر حرارت خیلی بالا می‌رفت شروع می‌کرد چرا هر دم زنی آتش زنی به جانم مگر من کوره آهنگرانم؟ چرا هر دم زنی صد طعنه بر من مگر من دلبر بی‌مهربانم؟ و خدا به نظر شما این را بی‌جواب می‌گذارد؟ ارادت ذره‌ای بی‌جواب نمی‌ماند حتی از کسی که غیر مسلمان است یعنی آدم این طوری درست شده است ذره‌ای خاک در این میکده ضایع نشود، ما از بحث خارج شدیم ما می‌خواستیم…
شریعتی: نخ تسبیح شعارها را بگویید.
حجت الاسلام عاملی: من چهار تا شعار را گفتم در گذشته، آیات آن را هم گفتم حالا پنجمی را هم عرض می‌کنم. مَالَ اللَّهِ دُوَلًا؛ حضرت فرموده است که مال الله دولاً؛ چه طور شده است که الان مال دست یک عده خاص افتاده است؟ این تقسیم خدا نیست خدا روزی همه را تضمین کرده است این تقسیم تقسیم خدا نیست. الان می‌بینید چه قدر فقیر داریم عکس‌هایشان را نگاه کنید وحشت می‌کنید، چرا این طوری شده است؟ این و مال الله دولاً این در آیه قرآن آمده است خدای متعال به مال حرام که اشاره میکند دنبالش می‌گوید که نباید بگوییم مال حرام باشد خدا در قرآن می‌گوید حرام خوری ممنوع دنبالش می‌گوید كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ؛ اگر از راه حرام ارتزاق شود از راه حرام کسب مال شود مال دست عده‌ای خاص می‌افتد، انسان خاص هم اگر ساخته و پرداخته نباشد مال دستش بیفتد با آن مال فتنه درست می‌کند. در روایت است اگر خدا خیر یک امتی را بخواهد مال را در دست اخیار می‌گذارد؛ اگر خدا خیر امتی را نخواهد مال را در دست اشیار می‌گذارد. انسان‌های بزرگ لذت‌شان این است که دل را شاد کنند.
شریعتی: دستی بگیرند.
حجت الاسلام عاملی: اما وقتی که شر باشد وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ الَّذِي جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ؛ از عدده خوشش می‌آید زمین تا آسمان انسان‌ها فرق می‌کنند. مدام می‌شمارد که یک تومان ده تومان شود، از آن خوشش می‌آید. كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ؛ بنابراین حرفی که حضرت زده است کاملا قرآنی است غیر قرآنی حضرت حرف نزده است. می‌رویم سراغ ششم که حضرت فرموده است که مثلی لا یبایع مثله یزید. یعنی من با شخص یزید کار ندارم با تفکر یزید کار دارم. یک بار می‌گوید که با فکر یزید بعد می‌گوید که لا یبایع؛ یعنی صحه گذاشتن. آیا درست است که من صحه بگذارم بر کار این آدم خلاف؟ آن هم امام حسین منسوب به پیامبر که حرفش برای همه حجت است؟ غوغا می‌شود اگر بگویند که فرزند پیامبر این را تأیید کرد همه چیزش را باید بدهد و این را نباید تأیید کند.
شریعتی: نه من با یزید بیعت نمی‌کنم مثل من هم با مثل یزید بیعت نمی‌کند و این یک تفکر است.
حجت الاسلام عاملی: یعنی در هر دوره مثل یزید را پیدا کنید. و در هر دوره هم مثل من اگر کسی بخواهد به من اقتدا کند دنبال من بیاید وَ لکم فیه اُسوة، برنامه خیلی عجیبی پیاده کرده است اینجا اطاعت نمی‌کند از یزید، چرا؟ چون قرآن گفته است که اطاعت نکن، خدا گفته است که لیطاع بإذن الله؛ این آیه آنقدر خوب است که خدا می‌گوید از هر کسی می‌خواهی اطاعت کنی باید من اذن بدهم. بدون اذن من حق اطاعت از کسی را نداری؛ اطاعت مال خداست. وَ لا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ؛ ببین چه قدر عالی گفته است  لَا تُطع مَنْ اَغْفَلنَا قَبْلَهُ عَنْ ذِکرِنا واتّبَع هَوَاه وَ کان أَمرُهُ فُرُطاً؛ این آیه اخلاقی است یک حکم فقهی درست می‌کند. برای اینکه در حجله زفاف بگذاریم که این آیه نیامده است که؛ تعیین می‌کند که از چه کسی حق اطاعت داری و از چه کسی نداری، می‌گوید اطاعت نکن از کسی که اَغْفَلنَا قَبْلَهُ، قلب شما را غافل کردیم این آیه است، این قرآن است، این انسان است، این یتیم است، فلان است، حلال است، حرام است، اصلا نمی‌فهمد، یعنی از قرآن کلا فاصله دارد، و می‌گوید که خوشم می‌آید. چرا این لباس را پوشیدی؟ خوش می‌آید، خدا می‌گوید که ما لباس درست می‌کنیم برای تو در قیامت، آیات لباس را الان نمی‌خوانم اگر بخوانم وحشتناک است. سرابیلی که خدا گفته است وحشتناک است، این لباس در شأن تو نیست، لباس لباسی است که اغواگر است می‌گوید خوشم می‌آید، اگر به یک خانمی تذکر بدهی داد می‌زند خدا می‌گوید که داد زدن را من درست می‌کنم یجأرون؛ در قرآن بخوانید یجأرون، داد زدن اصلی هنوز مانده است. چه قدر خوب است که ما با این آیات زندگی کنیم؟ آن وقت امام حسین قرآن در قلبت بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ؛ آیات قرآن همه در صدر معصومین است امیرالمومنین فرمود انزلوهم باحسن منازل القران؛ بالاترین منزل قرآن قلب اهل بیت است. حقیقت آیات آنجاست اینکه در قرآن است لفظش است. حضرت فرمود هیچ کسی حق ندارد از مخلوقی در معصیت خدا اطاعت کند. پدر بگوید که شراب بخور، پدر بگوید که این عروسی ما باید شراب باشد یا پسر به پدر بگوید که باید شراب باشد، امر قدسی خودت را با گناه شروع کردی، می‌دانی نهاد خانواده چه قدر قداست دارد؟ از اول با گناه شروع شد.
شریعتی: زدی همه چیز را به هم ریختی.
حجت الاسلام عاملی: مثلا اینکه اسمش را می‌گذارند درویش تُی در کشور آذربایجان شراب نباشد اسمش را می‌گذارند درویش تُی؛ تُی یعنی عروسی، عروسی درویشی، یک عده به جهنم می‌گویند لعلّی یقال، یک عده هم می‌گویند لیقال، یک عده به جهنم می‌روند می‌گویند ای وای مردم این طوری می‌گویند تو به مردم چه کار داری؟ و لا تکن ان معه، این طوری نباش یعنی هر کسی بیاید بگوید معک من با تو موافقم، یک عده هم می‌گویند که لیقال، رفته به منبر حرفی زده است که مردم بگویند لیقال، خوب جنگیده است که بگویند لیقال، آیه قرآن را خوب خوانده است که لیقال.
شریعتی: دنبال حرف و چهچه مردم هستند.
حجت الاسلام عاملی: مستم کنند چنان که ندانند ز بیخودی در عالم خیال چه آمد و کدام رفت. اصلا متوجه نشد که چه کسی آمده است و چه کسی رفته است؟ وَ یریدون أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا؛ این طوری نباش. آیه قرآن است که اراده می‌کنند أن یحمدوا، یک جا یک شعری خوانده است منتظر است که ببینند که چه می‌گوید؟ یک جا مثلا یک قرائت خوبی خوانده است منتظر است که ببیند چه می‌گویند؟ یریدون أن یحمدوا، مصیبت در مصیبت است. یک جایی برسد که آخَرُ ما یَخْرُجُ مِنْ قُلُوبِ الصِدّیقین حُبُّ الْجاه؛ از قلب خارج می‌شود حب الجاه؛ اگر کسی انتظار مدح داشته باشد همیشه همین است. که شخصیت من را بپذیرد یا نه؟ با من چه برخوردی داشته باشند؟ مصیبت و بحران است. دنیا و آخرت را از دست داده است.
شریعتی: و هیچ وقت هم نمی‌توانی دل همه را بدست بیاوری و تعریف همه را متوجه خودت کنی شدنی نیست.
حجت الاسلام عاملی: بله نمی‌شود یعنی دریای مصیبت است وقتی که انسان قیمت خودش را در چشم دیگران و زبان دیگران جست و جو کند، حالا در اینجا ملاحضه کنید یک آیه هم بخوانیم که امام حسین می‌گوید من از او اطاعت نمی‌کنم ظلمش را تأیید نمی‌کنم لا تَظلِمون و لا تُظلمون؛ خدا می‌‌گوید که مبادا ظالم را تأیید کنید، در قرآن است و امام حسین هم تأیید نکرده است چرا می‌گویی که امام حسین مسلمان نیست چون به حرف پیامبر گوش نکرده است؟ تو به حرف پیامبر گوش نکردی، و به امام حسین تهمت می‌زنی همه آیات خداست. این آیات را برای چه گفتند؟ دارد تصویر می‌کند اصول زندگی آرمانی را خدا با این آیه، یک آیه عجیبی بخوانم که ما حق نداریم از هر کسی اطاعت کنیم، وَ إِنَّ الشَّياطِينَ لَيُوحُونَ إِلى‌ أَوْلِيائِهِمْ؛ شیاطین پهن می‌کنند به اولیا خودشان در دین با شما مجادله کنند، این چه دینی است که این را گفته است این چه آیه‌ای است؟
شریعتی: شبهاتی که یک وقت‌هایی می‌آید.
حجت الاسلام عاملی: و وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ؛ اگر از اولیای شیاطین اطاعت کنید انکم لمشرکون؛ عحیب است اسم اطاعت را شرک گذاشت کسی که کارش شیطنت است از او اطاعت کنید اسم آن را شرک گذاشت. من از وهابیت سوال می‌کنم چه طور می‌شود که شما در قبرستان بنشینید بگویید کُفر، کُفر، کُفر، مگر نمی‌گویی شرک؟ این هم شرک است اطاعت از شیطان و آمریکا که شیطان بزرگ است شرک است. چرا این را نمی‌گویید؟ اطاعت از اسرائیل این همه فساد، هفتاد و پنج سال است که خون ریخته است چه قدر طفل کشته است، چه قدر حرمت‌ها را شکسته است، صراحتا اعلام می‌کند که فلانی را ترور می‌کنم، یک تروریست بزرگ دولتی دیگر شیطان از این بالاتر؟ هر اوصافی که خدا برای شیطان در قرآن گفته است جمعش کن همه در این مجسم می‌شود، چه طور برایش فرش قرمز پهن کردی بالای سرت نشانده‌ای؟ این را هم بگو من آیات شرک را برای شما بیاورم، وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ وَلَا تَفَرَّقُوا دینَهُم؛ هر کسی در دین تفرقه بیندازد مشرک است چرا این را نمی‌گویی رفتی نشستی در قبرستان؟ سید قطب می‌گوید که توحید اسلام توحید قصور است نه توحید غرور، یعنی به کاخ فرعون حمله کن آن توحید است نه اینکه در قبرستان بنشینی. باز هم آیه شرک بخوانم وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ الَّذِينَ لا يُؤْتُونَ الزَّكاةَ؛ حقوق مردم را از اموال خودت جدا نکنی خدا اسمش را می‌گذارد شرک، رشوه بخوری الرشوة شرک بالله الظیم؛ اگر کسی که رشوه خورد بداند که با رشوه در ردیف شرک رفته است هزار بار دق مرگ شود باز هم کم است. چه پول حرامی بود که من به خانه آوردم؟ برو در گذشته هر چه خراب کردی درست کن، و آینده روی گذشته بنا می‌شود، خدا رحمت کند آقای پهلوانی هر کسی را می‌‌پذیرفت به عنوان شاگرد اول باید حواله می‌داد به قبل از بلوغ، قبل از بلوغ حکم تکلیفی نداری حکم وزنی که داری، مال مردم را ضایع کردی ضامن هستی، حکم تکلیفی نداری که خدا کتک بزند ولی ضامن هستی، می‌گفت همه را باید بروی درست کنی، تا آینده بخواهی سیر و سلوک کنی جواب بدهد. شما را هم خسته کردیم.
شریعتی: نه آقا استفاده کردیم خیلی ممنون و متشکرم نکته‌های خوبی را هم شنیدیم انشالله که زندگیمان هم حسینی باشد و هم قرآنی که اینها از هم جدا نیست طبق فرمایشات حاج آقا و امیدوارم که زائرین اربعین هم به سلامت بروند و برگردند توصیه‌ای به زائرین اربعین بکنید حاج آقای عاملی.
حجت الاسلام عاملی: شما رفتید برای این که امام حسین دست عنایت سر شما بکشد، یک کاری نکنید که امام حسین بگوید چرا؟ من به حجاج هم می‌گویم که الان شما به مهمانی خدا آمدید اگر سر یک چیز جزئی با حاجی دیگری دعوا کنید اصلا چه طور به مسجدالحرام می‌روید؟ چه طور با خدا نجوا می‌کنید و از خدا حاجت می‌خواهید؟ در آنجا فرهنگ فاخر ایرانی را نشان بدهند، از کارهای جزئی حتما اجتناب کنند و مطالب بزرگ از حضرات معصومین بخواهند. حاجات بزرگ بخواهند، عبودیت بخواهند، یک جمله را هیچ وقت فراموش نکنند هر حرمی را رفتید این جمله را بگویید. لَاخَلَّفَنِيَ اللّٰهُ عَنْكُمْ بِذُنوُبِي، خدا با گناهان من من را از کاروان شما عقب نیندازد و جدا نکند. من هر حرمی بروم این را باید بخوانم. یک بار نشده است در برابر ضریح علی بن موسی الرضا قرار بگیرم و این را نگویم لَاخَلَّفَنِيَ اللّٰهُ عَنْكُمْ بِذُنوُبِي.
شریعتی: انشالله که دعاگوی شما هستیم و به نیابت از شما به حضرت سلام می‌کنیم و همه دوستانی که به هر دلیلی نمی‌توانند بیایند و عازم شوند خیال‌تان راحت باشد که این قرار همیشگی ماست دوستانی که می‌خواهند مشارکت کنند برای اعزام نوجوانان و جوان‌ها به کربلای معلی و آنهایی که دانش آموز و دانشجو هستند و زائر اولی هستند می‌توانید مشارکت کنید و بانی این کار خیر شوید که در این سفر انسان ساز دست نوجوانان و جوان‌ها را در دست امام حسین می‌گذاریم هم به زیرنویس دوستان هم به کانال‌های ارتباطی ذکر شده است نحوه مشارکت و هم می‌توانید عدد 40 را به 20000303 پیامک کنید و انشالله شما هم بانی این کار خیر شوید در این حرکت بسیار عظیم و مبارک. بعد از تلاوت آیات با همیم و در کنار هم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
صفحه413قران کریم
شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. بانیان خیر که بسم الله گفتند و الحمدالله رب العالمین از روزهای اول این طرح با ما همراه هستند نوجوانان و جوان‌هایی که عزم سفر دارند می‌توانند به کانال ما در سروش و ایتا و بله مراجعه کنند یا به سایت ما و انشالله بهره‌مند شوند از این سفر بسیار عظیم که کلی نکته در آن نهفته است. حالا فرصت نداریم انشالله در فرصتی دیگر راجع به این موضوع با هم صحبت خواهیم کرد اشاره قرآنی را حاج آقای عاملی بفرمایند که حسن ختام فرمایشات باشد.
حجت الاسلام عاملی: بسم الله الرحمن الرحیم سوره لقمان آیه 27 و 28 خدا فرموده است که اگر تمام درخت‌ها قلم شوند، دریاها مرکب شوند، هفت دریا هم به آن اضافه شود مَا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ؛ مراد از کلمه مخلوقات خداست مخلوقاتی که من خلق کردم اگر بخواهید لیست بنویسید نمی‌توانید به جایی برسید، یک آیه بسیار عجیبی است اولا خدا در قرآن به کلمه خیلی حرمت قائل شده است نویسندگان محترم هر کجا هستند برای این بحث من دقت کنند. حرمت قائل شده است به کلمه، کلمه را در موارد بسیار خطیری بکار برده است. به تمام موجودات ریز و درشت کلمه می‌گوید، به سنت‌های الهی کلمه می‌گوید، به آیات الهی کلمه می‌گوید، به حوادثی که انسان‌ها با آن امتحان می‌شوند کلمه می‌گوید، به اسباب پیروزی حق به باطل کلمه می‌گوید، کلمه یعنی چه؟ عامل انتقال و تابلوی سر راه هستند، کلمه که خدای متعال گفته است یعنی حرمت کلمه را ما هم باید نگه داریم، در استخدام کلمه باید خیلی مراقب باشیم، گاهی انسان یک کلمه می‌گوید و توجه نمی‌کند و ما بین سماء و الارض سقوط می‌کند، از امام حسین هم یک کلمه می‌خواستند می‌گفتند چه قدر سبک است که یک بله بگویی و حضرت می‌فرمودند چه قدر سنگین است که من بیایم این کلمه را بگویم. خدای متعال آمده است مظهر عظمت خودش را در این آیه نشان می‌دهد که ببینید چه قدر مخلوقات خلق شده است در کائنات؟! این هفت دریا که گفته است کنایه است یعنی هزاران دریا بیاورید باز هم تمام نمی‌شوند مخلوقات خدا، یعنی ما در زندگی با این چنین عظمتی مواجه هستیم در موازات این چنین بزرگی قرار داریم، این حرمت این بزرگی را باید نگه داریم، حرمتش این است که باید ادب داشته باشیم، ادب کائنات هم عبارت است از نماز، حالا در مورد نماز بحث کنم خیلی طولانی است.
شریعتی: آقا ممنون و متشکرم. دعا کنید انشالله خداحافظی کنیم.
حجت الاسلام عاملی: یک دعایی است که خیلی خوب و ارزشمند است اللهم لا تَجْعَلَنی لِغَیْرِ جُوْدِكَ مُتَعَرِّضاً، وَلا تُصَیِّرَنی لِلْفِتَنِ غَرَضاً، خیلی ارزش دارد که خدایا من را موفق کن که جز در معرض جود تو قرار نگیرم، یعنی در معرض غضبت قرار نگیرم. فتنه که می‌آید می‌خواهد به آن هدف بخورد تیراندازی که یک جایی را قرار می‌دهند می‌زنند من را غرض یعنی محل تیر خوردن برای فتنه‌ها قرار مده یعنی فتنه‌ها را از من رد کن. اللهم لا تَجْعَلَنی لِغَیْرِ جُوْدِكَ مُتَعَرِّضاً، وَلا تُصَیِّرَنی لِلْفِتَنِ غَرَضاً.
شریعتی: این دعاها را دوستان می‌توانند در کانال داشته باشند همراه خودشان عزیزان ما دعاها و احادیث و آیاتی که در برنامه خوانده می‌شنوند را در کانال بارگذاری می‎کنند. امروز هم در کنار شما گذشت و خوش گذشت الحمدالله رب العالمین، انشالله زیارت کربلا نصیب همه شما شود دوستانی که آنجا هستند هم برای ما و مردم عزیز و نازنین ایران دعا کنند و سلام رسان ما باشند. گفت: چون ابر در فراق تو خون گریه می‌کنند رحمی نما به حال زیارت نرفته‌ها. السلام علیک یا ابا عبدالله.


فایل صوتی این برنامه

فایل ویدیویی این برنامه


لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=14433

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید