تغییر سایز-+=

ویدیو کامنت | اسباب جشن در ماه مبارک رمضان

اسباب جشن در ماه مبارک رمضان

آیت الله سید حسن عاملی:

اولین دلیل برای اینکه چرا ماه مبارک رمضان را جشن می‌گیریم این است که خداوند برای ما ضیافت ایجاد کرده است و نام خود را برای این ضیافت گذاشته است یعنی برکت لایتناهی! و مغفرت لایتناهی! رحمت لا یتناهی!

حضرت می‌فرماید احترام ماه مبارک رمضان را حتی در لفظ هم نگه دارید نگویید “جاء رمضان” “ذهب رمضان” اگر با احترام رمضان را نگفتید و اگر تنها رمضان گفتید بروید کفاره بدهید بگویید “ماه مبارک رمضان”، “شهر رمضان”

دومین عامل شایستگی جشن در ماه رمضان این است که قرآن در این ماه نازل شده است و خداوند به اندازه یک قرآن با ما حرف زده است اگر تمام جشن‌های روی زمین را در یک کفه ترازو قرار دهند به عنوان مثال کشوری در جنگ پیروز می‌شود ملتی خاک کشورش را پس می‌گیرد یکی فارغ التحصیل می‌شود یکی کارخانه‌های زیادی احداث کرده و جشن می‌گیرد و… اگر تمام این جشن‌ها را در یک کفه ترازو بگذارید و نزول قرآن در ماه رمضان را هم در یک کفه دیگر ترازو بگذارید مثل این است که نم را با دریا مقایسه کرده اید!

دلیل سوم: در رمضان فضل خداوند فوران می‌کند رحمت فوران می‌کند هم رحمت عام هم رحمت خاص ؛ یک آیه یک قرآن است خوابیدن عبادت است نفس کشیدن عبادت است ثواب تمام عبادات مضاعف است یک شب مساوی با هزار ماه است یعنی تاثیر هزار ماه را در جان انسان درست می کند آیا این جشن ندارد؟

دلیل چهارم: اثر روزه در ماه رمضان یکی از عوامل اصلی جشن است؛ در موقع افطار خود خداوند تعجب می‌کند که جان روزه گیر چقدر پاکیزه شده است آیا این جشن نمی‌خواهد؟ خداوند دم افطار می فرماید “ما اطیب ریحک و روحک؟”

دلیل پنجم: خداوند می فرماید رمضان را گذاشته ام “لعلکم تتقون” تا تو قدرت روحی و کف نفس پیدا کنی و در مقاطع حساس که دنیا چشمک می زند خودت را نفروشی وقتی از یک نهار نمی‌توانی بگذری وقتی طاقت گشنگی یک روز را نداری چگونه طاقت داری که شرف و مملکت خود را نگه داری ؟ چگونه کرامت و حیثیت خود را نگه می‌داری؟

دلیل ششم: مهمترین عامل جشن در ماه مبارک رمضان این است که تمام مقدرات و سرنوشت انسان در شب قدر نوشته می شود و خداوند در تکریمی استثنایی تعیین مقدرات را در شب قدر قرار داده و به برکت نزول قرآن، قلم تقدیر را به دست خود انسان داده است ، آیا این جشن ندارد و بلکه از تمام جشن هایی که می توان تصور کرد بالاتر است.

دلیل هفتم: اثر طبی روزه گرفتن در عافیت انسان فوق العاده است امروزه بسیاری از محققین طبی با اینکه مسلمان نیستند ولی گرسنگی مستمر ده ساعت را برای صحت و عافیت انسان ضروری می دانند چه قدر خوب می‌شد در محلات مراسم برگزار می‌شد و از پزشکان دعوت می‌کردند تا از اسباب علمی روزه صحبت کنند خداوند چه احتیاجی دارد که ما گرسنه و تشنه بمانیم.

لینک کوتاه :

darolershad.org/?p=18217

جدیدترین عناوین خبری

پربازدیدترین خبرها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

یک پاسخ ارائه کنید