تغییر سایز-+=

هفده سفارش آیت الله عاملی در خصوص عزاداری محرم

هفده سفارش حضرت آیت الله سید حسن عاملی در خصوص عزاداری محرم:

محرم سفره عظیم رحمت الهی است اما باید آداب رعایت شود:
یک) با اشک‌ چشم مرام حسین را کمک کنید. رسول خدا جلوی عده ای را می گیرد و می گوید «اتبکونه و لا تنصرونه؟» یعنی حسین، گریه بی نصرت نمی خواهد.

دو) حتما در مجالس عزا روحانی حضور داشته باشد تا عزاداری از روی معرفت باشد. در روایت است «اولکم، اولکم معرفه»

سه) عزادار باید متشرع باشد. در آخرت اول به نماز نگاه می کنند اگر نماز قبول شد نوبت به بررسی سایر اعمال می رسد.

چهار) عزاداری، هدف نیست، مطلوبیت ذاتی ندارد. وسیله برای احیاء‌مرام‌حسین است.

پنج) حسین برای ده روز محرم نیست.

شش) امام حسین با صراحت می گوید «من برای نهی‌ از منکر آمده ام»

هفت) در شبیه خوانی دقت شود مناسب شأن اهل بیت باشد و موجب استهزاء‌دشمنان نگردد.

هشت) خانم ها اگر برای تماشا می آیند، حجاب را رعایت کنند. امام حسین به اندازه کافی زخم در بدن دارد. زهر و زخمی که نگاه‌های‌حرام بر امام حسین وارد می کند، بالاتر از زخم‌ شمر و سنان است. چون آنها بر شخص حسین زخم می زدند و با این نگاه ها و بدحجابی ها، شخصیت و مرام امام حسین هدف گیری می شود. فضای عزاداری نباید معرکه خودنمایی و تبرج‌ جاهلیت‌ زنان و چشم‌چرانان باشد.

نه) امام حسین دستگاه مستقل از دستگاه خداوند ندارد یعنی ولایت آنها فقط با ولایت‌خداوند به دست می آید. خداوند در قرآن فرموده به هیچ قومی برائت از نار نداده ام. «وَلَقَدْ جَاءَ آلَ فِرْعَوْنَ النُّذُرُ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كُلِّهَا فَأَخَذْنَاهُمْ أَخْذَ عَزِيزٍ مُّقْتَدِرٍ أَكُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِّنْ أُولَـئِكُمْ أَمْ لَكُم بَرَاءَةٌ فِي الزُّبُرِ» (آیات 41 تا 43 سوره قمر)

ده) از برداشتن صورت و شمایل معصوم در دستجات و در مساجد جدا اجتناب کنید.

یازده) طوغ برداشتن منع دارد و نیروی انتظامی حتما باید وارد شود.

دوازده) عزاداری لخت نداریم اگر اهل بیت بر آنها غضب کند، بعید نیست.

سیزده) مداحان محترم اشعار بی اساس، دروغ، غلو، غیر واقعی، موهن و جعلی نخوانند. اشعار باید مفاهیم بلند و آگاهی بخش داشته باشد دنیا نظاره گر اشعار شماست.

چهارده) از زدن طبل بعد از ساعت 12 شب خودداری شود. همچنین صدای عزاداری با بلندگو در هیچ ساعتی به بیرون پخش نشود.

پانزده) با تطویل عزاداری، نماز صبح را از دست ندهید و الا عزاداری یک ذره ثواب ندارد. امیرالمؤمنین فرمود «لا قربه بالنوافل اذا اضرت بالفرائض» و حضرت به محمد بن ابی بکر نوشت «اعلم ان کل شیء من عملک تبع لصلاتک» و حسین برای نماز شهید شد و برای نماز جنگ کرد و برای نماز اول وقت در کربلا حساس بود.
روایت است که زمین از سه چیز ضجه می کشد: اول، خون بی گناهی به زمین ریخته شود. دوم، آبی که از اغتسال به زنا ریخته شود. سوم، کسی که بخوابد و نماز خود را نخواند.

شانزده) آوردن اسب و شتر باید خیلی محدود باشد. نباید «حدیقه حیوانات» درست کنیم. برای اسبهای پول دارهای اردبیل در محرم زمینه سیاحت و برای صاحبان یا سوارکاران آنها زمینه تظاهر و خودنمایی درست نکنید.

هفده) احسان علمی جدا جایش در عزاداری خالی است احسان مادی خوب است و باید ادامه یابد اما در کنار آن موسسات خیریه فرهنگی بنام امام حسین راه اندازی شود و اعتقادات مردم و رفتارهای اجتماعی اصلاح شود.

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=13726

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید