تغییر سایز-+=

مدیر باید قدرت ابداع ، ابتکار و آینده نگری داشته باشد

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی  نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در دیدار نوروزی با اعضای شورای اداری استان اردبیل با ارائه رهنمودها و توصیه های اخلاقی خطاب به مدیران اظهار داشت: توصیه اول به عزیزان این است که مبادا کار اجرایی شما را از خودتان غافل کند این خیلی خطر بزرگی است اساس این است که ما به خودمان برسیم، معنایش این نیست که بخوریم و بیاشامیم حیف است که روز ها بگذرد سالها بگذرد اما “إذاذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلوبُهُم” در شما محقق نشود اگر قلب شما به مرتبه “وجل” نرسیده حتماً از خودتان سوال کنید که چرا آن گونه نیستید؟ وقتی نماز می خوانید باید یک حالت روحانی و حالت معنوی در شما پیدا شود چون در محاذات خداوند قرار گرفته اید آقای حسن زاده آملی می فرمودند وقتی من دو رکعت نماز می خوانم ۲۴ ساعت در عالم دیگری هستم این مقامات را در همین ماه رمضان پیگیری کنید دعاها را نگاه کنید چقدر آمده است ما لی؟ الهی ما لی؟ چرا من این گونه هستم مبادا به روزمره گی بیافتیم هفته ها بگذرد ماه ها بگذرد ناگهان بانگی برآمد خواجه مرد خداوند ما را برای لذت های بزرگ خلق کرده است که ما باید به آن لذت ها برسیم .

وی افزود: ما باید آنقدر ساخته و پرداخت شویم که انگار الان در برزخ زندگی می کنیم همان گونه که حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه می فرماید:”فَهُم والجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَاها، فهُم فيها مُنَعِّمون وَ هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا، فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ” متقی انگار الان درون بهشت است یا الان درون آتش است در این گونه حالات انسان به نوعی به تجرد روحی می رسد علامه طباطبایی می گوید این نمازها  در حکم دارو هستند وقتی که مریض در بستر می‌افتد و برای او دارو داده می شود کم کم  درست می شود  و سر پا می شود عبادت هم همین حکم را دارد یعنی رفته رفته روزها و ماه ها و سال های انسان باید فرق بکند.

آیت الله عاملی تصریح کرد: مثلاً پارسال از حرف شخصی نمی ترسیدید اما امسال می ترسید ، قبلاً از قضایای شخصی نمی ترسیدید،  اما امسال حساب شده حرف می زنید این نشان می دهد که شما پیشرفت کرده اید ؛ کار از یک جهت در ادارات و در مسند مدیریت خیلی سخت است من گاهی به دوستم می‌گویم اگر از دفترم به جهنم نروم إن شاءالله از جای دیگر به جهنم نمی روم؟؟؟ کار اداره خیلی سخت است ما اجیر شده ایم کسی که اجیر شده است زمان دیگر برای خودش نیست از هر مجتهدی می خواهید بپرسید یک بار نمی توانی گوشی را برداری و نگاه کنی زمانت و عمرت را فروخته ای برای همین اجیر شدن و استخدام مکروه است چرا مکروه است؟ چون زمان برای خودت نیست و زمان را فروخته ای چنین شخصی باید خیلی مراقب باشد که مشغول الذمه از دنیا نرود.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگر بیانات خود با بیان توصیه دوم اخلاقی عنوان کرد: در سال جدید صرفاً وظیفی کار نکنیم الان زمان وظیفی کار کردن نیست باید تبرعی هم کارکرد مبادا این گونه فکر کنیم که کار تبرعی ما به هدر می رود اینطور نیست ” وَ ما يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ ” بزرگترین عبادت خدمت کردن به ملت است در مسند مدیریت انسان برای خدمت مبسوط الید می شود قدر این نعمت را خوب بدانیم خدمت به کشور اسلامی و نظام اسلامی و ملت عزیز عبادت بزرگی است  مخصوصاً اینکه کشورمان هم در یک گردنه سختی قرار دارد دشمن از همه جا فشار می آورد و بعد از حوادث اخیر به طمع افتاده است می بینید که چگونه تقسیم کار کرده اند یک هفته به انگلیس می گویند که تو تحریم کن سپس به کانادا می گویند تو تحریم کن مشد حسن مشد حسین را که هیچ  تاثیری در اقتصاد ایران ندارند نه پولی در خارج از کشور دارند و نه قصد مسافرت به خارج از کشور اما چرا تحریم می شوند ؟ برای این است که در جامعه التهاب به وجود آورد.

وی گفت: حالا که دشمن با  این سبک برنامه ریزی پیش می آید،  باید ما هم برنامه ریزی دقیق و علمی و کار جهادی داشته باشیم توجه داشته باشیم که ما بر خلاف تمام ملت ها و دولت ها مستهدف هستیم ما هم باید مناسب با این استهداف کار کنیم یعنی باید تلاش مضاعف داشته باشیم یک مدیر باید قدرت ابداع ، ابتکار و آینده نگری داشته باشد هرکس  در کار خود راه های مختلف را پیدا کند یعنی باید سنتی کار کردن منسوخ شود، زمان زمانی نیست که یک مدیر پشت میز بنشیند و کارش فقط امضاء کردن باشد وقت این گونه مدیریت گذشته است در برخی ادارات حساس، مدیرانی  هستند که  آنقدر عالی کار می‌کنند که چشم دشمن را گریان می‌گذارند توصیه می‌کنم در این باب  دقت کنید.

وی اضافه کرد: من از شما مصراً می خواهم  در اداره شما بخشی که ارباب رجوع بیشتر می آید از افراد با حوصله استفاده کنید گاهی بعضی از افراد ایجاد نارضایتی می کنند که باعث بدبینی برای نظام می شود به جایگاه اداره شما هم آسیب وارد می شود و این امر برای حیات اجتماعی اداره شما  بسیار مضر است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر لزوم اجرای برنامه های فاخر فرهنگی در ادارات گفت: لازم است در ادارات برنامه های شایسته معنوی  وجود داشته باشد البته  با زور و اجبار نباشد کل جامعه ما احتیاج به پمپاژ معنویت دارد چقدر خوب است که در ادارات شما شخصیت های معنوی دعوت شوند و فضای معنوی در ادارات شما حاکم شود الان جامعه ما شدیداً به فضای معنوی و اخلاقی احتیاج دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: گاهی در ذهن کارمندان گره  هایی وجود دارد  اگر در ذهن گره  وجود داشته باشد و حل نشود رفته رفته زاویه بیشتر می شود وجود حتی یک مخالف در یک اداره زیاد است بزرگترین هنر یک مدیر آن است که گره های ذهنی را باز کند.

امام جمعه اردبیل در خاتمه افزود: مواظب باشیم روی خون شهداء مصالحه نکنیم ما در دفاع مقدس ۲۲۰ هزار شهید تقدیم کردیم این شهداء همیشه باید در مقابل چشم ما باشند و باید توجه کنیم کسانی که شهید شدند انسان عادی نبودند هر کدام یک ملت بودند آنها در حد اعلی عطش شهادت و کمال انقطاع داشتند. انقلاب ما آرمانی است هزینه ای هم که برای انقلاب دادیم هزینه آرمانی است پس باید تمام اهداف و شئونات ما هم آرمانی باشد. انتخابات ما هم باید آرمانی و در شأن ملت باشد و دموکراسی جمهوری اسلامی باید این قدرت داشته باشد که نخبگان را به بالا بکشد و ما به دنبال چنین انتخاباتی  هستیم.

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=11495

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید